159 JTDM 2,4
Published by Dag von Bothmer on
- Detta ämne har 6 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 16 februari, 2015 kl. 08:12 av Dag von Bothmer.
-
FörfattareInlägg
-
12 februari, 2015 kl. 21:49 #27965
Någon som några erfarenheter av JTDM 2,4 motorn, positiva och/eller negativa? Automatlåda eller manuell? Märkbar skillnad på 200 hk vs 209 hk
13 februari, 2015 kl. 11:34 #27966Det kan nog finnas en skillnad mellan 200 och 209 hk på skattesedeln. Inget jag har kollat själv dock.
13 februari, 2015 kl. 12:32 #27967Den jag hade från -08 med automat var det 200 hästarn i den var kanonbra och blev ännu bättre efter chippningen har inget negativt att säga alls faktiskt. Tror 210 hästarn bara fanns till manuell.
13 februari, 2015 kl. 13:16 #27968Hej,
Har en -07 159 SW med 200 hk motorn och jag har bara en sak att klaga på och det är det svindyra kamremsbytet.
Körde med den 650 mil ner till Italien i hastigheter mellan 150-225 km/h och hade inga problem. drog förhållandevis lite bränsle, under 8 l/10 km.
Härligt vridmoment som gör att man inte behöver använda växellådan särskilt mycket.
Mvh
Björn
Björne
13 februari, 2015 kl. 18:27 #27969Dagge, Varför diesel (jag vet nog svaret) men du borde inte.
Jag hade en 2,4 med 210 hästar! Trevlig att dra släp med, i med 6:an och sen tuffa på. I övrigt så var den bra på …. hm, kommer inte på nåt som den gjorde lika bra eller bättre än en bensinare.
Automat drar lite mer soppa, den manuella (som jag hade) var så kort på växlarna att man inte kom över en korsning utan att behöva växla. Men när man växlat klart så… Jag kom aldrig under 0,9 liter/mil och aldrig över 1,2 (med släp och momsad hastighet)
Om du ändå envisas så köp en så ny som möjligt, kamremmen har som vanligt begränsat liv även om det är hyggligt långt (12000 mil?). Face-lift och “Festivalpaketet” från slutet på -07 och framåt var trevligt.
14 februari, 2015 kl. 14:05 #27970Sambon har en 2.4 Q4 med Ti paketet. Får väl säga att bland alla dieslar jag kört så är det här den bästa. Låter inte helt fel heller .
Jag har kört den upp till Sälen , däcken var 18″ dubbade Conti . Landade på 0.69 l/m upp och 0.72 hem, gick lite fortare då. Så den går köra hyfsat snålt.
Men jag har lärt mig uppskatta fyrhjulsdriften, vilket grepp knappt så man märker att man kör på snö/is. Så kan man ju drifta lite med bakvagnen med om man vill .
Kamremsbytet är inte så blodigt, det går att göra utan lyfta ur maskin även på Q4, enligt LandVetter bil. Se upp med röda bilar, lacken är betydligt känsligare en dom andra färgerna.
//Henrik
16 februari, 2015 kl. 08:12 #27971Tack för alla input. Det är en av sönerna som börjar bli biten av alfaviruset. Frugan hade tidigare en 159:a med lilla dieseln och det var den bilen han började övningsköra med. Nu vill han ha en riktig bil ( kör Opel Combo diesel idag). Tyvärr finns det inte många bilar att välja på i Sverige så det får eventuellt bli en tur till Tyskland och leta rätt på en Ti med manuell låda
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.