159 TBi – kamrem?

Published by Lars Johansson on

Forum Teknik 159 TBi – kamrem?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Lars Johansson
    Deltagare

Håller på och kollar på några 159:er. Har inte riktigt koll på motorerna. Har 159 TBi kamrem och iså fall vilken bytesintervall? 

larsjoh51

Japp, kamrem. Rekommenderat byte vid 10500 mil eller 4 år. Brukar ligga på mellan 6 och 8′ kr på auktoriserad verkstad, inklusive vattenpump.

… och som någon skrev i en annan kamrems-bytes-tråd. Kolla upp om tidsintervallen ändrats.
      Han hade fått höra att det är 3 år som gäller. Jag bytte för ca 2 månader på min och verkstan sa inget om ändrad intervall.
      Någon som vet säkert vad som gäller nu?

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Lars Persson
      Deltagare

Men seriöst 3år? Är den gjord av wellpapp? Jag bytte 2006 på min Gtv 6, byter nog i vinter. Jag förstår om milen nöter på remmen men så uselt material är den väl inte gjord av så den bara håller 3år.

Håkan Andersson
        Deltagare

Det är nog lite äpplen och päron inblandat. Serviceintervall 3500 mil är väl optimistiskt med insprutad bensinare. 3×3500 = 10500  vilket är storserviceintervallet. Tändstiften klarar också detta. Om man byter olja och oljefilter varje år eller 1500 mil så klarar det sej med motorn (spridarna). Remmen klarar 5-6 år 12000mil. 10 år vet jag av personlig erfarenhet är verkligt risky. Lite beroende på motortyp och årgång kan löp- och spännrullar vara slut vid 12000 mil. De behöver inte bytas av åldersskäl. Vattenpumpen bör också bytas vid första storservice eftersom det är mycket osannolikt att den klarar 21000 mil vilket är nästa storservice.

Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.