156:orna börjar bli g a m l a
Published by Henrik Boldrup on
- Detta ämne har 10 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 28 november, 2017 kl. 23:08 av Rickard Bergh.
-
FörfattareInlägg
-
21 november, 2017 kl. 16:58 #21899
Börjar uppleva nackdelarna med en gammal men för övrigt fantastisk bil.
Min 156:a -04 har precis passerat 6500 mil och jag har inga direkta planer på att byta ut den.
Tyvärr börjar det bli allt svårare med lite udda reservdelar, för ett tag sedan kunde inte originalhandlaren få fram baklysen längre (löste sig med alfisti.net) och nu senast behöver jag en skraplist till vänster bakfönster men det går både originalhandlaren och alfisti mfl bet på. Sista 156 tillverkades väl 2005 vill jag minas alltså för 12 år sedan. Ska det vara så här och är det lika illa med andra bilmärken? 12 år är väl ingen ålder?
Måste jag vänta till Highwood alfa mfl tar upp 156:orna i sitt sortiment, det lär väl dröja
Är allt en konspiration för att jag ska köpa en Giulia istället? Hur gör ni andra?
Stelvio Ti 2,0 -20, 156SW 2,5 -04 och en Fiat 500e -15
21 november, 2017 kl. 19:19 #21900Det är i mångt och mycket likadant med andra märken. Tio år någonstans går gränsen, sedan får man hoppas på att någon tredjepart tar upp och tillverkar reservdelar. Vanliga slitdelar går oftast få tag på då det finns piratdelar men sådana där saker som normalt sett “inte ska” gå sönder försvinner väldigt snabbt från marknaden.
Bakljus verkar iaf finnas på mister auto.
21 november, 2017 kl. 21:49 #21901Leta upp artikelnummer och söka på ebay brukar lösa många problem när det gäller delar som är svåra att få tag i.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
22 november, 2017 kl. 11:26 #21902Jag antar att jag surar mest för att FCA i princip säger att 156:an är för gammal för att vi ska bry oss om att hålla reservdelar längre. Och jag förstår ju att det är ännu värre för er som kör 155, 164 och 916 bilarna tex.
Nåja det brukar lösa sig, en skraplist om har börjat rosta(!)är inte hela världen.
Förmodar att FCA vill att vi köper nya bilar istället.
Stelvio Ti 2,0 -20, 156SW 2,5 -04 och en Fiat 500e -15
22 november, 2017 kl. 16:51 #21903Så är det väl med alla biltillverkare. Reservdelssidan ger nog inte så bra intäkter när en modell blivit gammal. Det kostar att lagerhålla också.
Har den blivit så rostig då att det inte är lönt att putsa upp och kroma om den då?
22 november, 2017 kl. 17:46 #21904Inlägg av Thomas Sjölin på 2017-11-22 16:51
Så är det väl med alla biltillverkare. Reservdelssidan ger nog inte så bra intäkter när en modell blivit gammal. Det kostar att lagerhålla också.Har den blivit så rostig då att det inte är lönt att putsa upp och kroma om den då?
Listen är i gummi med nån slags kärna av metal. Gummit har släppt i ena kanten, vatten har trängt in och det har börjat rosta där inne. Syns knappt och ingen stor sak som sagt men jag försöker hålla bilen så nära “mint” som det är möjligt med en bil som ändå används. Får kolla på skrotarna kanske.
Stelvio Ti 2,0 -20, 156SW 2,5 -04 och en Fiat 500e -15
22 november, 2017 kl. 21:24 #21905Ah, då förstår jag. Har ju en likadan så började undra om det fanns olika varianter på listerna men då är det nog samma. Mina sitter så fint där de ska så har inte reflekterat över om de har metall inuti.
23 november, 2017 kl. 16:12 #21906Ebay löste problemet för mig. Hade lämnat in 147:an (2.0 ts) för byte av kamrem.Flera av kamremskåporna var spruckna eller hade gängor som släppt. Någon kåpa fanns hos Alfa Romeo i Sverige. Övriga hittade jag på ebay mha av orginalnumret. Det fanns inte så många att välja på, men jag fick tag i det jag behövde.
larsjoh51
24 november, 2017 kl. 06:49 #21907att du får det svaret av FCA är inget konstigt. det är inte dom utan i italien som inte lägger energi på att lagerföra vissa icke så gångbara delar. typ bakljus, lister och annat som inte byts så jättemkt.sen det som säljs mkt av fortfarande lagerförs och det kan du fortfarande köpa.
som tidigare nämts är tillverkaren Skyldig att hålla med reservdelar i 10 år minst. sen behöver dom inte göra detta och det gäller alla märken.
Ebay is tha shit om du ska leta delar, alternativt gamla alfa verkstäder som har varit med länge och inte skrotar ut sitt lager som man normalt ska göra, det är många som låter det ligga kvar fast det är helt nerskrivit i lager kostnad. där kan man ha lite tur att finna prylar..Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
28 november, 2017 kl. 08:48 #21908Ett till exempel, hade precis bilen inne på årlig service hos Alfa åf här i stan.
Inget att anmärka på själva jobbet men de lyckades inte hitta serviceprotokollet till 156 i sina system och hänvisar till att det är för att bilen är så gammal. Fick ett generellt protokoll för “Fiat basservice” istället. Ingen stor sak det heller men också ett symptom på bilens ålder. Tur att jag har protokollet själv, så jag kan ge dem det nästa gång
Stelvio Ti 2,0 -20, 156SW 2,5 -04 och en Fiat 500e -15
28 november, 2017 kl. 23:08 #21909hehe har det varit på en av dom nyare verkstäderna som inte var med under tiden då olleolssonbolagen hade auktorisationen så har dom inte dessa service scheman. att dom inte hittar det i sina system idag är inget konstigt då 156 inte ens finns med för skapande av service schema. att ta ett generelt till fiat är helt fel. inte samma service punkter alls. dom skulle istället kontaktat deras distrikt kontakt person på fca.. så hade dom tagit fram detta.
jag har själv alla sorters service scheman i pdf format på alla äldre modeller både alfa, fiat, lancia och fiat proffesional. det nya finns online men det gör inte dessa gamla . därför dom säger det är pga att bilen är sååååå gammalAlfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.