159 JTDM 1,9 8V Startar ej

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik 159 JTDM 1,9 8V Startar ej

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #28199

    Hej upptäckte i dag att det rök och läkte lite diesel från en slang från läckoljeledning från spridarna. ´Var en trasig lågtrycks slang

    Enkelt att byta. Jag tog bort den trasiga slangen och det stod öppet någon halvtimma innan jag fixade en ny slang. Därefter skulle jag starta den. Den startade inte direkt utan var lite seg. testade igen då gick det bra men bara ca 10 sek. Nu är den död. Kom troligen in luft. När jag slår på tändningen märker jag ibland att matarpumpen inte låter. Testat att öppna ´luftskruven på filtret och slå på och av tändningen några ggr. Kommer lite diesel. Testat att mala ganska länge på startmotorn men startar ej. Misstänker att matarpumpen bör jag ge sig och att bilen gått i alla fall så länge det inte kom in luft?? Hur i hela friden ska man nu få igång den tro? Man törs väl inte lossa högtrycksrören till spridarna? Hur gör man vid filterbyte på en sådan här bil? Nu hörs det att matarpumpen surrar men ändå startar ej.

    #28200
    Björn Hedberg
    Deltagare

    Ett sätt att hjälpa till är att ta en plastpåse och ett tryckluftsmunstycke och trycksätta tanken med luftnings skruven på filtret öppen och därefter mala på starten,hjälper inte det så kan man tvångs köra motorn med startgas vilket kommer att fungera MEN det är inte snällt mot motorn så var försiktig med hur mycket och hur länge om du väljer denna metod.

    #28201

    Inlägg av Björn Hedberg på 2015-03-11 21:58

    Ett sätt att hjälpa till är att ta en plastpåse och ett tryckluftsmunstycke och trycksätta tanken med luftnings skruven på filtret öppen och därefter mala på starten,hjälper inte det så kan man tvångs köra motorn med startgas vilket kommer att fungera MEN det är inte snällt mot motorn så var försiktig med hur mycket och hur länge om du väljer denna metod.

    Vad jag kanske glömde att berätta är att eftersom det läkt en hel del diesel på motorns baksida så spolade jag med varmt vatten för att tvätta rent detta efter slangbytet. Lågt tryck ca 40 gradigt vatten. Det verkar faktiskt som detta var orsak till problemet?? Att det kom in fukt i någon elkontakt på något vis? När bilen fick stå ca 4 timmar på verkstaden (i rumstemp) startade den sedan direkt utan något problem. Var då troligen ej luft i bränslet som spökade? Lite oroande på ett sätt. Var kom fukten in? Kommer det hända igen vid körning i regn? Kan detta även orsakat att matarpumpen i tanken ej fick signal att den skulle starta?? Jag hörde som sagt att pumpen ej gick ibland när tändningen slogs på. Är då frågan om man ska byta ut matarpumpen för säkerhet skull? Måste tanken ner för detta jobb? Känns lite tveksamt hur man ska göra. 

    #28202

    Jag skulle nog avvakta och inte börja byta ut dyra delar på måfå.
    Hade du fått fukt i någon vital komponent “borde” den ha satt någon felkod, den borde.? även
    satt felkod för lågt bränsletryck pga luft i systemet. Osäker att alfa har den övervakningen
    men borde finnas tycker jag.
    Så kör vidare och se om problemet återkommer. Bränsleslangen bör väl hålla en bra stund.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #28203

    Inlägg av Christer Andersson på 2015-03-12 07:42

    Jag skulle nog avvakta och inte börja byta ut dyra delar på måfå.

    Hade du fått fukt i någon vital komponent “borde” den ha satt någon felkod, den borde.? även

    satt felkod för lågt bränsletryck pga luft i systemet. Osäker att alfa har den övervakningen

    men borde finnas tycker jag.

    Så kör vidare och se om problemet återkommer. Bränsleslangen bör väl hålla en bra stund.

     

    Man tackar för svar. Hade felkoder enligt bifogad bild när felet uppstod. Undrar om detta skull kunna orsaka att matarpumpen i tanken ej får styrsignal att starta?? Som sagt hörde att denna pump ej gick igång vid några tillfällen när tändningen slogs på. Eller hur tolkar man felkoderna tro (står ju visserligen HIGH pressure) Jag tror High pressur sensor sitter på högtryckspumpen på motorn och denna blötte jag nog ner rejält vid motortvätten??

    #28204
    Thomas Karlsson
    Deltagare

    Kolla var reläet till pumpen sitter, på min 156:a sitter den vid batteriet och är ganska utsatt,. Fick glapp på det når jag bytte kylare en gång, bilen stannade när jag pillade på reläet. Lossade och gjorde rent med kontaktspray, då försvann problemet….

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available

    #28205
    Lars Söderman
    Deltagare

    Nolla bort felkoderna och se om de återkommer. Kan ju ha blivit nåt tillfälligt knas i samband med mekandet.

    #28206

    Inlägg av Lars Söderman på 2015-03-12 10:46

    Nolla bort felkoderna och se om de återkommer. Kan ju ha blivit nåt tillfälligt knas i samband med mekandet.

    Jag har gjort det och inga nya felkoder ännu i alla fall. Idag går bilen perfekt igen. Kanske kom vatten/fukt i kontaktstycket för “vatten i bränslefiltret”?? Kanske ska då matarpump och spridare ej startas för att ej skada bränslesystemet?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.