159 3.2, kinkig vid kallstart

Published by Dan-Erik Hansson on

Forum Teknik 159 3.2, kinkig vid kallstart

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26955
    Dan-Erik Hansson
    Deltagare

      Min finfina 159 q4 med austral-amerikansk V6a har börjat att vara lite kinkig vid kallstart. Det skall tjirras länge på starten och ibland har det hänt att startmotorn har timat ur det automatiska läget. Den startar dock men alltid efter liite för lång tid.

      analys så här långt:
      – Inga felkoder syns
      – Nytt skarvdon säkringsboxen för bränslepumpen är installerat
      – Mappsensor bytt
      – mycket eller lite soppa i tanken verkar inte spela nån roll
      – om den står i brant utförsbacke så verkar det gå lättare (högst subjektivt)
      – motorn går i övrigt som man kan förvänta sig (inte riktigt som en Busso)

      Min egen teori är att förpumpen inte riktigt vill vara med men ne ny kostar 4500 så jag är inte så sugen att bara chansa.

      Nån som haft liknande problem och/eller har en lite billigare lösning?

      #26956
      Micha Grönvalls
      Deltagare

        Jag har en likadan, du får låna min förpump om du återställer efter dig 🙂

        Har du provbytt tändstiften?

        Hörde jag någon säga tävling ?

        #26957
        Dan-Erik Hansson
        Deltagare

          Stiften byttes i somras men borde kanske checkas. Jag hör av mig de närmsta dagarna.

          #26958
          Gustav Holmdahl
          Deltagare

            Förpump eller nån backventil låter ju misstänkt med tanke på nerförsbacken.

            Giulia 20 Super

            #26959
            Toni Sjölander
            Deltagare

              Hej Dan-Erik,tråkigt att bilen krånglar.Stiften är bytade,det är alfas original stift som sitter där.Dom bytades i maj om jag inte minns fel.Du får kolla i mappen med papperna du fick med,där finns kvitton på både material och arbete.Hoppas det löser sig och att du är nöjd med bilen,den är saknad av dottern här hemma.

              Mvh Toni

              #26960

              Nytt Batteri!

              #26961
              Dan-Erik Hansson
              Deltagare

                Inlägg av Toni Sjölander på 2014-10-29 04:51

                Hej Dan-Erik,tråkigt att bilen krånglar.Stiften är bytade,det är alfas original stift som sitter där.Dom bytades i maj om jag inte minns fel.Du får kolla i mappen med papperna du fick med,där finns kvitton på både material och arbete.Hoppas det löser sig och att du är nöjd med bilen,den är saknad av dottern här hemma.

                Mvh Toni

                Jag saknade dig på Knutan, Toni! 

                Har ju kollat alla papper och servicen verkar helt OK. Är annars väldans nöjd med bilen och jag har aldrig haft ett fordon med sån stuns i lacken. Planen är f.ö. att den ska få bo i garaget över vintern så 156:an får ta allt saltet.

                #26962
                Dan-Erik Hansson
                Deltagare

                  Inlägg av Vernon Pedersen på 2014-10-29 14:02

                  Nytt Batteri!

                  Batteriet verkar helt OK. Trots att startmotorn får gå en hel del så är det inga tendenser till att det mattas. 

                  #26963
                  Dan-Erik Hansson
                  Deltagare

                    Inlägg av Gustav Holmdahl på 2014-10-28 21:43

                    Förpump eller nån backventil låter ju misstänkt med tanke på nerförsbacken.

                    Jag tror mest att felet ligger i förpumpen eller matningen till densamma. Det blir till att pilla bort baksätet och kolla. Renoverade högeraxeln igår så att jag avvaktar ett tag nu så att jag inte gör nåt alltför dumt.

                     

                     

                    #26964
                    Toni Sjölander
                    Deltagare

                      Planen var att jag skulle till knutan,men en sjuk hund ändrade planerna.Kul att du är nöjd,trevlig bil med Ti paketet.Det gläder mig att du låter den stå i vinter,då kan du ju bättra på “stunsen” till våren.Hoppas dina startproblem löser sig.

                      Toni

                      #26965
                      Ulf Adolfsson
                      Deltagare

                        Det här är ju en gammal tråd, men jag undrar hur gick det? Jag har samma bil, och det är nu andra gången den vägrar starta efter att ha stått i en uppförsbacke några dagar dag. Förra gången startade den plötsligt efter flera veckors försök. Nu hostar den till då o då med startmotorn, men vägrar gå igång. Borde väl vara bränsletillförsel?? Tänder i o för sig inte med startgas heller. Tacksam för förslag på lösning.

                        #26966
                        Dan-Erik Hansson
                        Deltagare

                          Bilen är såld och jag hoppas att ägaren är nöjd med köpet.

                          Det är ju en motor med direktinsprutning. Som de flesta andra motorer av denna typ behöver de maxbelastas (läs: köras skiten ur) med jämna mellanrum. Det som troligen var grundproblemet för mig var att jag drog släp långa sträckor; lågt varv mycket segdragning, d.v.s. extrem “gubbkörning”.
                          Använde mängder av injection cleaner tillsammans med långa stinter på högt varv vilket gjorde bilen gott när det kom till kallstarter. Typiskt dåligt var att åka 100 km till jobbet på morgonen i laglig motorvägsfart, vänta (jobba alltså) en nio-tio timmar och sen försöka starta. Startade aldrig på första försöket, klart nervöst varje gång.
                          Min rekommendation är att du tar för vana att köra som en biltjuv, mycket fullgasaccelerationer och högt varvtal. Undvik eco-körning till varje pris, Q4an gillar inte det.

                          Hur bilen står parkerad, uppförslut eller nerförsd:o, spelade ingen roll. Det var mycket spökande teorier när problemen var som värst.

                          Har hört om liknande problem med direktinsprutade Mitsubishi- och VAG-motorer från som period.

                          #26967
                          Dan-Erik Hansson
                          Deltagare

                            Bilen är såld och jag hoppas att ägaren är nöjd med köpet.

                            Det är ju en motor med direktinsprutning. Som de flesta andra motorer av denna typ behöver de maxbelastas (läs: köras skiten ur) med jämna mellanrum. Det som troligen var grundproblemet för mig var att jag drog släp långa sträckor; lågt varv mycket segdragning, d.v.s. extrem “gubbkörning”.
                            Använde mängder av injection cleaner tillsammans med långa stinter på högt varv vilket gjorde bilen gott när det kom till kallstarter. Typiskt dåligt var att åka 100 km till jobbet på morgonen i laglig motorvägsfart, vänta (jobba alltså) en nio-tio timmar och sen försöka starta. Startade aldrig på första försöket, klart nervöst varje gång.
                            Min rekommendation är att du tar för vana att köra som en biltjuv, mycket fullgasaccelerationer och högt varvtal. Undvik eco-körning till varje pris, Q4an gillar inte det.

                            Hur bilen står parkerad, uppförslut eller nerförsd:o, spelade ingen roll. Det var mycket spökande teorier när problemen var som värst.

                            Har hört om liknande problem med direktinsprutade Mitsubishi- och VAG-motorer från som period.

                          Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.