159 3,2 Q4 jts hur demontera generatorn?

Published by Mikael Bergbom on

Forum Teknik 159 3,2 Q4 jts hur demontera generatorn?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Mikael Bergbom
    Deltagare

Jag är rätt säker på att generatorn har brunnit, det började lukta Märklintåg, sedan rök från motorrum och därefter ingen laddning, fan…. Idag har jag pallat upp bilen och börjat demontera generatorn, men hur f-n får jag ur den!? Måste jag lyfta ur motorn? Samma fråga kring rembyte och byte av spännrulle. Motorn är ju onekligen monterad med skohorn…

Mikael Bergbom
      Deltagare

Jag har hittat en beskrivning i eLearn hur man byter rulle och rem till generatorn. Jag kan inte hitta någon beskrivning av hur man demonterar generatorn som sitter bakom, under motorn. Kan man sänka ner hela drivpaketet och plocka ut den via hjulhuset.

HJÄÄÄLPP!!!!

Kenneth Larsson
        Deltagare

På en vanlig 156 V6 eller GT V6 lär det vara en massa jobb och det är väldigt meckigt att få ut den. Du kanske kan söka på trådarna här eller på Alfapower men det är nog inte helt enkelt att få det där gjort. Jag har själv en 159 men med diesel och den motorn är ju liten så där är det inget problem att få ut generatorn – men det hjälper ju knappast dig! Lycka till!

Henrik Lindgren
          Deltagare

På min Stilo var Oskar tvungen att lossa övre motorfästet för kunna få ut generatorn. Visst helt annan bil men kanske samma lösning på problemet.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.