159-experter
Published by Claes Johnsen on
- Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 29 november, 2018 kl. 08:07 av Gustav Holmdahl.
-
FörfattareInlägg
-
20 november, 2018 kl. 15:29 #22762
Jo funderar ev. på en nyare sådan, ni som kan bilen innan o utantill, vad är att tänka på?
T ex verkar växellådan(2 olika tom, lika dåliga sägs det) vara ett kapitel för sig?
Någon hade problem med blinkerspaken som tydligen skulle kosta 7.000 kr att byta hos verkstaden?
Vad finns det för ev. generella fel att tänka på?
21 november, 2018 kl. 23:50 #22763Jag kan svara för blinkersspaken och efter jag tog isär huset så var det kabeln längst bort som hade lossnat från sin hylsa. Tydligen så verkar det vara ett fabriksfel där de har gjort kabeln för kort och efter x antal blinkningar så lossnar den. Verkar vara rätt vanligt. Utbytesdelen är hela huset med alla 3 spakar som går på 56xx:- och 13xx:- för arbete vad det priset jag fick.
Sen har jag upptäckt att vatten samlas innanför tanklocket vilket gör att flärparna som är svetsade i skärmen på insidan rostar.
Gummibussningar för avgasröret tappar sin spänst efter 10000 mil och det dunkar i innerskärmen när man kör över väggbulor och liknande.
Enligt de lärde så är kanalerna för 5an och 6an för trånga så när oljan börjar bli dålig så får de inte tillräckligt med smörjning. Undvikas genom oljebyte varje 6000 mil. Kostar 1000 spänn, 500 för olja 500 för arbete.
Annars är det bara vanliga slitagedelar som jag har bytt än så länge. kört 13800mil med min -12.
22 november, 2018 kl. 00:03 #22764aha, okej tackar. Då har vi koll på lite mera.
Jag var o kollade på en ganska ny sportwagen, men herregud vad stenskott det var på bilen, på A-stolparna, taket, dörrsidor, framskärmar, men huven var omlackad så den var okej.
Sen så var förarsätet spruckit i vänstra kanten på sitsen och såg inget vidare ut.
Vet ej om 159:an blir så efter ett antal år/mil?22 november, 2018 kl. 08:25 #22765Hej!
Vet inte om du sett tråden på Alfist Sweden på Facebook.
Kort beskrivet. M32 lådan (och tydligen även den andra) verkar lida av för klena lager i lådan. Det finns renoveringssatser och även ombyggnadskit för större lager. Täta oljebyten förlänger livet på lådorna sägs det. Denna lådan sitter på de framhjulsdrivna bilarna, vet dock inte om det gäller alla motorer.
Är själv troligtvis på jakt efter en 159 inom kort. Letar efter en 1750 Tbi, alt en 2,4 Q4, men de är lika sällsynta som snus i rymden verkar det som.
Stenskott är nog något man får leva med. Vissa modeller drabbas aningen mer än andra. Beror till viss del på designen av fronten och hur luftströmmarna rör sig. Men till största del är det nog området kring där bilen rör sig. Är det mycket grus och skit på vägarna lär det bli mer stenskott. Ligger man på fel avstånd mot framförvarande bil så drabbas man säkert mer, osv.
Giulia 20 Super
22 november, 2018 kl. 10:31 #22766Min (2011) har inte samlat stenskott i någon större utsträckning på 13.000mil. Så det har nog med miljö och körstil att göra.
22 november, 2018 kl. 12:04 #22767Jag hade nästan inga stenskott på min -08 då jag sålde den i somras, hade gått 12000 mil då, lacken kan också skilja sig åt, min var svartmetallic.
Kamkedjeproblemen har inte nämnts här än och det behöver man ta på allvar om man funderar på en 2.2 JTS. Om bytet har gjorts är det viktigt att alla delar har bytts ut, annars kan problemen återkomma snart igen. Fjäderbrott är inte helt ovanligt. På det hela taget hade jag lite problem med bilen, högt kvalitet jämfört med t ex 156an.28 november, 2018 kl. 22:23 #22768Hej Gustav, jag har en glädjande nyhet! Jag sitter på en bil som sägs vara lika vanlig som en snusprilla i rymden, och som dessutom kan tänkas vara till salu
En drömbil som jag var tvungen att åka till Rom för att köpa 2010, då jag gjorde samma konstaterande som dig, de går inte att hitta här hemma…
Min svarta (metallic) 2.4 Q4 SW (-07) med rails och låsbart/monterbart drag går som ett skott, och drar rimliga mängder soppa (ca. 0,85 blandad körning) till skillnad mot sitt törstiga bensindrivna syskon (3.2 V6).
Om jag kan få en vettig peng för 159an så kommer vi att banta familjens fordonspark, då vi just utökat med en ny MiTo i hushållet.Hör av dig om du är intresserad! Vi bor vid Rättvik i Dalarna, men har rötterna i sthlm, dit vi rör oss emellanåt.
Hälsningar David, 073-987 34 21
156 SW GTA
MiTo 1.4 Multijet
156SW 2.0 JTS29 november, 2018 kl. 08:07 #22769Posted By David Wallefelt on 28 nov 2018 10:23
Hej Gustav, jag har en glädjande nyhet! Jag sitter på en bil som sägs vara lika vanlig som en snusprilla i rymden, och som dessutom kan tänkas vara till salu
En drömbil som jag var tvungen att åka till Rom för att köpa 2010, då jag gjorde samma konstaterande som dig, de går inte att hitta här hemma…
Min svarta (metallic) 2.4 Q4 SW (-07) med rails och låsbart/monterbart drag går som ett skott, och drar rimliga mängder soppa (ca. 0,85 blandad körning) till skillnad mot sitt törstiga bensindrivna syskon (3.2 V6).
Om jag kan få en vettig peng för 159an så kommer vi att banta familjens fordonspark, då vi just utökat med en ny MiTo i hushållet.Hör av dig om du är intresserad! Vi bor vid Rättvik i Dalarna, men har rötterna i sthlm, dit vi rör oss emellanåt.
Hälsningar David, 073-987 34 21
Jag hör ev av mig inom kort. Åker Giulia tjänstebil idag men det kan ev bli ändring på det efter nyår och då ligger din bil bra till.
Giulia 20 Super
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.