156:an drar väldigt mycket bensin och olja

Published by Rikard Hedlund on

Forum Teknik 156:an drar väldigt mycket bensin och olja

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24494
    Rikard Hedlund
    Deltagare

    Hej, jag tänkte höra med er vad som kan vara fel på min 156 JTS ’02…

    Vad kan vara orsaken till den extremt höga bränsleförbrukningen? På full tank (62L) kommer jag ungefär 40-45 mil, blandad körning. När jag var iväg på en längre tur, nästan bara landsväg och motorväg så drog den ca 1,2 liter milen. Har precis bytt luftfiler så jag kan inte säga om jag märker nån skillnad än, men jag ser ju att den ryker väldigt mycket från avgasröret nu när det blivit kallare igen, så det borde ju betyda fortsatt hög bränsleåtgång!

     Sen läcker den lite olja. På verkstaden sa dom att det var packboxen. Men det verkar vara nåt mer också, för den läcker faktiskt inte så mycket, men ändå måste jag fylla på hela tiden, så den verkar dra olja!. Efter en 50 mil lång resa så hade den dragit 1 liter! Men jag kan inte se nåt på avgaserna, som är vit/ljus-grå. Hur kan det komma sig? Och vad kan det vara för fel?

     Hur som helst lär det väl bli en dyr historia Så kan ni rekommendera nån bra Alfa-verkstad i Mälardalen, helst i närheten av Eskilstuna eller Västerås? Jag har tidigare varit hos CC Motors men jag tänkte bara höra om det finns nåt annat som ni rekommederar.

    MVH Rikard

    #24495
    Mats Elm
    Deltagare

    Hej,

    Bensinförbrukningen har jag inte kompetens att svara på, inte oljeförbrukningen heller egentligen.. men hade själv problem med hög oljeförbrukning och hade för ett antal år sedan en lång tråd om detta här.

    Det brukar ju som bekant bli rätt mycket inlägg när oljefrågor dyker upp…

    Sammanfattningsvis så blev mitt problem med oljeförbrukning mycket bättre när jag gick över till 10W-60.

    (Jag använder Castrol TWS 10W-60)

    Det kan vara så att i ditt motorrum (som i mitt) har du en skylt där det står att SAE 10/40 ska användas, det är fel och gällde för normal körning för TS motorerna, i bytet till JTS motorn har inte denna info uppdaterats/ev. fel skylt, hade detta uppe med generalagenten som bekräftade att JTS motorn alltid ska köras på 10W-60.

    Mvh / Mats

    159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02

    #24496
    Benny Steen
    Deltagare

    Allmänt i motorer  så kan en trasig eller dålig lamdba sond ge höjd förbrukning i den storleksordningen du har . Det är inte säkert du får någon felkod eller felindikering om lambdasonden inte är ”tillräckligt” dåligt.

    Det går däremot se via ett diagnosverktyg som multiecuscan om världen är i ytterkant av mätområdet när motorn är riktigt genomvarm.

    Ett annat vanlig fel är fel på tempsensorn för kylvatten. Jag vet inte  förarinstrumenten  använder samma givare som motorn. Går också att se i diagnosverktyget.  
    Och sedan kan en dåligt termostat också göra att motorn går kallt vilket gör att förbrukningen ökar.

    Rök från avgasystem är inte förbränd bensin (CO, CO2,HC tec)  Det är bara kondenserad vattenånga som syns när det är kallt ute.   

    Oljeförbrukningen brukar väl beror på igensatta oljeringar på  kolvarna på den motorn. Men  jag ingen personlig erfarenhet kring den motorn, finns en del infor på http://www.alfaowner.com/Forum/


    /b

     

    #24497
    Håkan Andersson
    Deltagare

    Om Din egen uppfattning att det inte kommer oljerök ur avgasröret är OK så har Du en läcka. Packboxen kan lätt ge en liter per tankning och droppar inte mycket vid stillastående. 5W40 eller 10W60 är skit samma vid denna typ av problem. Finns undermedel att köpa att tillsätta oljan som faktiskt fungerar en tid vid mindre läckor men tveksamt i Ditt fall om Du lägger så mycket olja på vägen. Kan också läcka vid toppen men det hade Du väl sett eftersom det blir väldigt kladdigt.

    Tempgivare/termostat är en bra gissning eftersom dessa motorer gärna ligger i kallstarts mode med mycket hög förbrukning. LMM är inte någon direkt ovanlig bov. Låt CC Motor köra diagnos så lär väl detta avslöjas.

    Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

    #24498
    Yu Qian
    Deltagare

    I have 11~12L/100km before.

    After I change MAF. I got about 11L/100km.

    changed oxygen sensor, temp sensor and thermostat I got 10L/100km around. mix drive.

    #24499
    Lars Johansson
    Deltagare

    Prova att ha i Seal Saver i oljan. Jag har provat det och oljeläckandet minskade. Man kan behöva ha i Seal Saver ett par gånger.

    larsjoh51

    #24500
    Benny Steen
    Deltagare

    kan du inte plocka loss plastkåpan under och kolla om du har oljesöl mellan motor och koppling, borde synas.  

    lite oljesvettning är normalt.

    #24501
    Rikard Hedlund
    Deltagare

    Hej, tack för svaren. Jag kör redan med 10w-60 (Castrol edge). Det är lite kladdigt uppe vid toppen men det är inte så farligt, åtminstone kan det inte motsvara den mängd olja jag förlorar. Detta ”Seal Saver”, är det något ni rekommenderar? Jag har aldrig hört nåt om det men min första tanke var att det är nåt sånt skit som man kan hälla i kylaren för att täta? Men jag vet inte. Är det bra?

    Angående den höga bensinförbrukningen så tror jag inte att det är något fel på motortempen. Jag hade problem med det för 1,5 år sedan, då bilen gick för kall hela tiden. Fick termostat bytt, men då gick den för varmt istället. Efter ett flertal tempsensor-bytet och ytterligare termostatbyten, samt vattenpump+kamremsbyte så kom det fram att det plötsligt var fel på tempmätaren inne i kupén också… Så sen ett år tillbaka så kör jag med mätaren ståendes på närmare 130°C, och ett kvitto där det står att tempmätaren visar 27 grader för mycket. Men som sagt, lär inte vara nåt fel på tempen i alla fall.

    @Håkan Andersson

    Jag hoppas att det är som du säger. Jag tänkte inte på att det kunde rinna ur mer olja under körning, med en trasig packbox. Men så är det nog. Jag ska se till att få den bytt. Ska åka ner till CC motors nästa vecka, så får dom ställa diagnos på bränsleåtgången också! Tack.

    #24502
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    På min gamla 156’a med 2,0TS motor så gick bensinförbrukningen ner med ca 0,2 l/mil när jag fick en korrekt LMM. Min gamla var kass och jag fick den där puckeln vid ca 4000 giri som gjorde att bilen inte accelererade som vanligt genom det varvtalsområdet.

    I samband med detta testade jag en pirat LMM och det var spännande: Bilen gick som en jäkla raket men drog 1,7 L/mil….! Höll sig knappt igång på tomgång så det var omöjligt att ha det så. Så jag fick köpa en original och då blev det normal förbrukning (ca 0,8-0,9)

    Beträffande hög oljeförbrukning så kan det ev vara så att om man kör mycket korta sträckor så samlas en massa restprodukter i motoroljan och spär ut denna. När man sedan åker långkörning förbränns dessa och dom avdunstar, då sjunker ju oljenivån och man behöver pytsa i en skvätt olja.

    Jag vet dock att många pratar om hög oljeförbrukning på slitna 156’or men tex Golf GTI har för bilar från samma tidsperiod att normal oljeförbrukning är 1L per 1000 Km.  

    Lycka till – låt oss höra vad Jonta tror!

    #24503
    Rikard Hedlund
    Deltagare

    Lämnade in den på cc motors i onsdags. Dom kopplade in den i datorn och det verkar inte vara nåt fel på lmm eller lambda… Det fanns däremot en ”okänd felkod” som jag ännu inte fått veta vad det var. Har jobbat väldigt mycket de senaste dagarna men jag ska se hur det går för dom på måndag…

    För övrigt blir det nytt hjullager, packbox och koppling. Får väl se hur den går efter det. Jag undrar om ett dåligt hjullager kan ha inverkan på bensinförbrukningen (det var tydligen väldigt illa)? Tänkte om det rullar sämre kanske… men 1.3-1.5 L/milen verkar ju lite väl mycket…

    #24504
    Rikard Hedlund
    Deltagare

    Har haft bilen ett tag nu och den går riktigt fint. Läcker fortfarande olja trots packboxbytet, men inte längre därifrån, och den går bättre i lådan och kopplingen. Det verkar komma längre uppifrån, längs sidan på oljetråget. Vad kan det vara? Men mindre rullmotstånd tack vare nytt hjullager verkar ha löst den värsta bensinförbrukningen då den nu drar runt 1L/milen istället. Det jäkla hjullagret gjorde väldigt stor skillnad, och tyst blev den också.

     Inga problem med avgasvärden  på besiktningen heller. Men den gick inte i genom tack vare ett löst motorfäste nere vid växellådan (som jag antar att verkstaden slarvat med), och sen en glapp spindelled.

     Har beställt delar från http://ricambi.alfisti.net det blir ju bra mycket billigare än att låta verkstaden beställa delar. Jag beställde ett till hjullager så jag får det bytt på vänster fram också, och det kostade bara 90 EUR = ca 800 SKR, jämfört med de 2000kr verkstaden skulle ha för det… Sen blev det en länkarm/spindelled också för ca 600 SKR.

    Passade även på att beställa ”Brake disks + pads front axle Alfa 156 2.0 JTS” för ca 2000 kr. Hoppas dom passar bara. Var ju billigt tyckte jag.

     Och sen blev det ett nytt dörrhandtag vänster bak som har gått sönder. Och även ett tanklås (har inte kunnat stänga tanklocket på över ett år…). Nån som vet om det är nåt krångligt att montera dessa?

    #24505

    Hej

    Har en 156 sw 2,5 V6 som behöver nytt framhjulslager vänster hjul. Så jag undrar vad du fick betala för byte av detta på din?

    MVH

    Anders

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.