159 2.2 Kamkedja
Published by Magnus Jeppsson on
- Detta ämne har 13 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 10 november, 2019 kl. 19:44 av
Rickard Bergh.
-
FörfattareInlägg
-
21 januari, 2016 kl. 19:02 #30804
Hur märker man att kamkedjan behöver bytas?
Vad kostar ett byte?
mvh
Magnus – som fått en släng av “jag måste byta bil igen o igen igen igen…”
Magnus i Lomma
21 januari, 2016 kl. 19:37 #30805lyser inte motorlampan så är det svårt att veta detta. med andra ord så får man byta på vinst eller förlust.
normalt så brukar det vara så att är kedjan sträckt så kan det visa sig redan på effekten. annars brukar motorlampan tändas vid tex gaspådrag tex vid acceleration för att sen låta motorn motorbromsa. då tänds den i regel. detta är pga vid sträckt kedja så blir det fel i tajmingen för sensorerna som känner av kaparnas läge, det räcker med nån mm bara så tänder han lampan och felkoden är synkroniseringen kamaxel lägena ej korrekt.
Om man ska byta kedjan så ska allt bytas. kedja. båda kamdreven. vevaxeldrevet. sträckåren, löpskenorna. övre skena nån oljemunstycke för smörjting. packbox bröstkåpan. packning bröstkåpan. båda magnetventilerna som öppnar o stänger för oljan till kam omställningen. olja och filter.. sist jag gjorde detta på min gamla arbetsplats så hamnade man med allt inkl jobb och delar på runt 17 000 kr. ca.. att bara byta kedja är utkastade pengar då det inte hjälper med problemet..Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
21 januari, 2016 kl. 19:49 #3080617 000!! Det är som ett kamremsbyte på min fd 156 GTA!!
Det blir mycket för en bil med ett pris kring 40 000…
Kanske ska jag inte byta bil ännu, fast å andra sidan…
Magnus i Lomma
21 januari, 2016 kl. 20:57 #30807ja det är ju en del pengar. men samtidigt så får man ju se det som att det är billigare än att byta kamrem hela tiden. du byter inte igen efter 3 år eller 6000 mil.. dom nya kedjorna har bättre härdning och sträcks inte så lätt som dom gamla. jag hade hellre köpt en sådan bil med den motorn än V6 an i 159.. ska du byta dom kedjorna så snackar vi pengar.. där kommer du inte under 30 lök för bytet.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
21 januari, 2016 kl. 21:36 #30808Har det varit problem med sträckta kedjor på V6:orna?
21 januari, 2016 kl. 23:29 #30809kolla alfaowner finns många trådar om sträckta kedjor på v6. men det gäller ju i princip alla moderna bilar med kamkedja våra motorer är ju snälla nog att varna så man hinner byta vag och BMW smäller ju bara av utan förvarning
22 januari, 2016 kl. 12:33 #30810Trodde att det mest var 2,2:orna som hade detta problem. Med tanke på att kedjan smörjs av motoroljan så kan det vara rekommenderade att byta lite tätare än vad Alfa föreslår. Då kommer man nog rätt långt med kedjan.
23 januari, 2016 kl. 10:08 #30811På min byttes även balanskedjan med tillbehör efter som släpskor brukar spricka i opel det är ju samma motor
Tifosi
23 januari, 2016 kl. 13:15 #30812Inlägg av Anders Zetterlund på 2016-01-23 10:08
På min byttes även balanskedjan med tillbehör efter som släpskor brukar spricka i opel det är ju samma motorbalans kedjan har jag aldrig bytat någon. bara vanliga kemkedjan. balans kedjan löper bara med så att säga. det är inte den belastningen som på kemkedjan.
vi har opel på jobb och där säger dom att det inte är några problem på deras motor..man kan jämföra med bmw motorn som ligger i peugeot och citroen där är det istort sett bara peugeot som har stora problem med sträckart och kedjorna.. ingen av dom andra två märkena har dom problemen..
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
23 januari, 2016 kl. 19:17 #30813Ja det är ju konstigt vi har med opel på jobbet..
Tifosi
23 oktober, 2019 kl. 16:14 #30814Kan man säga att det är regel att i princip alla 2.2 krånglar med kamkedjan?
dvs skulle man köpa en begagnad som inte är bytt på så får man räkna med att detta kan hända vilken dag som helst?
eller är det kanske bara säg var tionde motor som råkar ut för detta?
10 november, 2019 kl. 00:10 #30815Man (jag) vill ju gärna tro att servicehistorien påverkar kedjans livslängd. En bil med täta oljebyten borde ju klara sig bättre, men jag vet inte om det är så.
Stelvio Ti 2,0 -20, 156SW 2,5 -04 och en Fiat 500e -15
10 november, 2019 kl. 18:31 #30816Är det som så att om kedjan är bytt så behöver man förmodligen inte byta den igen då det är bättre grejer man sätter in än som satt i från början?
10 november, 2019 kl. 19:44 #30817service historiken spelar ingen roll på kedjans kvalitet. det är en icke bra härdning som gör att kedjan sträcker sig. vid ett byte så kan man ju hoppas att det är bättre prylar men ingen garanti. vid bytet så ska allt bytas. kedja, sträckare, släpor, drev osv osv. har dock aldrig behövt byta någon balanskedja på alla dom jag har bytat på under åren.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.