159 JTDM 2,4

Published by Dag von Bothmer on

Forum Teknik 159 JTDM 2,4

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #27965
    Dag von Bothmer
    Deltagare

      Någon som några erfarenheter av JTDM 2,4 motorn, positiva och/eller negativa? Automatlåda eller manuell? Märkbar skillnad på 200 hk vs 209 hk

      #27966
      Gabriel Audemard
      Deltagare

        Det kan nog finnas en skillnad mellan 200 och 209 hk på skattesedeln. Inget jag har kollat själv dock.

        #27967

        Den jag hade från -08 med automat var det 200 hästarn i den var kanonbra och blev ännu bättre efter chippningen har inget negativt att säga alls faktiskt. Tror 210 hästarn bara fanns till manuell.

        #27968

        Hej,

        Har en -07 159 SW med 200 hk motorn och jag har bara en sak att klaga på och det är det svindyra kamremsbytet.

        Körde med den 650 mil ner till Italien i hastigheter mellan 150-225 km/h och hade inga problem. drog förhållandevis lite bränsle, under 8 l/10 km.

        Härligt vridmoment som gör att man inte behöver använda växellådan särskilt mycket.

        Mvh

        Björn

        Björne

        #27969
        Dan-Erik Hansson
        Deltagare

          Dagge, Varför diesel (jag vet nog svaret) men du borde inte.

          Jag hade en 2,4 med 210 hästar! Trevlig att dra släp med, i med 6:an och sen tuffa på. I övrigt så var den bra på …. hm, kommer inte på nåt som den gjorde lika bra eller bättre än en bensinare.

          Automat drar lite mer soppa, den manuella (som jag hade) var så kort på växlarna att man inte kom över en korsning utan att behöva växla. Men när man växlat klart så… Jag kom aldrig under 0,9 liter/mil och aldrig över 1,2 (med släp och momsad hastighet)

          Om du ändå envisas så köp en så ny som möjligt, kamremmen har som vanligt begränsat liv även om det är hyggligt långt (12000 mil?). Face-lift och “Festivalpaketet” från slutet på -07 och framåt var trevligt.

           

          #27970
          Henrik Lindgren
          Deltagare

            Sambon har en 2.4 Q4 med Ti paketet. Får väl säga att bland alla dieslar jag kört så är det här den bästa. Låter inte helt fel heller  . 

            Jag har kört den upp till Sälen , däcken var 18″ dubbade Conti . Landade på 0.69 l/m upp och 0.72 hem, gick lite fortare då.  Så den går köra hyfsat snålt.

            Men jag har lärt mig uppskatta fyrhjulsdriften, vilket grepp knappt så man märker att man kör på snö/is. Så kan man ju drifta lite med bakvagnen med om man vill .  

            Kamremsbytet är inte så blodigt, det går att göra utan lyfta ur maskin även på Q4, enligt LandVetter bil. Se upp med röda bilar, lacken är betydligt känsligare en dom andra färgerna. 

            //Henrik

            #27971
            Dag von Bothmer
            Deltagare

              Tack för alla input. Det är en av sönerna som börjar bli biten av alfaviruset. Frugan hade tidigare en 159:a med lilla dieseln och det var den bilen han började övningsköra med. Nu vill han ha en riktig bil ( kör Opel Combo diesel idag). Tyvärr finns det inte många bilar att välja på i Sverige så det får eventuellt bli en tur till Tyskland och leta rätt på en Ti med manuell låda

            Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.