159 2.2 JTS – kostnad komplett kamkedjebyte
Published by Magnus Jeppsson on
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 14 april, 2017 kl. 21:54 av
Magnus Berg.
-
FörfattareInlägg
-
13 april, 2017 kl. 17:39 #33636
Magnus Jeppsson
DeltagareHej, jag är het spekulant på en 159 SW med 2.2 JTS-motorn. Tyvärr hade den ett slamrande ljud i högersidan (framifrån sett) av motorn. Förmodar att det är det alltför vanliga kamkedjeproblemet!?
Vad kostar ett komplett byte av allt som hör till? Säljaren kunde tänka sig en uppgörelse…
Mvh Magnus
Magnus i Lomma
13 april, 2017 kl. 21:45 #33637Björn Nilsson
DeltagareHej Magnus Närmre 20 loppor iinkl allt. Kolla med Ströms bilverkstad i Malmö så du är uppdaterad. Björn
Björn Nilsson
13 april, 2017 kl. 22:08 #33638Magnus Jeppsson
DeltagareAjdå, så pass!
Då får jag nog leta efter ett iordninggjort exemplar. Kedjan är väl(?) förbättrad om man byter nu?
Tack Björn.
Magnus i Lomma
14 april, 2017 kl. 18:04 #33639Fredrik Assarsson
DeltagareRäkna inte med att den nya kedjan är något undervek av hållfasthet.
Det finns gott om exemplar med nya kedjor som fortfarande är gjorda av papier maché.
Det viktiga att hålla reda på är snarare att ALLT har bytt vid kedjebytet exempelvis: kedja, kamdrev, glidskenor, spännare, kamförskjutningssolenoider.
Att snåla på valfri del ger tydligen snabbt återkommande kedjeproblem igen då liksom diverse tyskar som rimmar på exempelvis BMW också har underdimensionerade kedjor men som ofta i tyskarnas fall inte varnar med motorkod utan bara smäller av.
Allt bör bytas men om du inte har tummen mitt i näven och är van vid att meka så finns det guider på internet som visar på att det i stora drag är enklare än ex. kamremsbyte på en v6 då på 2.2 jts ska allt bara stå enligt markeringar och färgduttar.
Delarna är relativt billiga på nätet, arbetet är dyrt.
'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser
14 april, 2017 kl. 20:06 #33640Magnus Jeppsson
DeltagareJag prickade för delarna på Alfistiracing (tror jag att det var) och hamnade på ca 9 000:-. På filmer jag sett kring bytet används specialverktyg och då blir det mer…
Största problemet är att tummarna sitter oroväckande centralt placerade. Det är bara en, ibland ohälsosam, nyfikenhet som gjort att jag själv gett mig på en del bil-operationer.
En tanke som slagit mig är att falla tillbaks in i “Busso-träsket”, efter något års frånvaro. Å väl där ge mig på att försöka byta kamrem själv.
Magnus i Lomma
14 april, 2017 kl. 21:54 #33641Magnus Berg
DeltagareDetta var uppe i en tråd för ett par år sen. Då roade jag mig med att kolla priserna på exakt samma delar fast med GM (Opel) på förpackningen. Skiljer häpnadsväckande mycket i pris. Om jag inte minns fel så hittade jag kompletta satser av originaldelar för runt 3000kr. Så det kan du kika efter.
Till sexan blev det lite dyrare eftersom det är fler delar på den som ska bytas (tre kedjor bla).
Annars verkar största orsaken till problemen vara de långa serviceintervallen. Byter man olja mer regelbundet än varannat år (3500mil) som intervallen säger så kan man slippa problemen helt. Motoroljan smörjer även kedjan. Så att leta exemplar men bra servicehistorik är ett tips.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.