159 3,2 vägrar att starta – fixat

Published by Dan-Erik Hansson on

Forum Teknik 159 3,2 vägrar att starta – fixat

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33034
    Dan-Erik Hansson
    Deltagare

    För första gången har en Alfa svikit mig, Det tog 30 år, vilket skitmärke, funkar aldrig… 

    Skämt åsido, bilen är en 2008. När man trycker på startknappen snurrar motorn normalt förutom att den inte startar. Startmotorn går hela sekvensen, ibland hostar det till ungefär som en gammal SAAB där immobilisern vill kivas (lås med centrallåset och lås upp igen så funkar det där).

    Inga onormala signallampor lyser i instrumenteringen.
    Inga felkoder finns.

    Stiften har gått 2500 mil (Bosch Platinum) och är ganska sotiga men men annars helt OK. Har iofs bara kolla främre banken. Svagbensindoft kan kännas men stiften var knappt fuktiga.

    Bilen har stått utomhus i carport med mycket fukt och växlande temperatur. Senaste dygnet i varmt skönt garage. Inga som helst skillnader i uppförande vid startförsöken.
    Jordpunkterna som är åtkomliga blev rengjorda och kopparpastade för ett år sedan.
    Batteriet är friskt och fulladdat.

    Har den samlade expertisen nåt förslag på vad jag bör göra? 


    F.d. challengeförare i GTV #4. Giulia Veloce -17 och 4C -16

    #33035

    Den första 159an jag hade en 2,2JTS var otroligt känslig för minikörning, tex om man startade den kall körde in i garaget då sirade tändstiften ner sig!                 Men efter det gammla snöskotertricket breakclean och sen tryckluft så var all bra igen, värt att prova ?

    #33036
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Vevaxelgivare?

     

    #33037
    Toni Sjölander
    Deltagare

    Danne.Vad har du gjort?Har du tagit sönder min bil?

    TONI.

    #33038
    Dan-Erik Hansson
    Deltagare

    Inlägg av Toni Sjölander på 2017-01-14 08:16

    Danne.Vad har du gjort?Har du tagit sönder min bil?

    TONI.

    Ja det har jag!  och det är en skitbil, så det så.

    F.d. challengeförare i GTV #4. Giulia Veloce -17 och 4C -16

    #33039
    Dan-Erik Hansson
    Deltagare

    Uppmuntrad av tillropen och övertygad (nästan) om att en modern direktinsprutad motor kan sura ner sig precis som en gammal snöskoter gick jag ut för ännu ett startförsök. Det sista jag gjorde innan detta problem var nämligen att backa ut från carporten, stanna och sen köra in igen, precis som Patrik beskrev.

    Efter en fyra, fem försök där hela startsekvensen löpte ut började den tända på EN cylinder. Fyra, fem försök till och några fler burkar tände och till slut alla sex! Tjoho, finbilen vann över skitbilen igen.

    Ledsen Toni, men det blir vinterkörning denna säsongen.

    Som tack för uppmuntran, alltid kommer det ny liten detalj som får betydelse.

    /Danne

    F.d. challengeförare i GTV #4. Giulia Veloce -17 och 4C -16

    #33040
    Toni Sjölander
    Deltagare

    Skitbil?Vilka kraftutryck du använder.

    #33041

    Har du kopplat upp den?

    Så det inte är felkod P0016 som jag har igen.Letar en beg 3.2 Alfa/Holdenmotor för andra gången!

    Curore e Passione!

    #33042
    Dan-Erik Hansson
    Deltagare

    Inlägg av Patrik Gudmundsäter på 2017-01-15 14:52

    Har du kopplat upp den?

    Så det inte är felkod P0016 som jag har igen.Letar en beg 3.2 Alfa/Holdenmotor för andra gången!

    Jo jag har kollat felkoder men som sagt tidigare finns inga alls. Efter att den bestämde sig för att hosta igång igår så är allt som vanligt. Trist att du har problem med din,.

     

    F.d. challengeförare i GTV #4. Giulia Veloce -17 och 4C -16

    #33043

    Ja tyvärr.Bytte motor för ett år sedan.

    exakt samma fel!

    Har alldrig behövt byta motor på någon Alfa jag ägt.

    Bilen går dock mycket bra när den går.?

    Curore e Passione!

    #33044

    Och den fekoden berättar…?
    Vad är anledningen till dina motorbyten, kamkedjeproblem?
    Jag är lite nyfiken, intresserad av allt som rör alfa. Har man sagt A vill jag gärna vera B också.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #33045

    Sträckt kamkedja.

    Har tyvärr drabbat 2.2JTS och

    3.2 JTS

    Motorlampa tänds och twin phaser

    funktionen ger upp.

    Verkstan tar ca 50.000:- för arbete samt delar.

    Därför föll valet på utbytesmotor!

    lite otur då vi haft Alfor Maserati

    och många andra Italienska fordon.

     

    Curore e Passione!

    #33046
    Magnus Berg
    Deltagare

    Vad jag hört hänger problem med kamkedja delvis ihop med de långa serviceintervallen. Byter man olja varje år minskar risken att få problem. Motoroljan smörjer även kamkedjan. 

    #33047
    Peter Braun
    Deltagare

    Säger samma sak som Magnus. Byt olja oftare. 3000mil eller 2år är för långt. Oljan smörjer ju även kedjan. Tycker annars det är för jävligt att det skall vara så här. Följer man vad Alfa rekomenderar så borde det inte uppstå dessa problem. Nu är det långt ifrån bara Alfa som har dessa problem med det är ju ingen tröst i sig när man sitter i skiten.

    #33048

    Jo.Men vi byter olja betydligt oftare än så.

    Men håller med om att intervallet är

    för långt.

    De bilar jag känner till med samma problem

    har gått runt 14.000 mil eller mer.

     

    Curore e Passione!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.