159 1750 TBI Ti 6 vxl 2011 Ljud i kupé växellåda, lager?
Published by Fredrik Åstrand on
- Detta ämne har 24 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 10 mars, 2016 kl. 12:15 av
Thomas Bodén.
-
FörfattareInlägg
-
21 november, 2015 kl. 21:56 #29763
Fredrik Åstrand
DeltagareTack Christer!
Måste berömma dig, ser att du är med och guidar ofta!
Tänker att vi borde lägga upp ett lätttillgängligt och synligt dokument ang konsumentköplagen och vad man har för rättigheter om man köper på firma..
159TBI GTV3.0-86&2.0TS förr Gulietta83Spiders70veloce71inizione &-93:a 75 2.0 TSGTV V6 25-86
22 november, 2015 kl. 17:22 #29764Övergivna Forumposter
DeltagareJag har också fått diagnosen på mitt oljud (som bara blir värre och värre): lager i slutväxeln.
Powercar i Årsta driver ärendet mot mitt försäkringsbolag Länsförsäkringar. I fredags fick jag höra att bolaget inte vill stå för kostnaden för en renoverad utbyteslåda (= ny), såvida det inte är omöjligt att hitta en begagnad på skroten. Tyvärr har Powercar fått fram en beggad och har precis skickat en ny offert till bolaget. Jag är måttligt nöjd med det med tanke på att det handlar om ett typfel på dessa lådor. Risken är alltså överhängande att den beggade lådan kommer att uppvisa samma symptom, förr eller senare. Totalt bortkastade pengar både för mig (självrisken) och försäkringsbolaget i så fall.
Powercar har dock lagt in en kommentar om typfelet i senaste offerten. Verkstaden frågar helt enkelt bolaget hur de ställer sig till risken att samma fel kvarstår/återkommer. Hoppas Länsförsäkringar hajar galoppen.
Fortsättning följer …
22 november, 2015 kl. 19:13 #29765Christer Andersson
ModeratorHur långt har din gått?
Finns det ingen som kan reparera växellådor numera på verkstäder, borde vara billigare att bara byta lager.
På min förra Fiat Uno plockade jag isär lådan, bytte slutväxellager + några andra lager. En kostnad på drygt en tusing. Ok, hade säkert hittat en beg låda för det priset + sparat mektid men jag fixade det…Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
22 november, 2015 kl. 19:18 #29766Thomas Bodén
DeltagareTroligen kommer inte ditt försäkringsbolag stå för en ny låda då deras och din deal är att tillse att bilden återställdes till det skick som den var innan skadan, alltså innan lagerljudets uppkomst. Jag skulle be om att få de lager som har varit felaktiga inspekterade och kontrollerade så de inte innehar samma defekt som dina första. Du kan ju i samband med det kanske betala materialkostnaden för att få nya lager monterade då lådan ändå är ur bil. En vänlig och konstruktiv dialog med skaderegleraren är alltid en bra idé.
156 GTA Sportwagon
22 november, 2015 kl. 20:08 #29767Övergivna Forumposter
DeltagareMin har gått 6400. På tok för lite för att man ska kunna ha överseende med dylika fel.
Jag har också haft isär en del gamla växellådor själv och bytt lager och synkringar, men det finns väl ingen lönsamhet för en “vanlig” verkstad att ta isär och rota runt i innandömet längre. Tid är ofta den dyraste enheten i det här landet. På det kommer risken att fler fel hittas när lådan väl är isär, att man slarvar bort detaljer, beställer fel artiklar etc. Och så risken att jag som kund ändå inte är nöjd med resultatet. Då har ju verkstaden ingenstans att skyffla vidare garantihanteringen. Det kan de göra om de har köpt en färdigrenoverad utbyteslåda från en tredje part.
Skulle det bli “ny” låda i mitt fall köper Powercar den från Hellsten, en av landets största växellådsspecialister. Men nu lutar det ju tyvärr åt en rackarns skrotlåda som troligen inte lär vara helt kry den heller. Verkar ju vara rätt kassa lådor generellt det här, kan ju inte påstå att växellägena och känslan i spaken är något vidare heller. Synd.
Håller med om att det i princip alltid är lönsammast att köra den vänliga och konstruktiva stilen när man dealar med skadereglerare. Och med andra också för den delen! Lönar sig sällan att vara otrevlig.
28 januari, 2016 kl. 22:13 #29768Övergivna Forumposter
DeltagareHej hej, har haft samma dynamoliknande läte från framvagnen på 1750’n Ti. Lämnade in bilen till verkstan som konstaterade trasigt lager i växellådan. Som tur är kommer If att stå för hela kostnaden MEN verkstan föreslog även att vi skulle byta kopplingen på rent speck. Bilen har gått knappa 9000 och jag har inte märkt något särskilt med just kopplingen. Är det värt de 3500 eller kommer man att ångra att man inte gjorde det?
28 januari, 2016 kl. 22:20 #29769Rickard Bergh
Deltagaredet beror på hur bilen är körd. penga mässigt så är det billigt då lådan ändå är nere. jag tycker man sak inspektera lamellen o se hur det ser ut..
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
2 mars, 2016 kl. 05:04 #29770Övergivna Forumposter
DeltagareNu är växellådan fixad och missljudet borta!
Kopplingen blev bytt och i samma veva även kamremmen. Allt blev bra men lådan känns än mer ‘klonkig’ nu när den är hel. Kan inte förstå vad Alfa tänkte på när man valde den här modellen?
9 mars, 2016 kl. 22:43 #29771Övergivna Forumposter
DeltagareÄven jag har fått ny låda och allt är frid och fröjd.
10 mars, 2016 kl. 12:15 #29772Thomas Bodén
DeltagareJag hittade en intressant länk angående M32 och lagerljud.
http://newalfaparts.co.uk/clutch-gearbox/453-m32-gearbox-rebuild-kit.html
156 GTA Sportwagon
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.