159 stereo

Published by Robin Forslund on

Forum Teknik 159 stereo

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    Robin Forslund
    Deltagare

Hej.

Någon som vet en bra lösning att få aux utgång till 159ans stereo.

Vill koppla in nåt så att man kan använda bluetooth att prata i mobilen, och sen att koppla in ett usb med musik eller aux från mobilen.

Kanske nån som har några tips.

Ha d o tacksam för svar

Hej,

Har dessvärre inget svar, utan vill endast poängtera att jag som 159ägare lider av samma problem, vilket jag tycker väldigt många andra också borde göra? Har ju USBingång i handsfacket men programvaran i bilen känner inte igen musikfiler som är sparade på en android- eller iphonemobil. Det finns tydligen en adapter för iphones på http://shop.alfisti.net/, men som androidanvändare vet jag inte hur det kan lösas. Är för mig obegripligt hur en premiumbil tillverkad 2010 inte kan ha aux-ingång…

Som tur är är jag fortfarande så förälskad i min 159a att det inte är ett jätteproblem än så länge. Inhandlades för fyra dagar sedan =)

Magnus  

Håkan Petersson
      Deltagare

XcarLink har det ni söker.

http://www.xcarlink.co.uk/product.p…amp;page=1 

Thomas Sjölin
        Deltagare

Nackdelen med den är att USB-porten bara är för laddning av enheter, du kan alltså inte plugga in en USB-sticka och spela musik från den.

Jan Stjernestam
          Deltagare

Hmm, intressant grunka, skulle räcka för mitt behov. Som jag fattar det så kopplar man in den där en cd-växlare skulle kunna anslutas, korrekt? Jag har en 156 -03 med Bose ljud men utan växlare, någon som vet vart jag ska börja leta efter anslutningen? Sedan blir det nog en beställning…

Håkan Petersson
            Deltagare

USB porten kan bara användas för att spela upp musik från ett minne, ingen laddning fungerar då den inte lämnar tillräckligt mycket ström.
              På min 159 så pluggade jag in den bak på stereon. Nu har jag en med NAV så det kan skilja. På 166:an så låg det en kabel i bagaget. Hur det ser ut på 156:an, vet jag inte. Den simulerar en CD växlare och har även en SD port. Dock kan inte både SD och USB köras samtidigt. Sedan finns det även en BT till den som kopplar sig mot bilens rattkontroller.

Köp blue&me adapter så kommer det att funka .

Thomas Sjölin
              Deltagare

Inlägg av Jan Stjernestam på 2014-05-06 16:24

Hmm, intressant grunka, skulle räcka för mitt behov. Som jag fattar det så kopplar man in den där en cd-växlare skulle kunna anslutas, korrekt? Jag har en 156 -03 med Bose ljud men utan växlare, någon som vet vart jag ska börja leta efter anslutningen? Sedan blir det nog en beställning…

Du måste plocka ur huvudenheten, sedan finns det en kontakt på baksidan för CD-växlare. Själva kontakten, som rimligen borde finnas på denna enhet, ser ut såhär:

Det kan hända att du måste skaffa en Y-adapter för att i fortsättningen kunna använda rattknapparna. Huruvida en sådan medföljer eller inte törs jag inte uttala mig om. 

Thomas Sjölin
                Deltagare

Inlägg av Håkan Petersson på 2014-05-06 16:34

USB porten kan bara användas för att spela upp musik från ett minne, ingen laddning fungerar då den inte lämnar tillräckligt mycket ström.

Du har en sådan?

Jag frågar eftersom det står såhär på sidan: “USB charging port to keep your device charged when used with an optional USB charging cable.
                  På bilden på sidan står det dessutom: “USB Port – For charging only”
                  Det skulle antyda att det inte går spela upp filer från en USB-sticka. Går det så är informationen på sidan felaktig.

Håkan Petersson
                  Deltagare

Länkade till fel http://www.xcarlink.co.uk/product.p…amp;page=1 är det jag har. Den andra är ny. Tvivlar dock på att det skulle gå att ladda genom den då den tar strömmen från bilstereon. Har provat med 3 olika telefoner på min och ingen har gått att ladda genom den. Tänk även på att det krävs specialverktyg för att få ut NAV enheten.

Tobias Mandell
                    Deltagare
                      Jag använder Zemex V3:

http://www.zemex.eu/zemex-usb—ipo…p_666.html

Den fungerar bra med iPhone och bluetooth och USB-minne med musik. Har dock inte testat koppla iPhone direkt i USB men det borde fungera. 

Anders Stoffers
                      Deltagare

Tänkte göra ett tillägg i den här diskussionen ang. USB uttaget i handskfacket. Det går visst att spela upp mp3 musikfiler med ett USB-minne, bara det är FAT32 formaterat. Enda nackdelen är att det bara står “media spelare” på displayen , inga låttitlar eller någon annan info, och att man styr fram/bak med rattknappen ,ej stereoknappen. 

Tillägg 2  

På min 2011 med Blue & Me funkar usb i handskfacket med alla funktioner. Låttitlar, både ratt & stereoknapparna. Minns jag rätt fungerade det också att spela låtar via bluetooth från mobilen.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

På min 07a funkar det också.

Tifosi

Andreas Spaak
                        Deltagare

Är du säker på att det går att spela musik via Bluetooth från mobilen. Har också en -11 med senaste blue and me programvaran men får inte det att funka..

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.