159 tbi motor lampa (antisladd,antispinn,hillclimb funkar ej)
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 30 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2 augusti, 2014 kl. 15:54 av Övergivna Forumposter.
-
FörfattareInlägg
-
17 juli, 2014 kl. 18:50 #25819
Hej,
nu har jag ägt min andra alfa i ca ett år och bokstavligen är kär i bilen
Här om dagen när jag hämtade tjejen från jobbet så dog bilen plötsligt vid trafik ljuset helt utan anledning, sen när jag skulle starta bilen igen så tog längre tid på startmotorn innan den starta och då började den varna för, antisladd funkar ej, antispinn funkar ej och någon Hill funktion. Även motorlampan lös och varvräknaren var död.
Åker hem och kollar batteri kontakterna,(batterit är ett år gammalt) ser att det lite oxid på polerna, gör rent och smörjer med polfett. Samtidigt så nollas data boxen i och med att bilen var strömlös och varningarna försvann. Jag var skit nöjd och trodde att problemet var löst men det kom tillbaka på sammansätt bilen dör vid trafikljus(tomgång) och sedan segstartad och alla varningar kom tillbaka.
Jag provar och nolla data boxen igen och denna gång så är larmen borta men motorlampan lyser… Kollade lite på nätet där det stog att folk som hade detta problem böt bromljuskontakten och problemet försvann.
igår böt jag kontakten och gjorde bilen strömlöst men när jag starta bilen så lös motorlampan iallafall… Åkte till alfa i örebro idag och bad dom läsa ut koder och nolla datorn i hopp om att bli klokare och att då “lagrade”koderna försvinner och med det problemet…
koderna dom fick fram är:
p0335 – Rpm sensor below bottom limit. Intermittent.
p1325 – knock meusuring circuit, no signal. Intermittent
p0336 – rev sensor (Phonic wheel signal nod valid,intermittent.
får tillbaka bilen nollad ingen lampa lyser, kör i 5 minuter bilen dör,startar den och jag är tillbaka på ruta ett. Alla tre varningar är tillbaka och lampan lyser och bilen går skit.
har någon här varit med om något liknande? Eller har några goda råd/idéer?
Hela semestern och planeringen är förstörd nu p.g.a. Detta och ingen verkstad har tid förens i augusti… Tråkigt när man har barn…
hjälp och förslag mottages TACK!
17 juli, 2014 kl. 21:31 #25820Prova att ladda batteriet.
Jag är fullständigt Räserskadad
17 juli, 2014 kl. 21:44 #25821få gjort en batteri test och en laddningsstatus.
du kan inte radera några felkoder genom att ta bort batteirkablen. det lagras i databoxen.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
17 juli, 2014 kl. 22:12 #25822batteriet är köpt augusti förra året och är av modell större än original.
Mätte den efter att jag posta här för att jag visste att frågan och rådet skulle komma
12,6 och 14.3 med bilen igång.
Tack för svaren, mera ideer förslag?
18 juli, 2014 kl. 07:45 #25823Ser i rubriken att du har borta fler saker? De fick inte fram felkoder för detta också?
Felkoderna som lästes ut låter i mina ögon som glappkontakt, intermittient. ( hur det nu stavas…)
Det är inte så att givarna delar kabelhärva och har en multikontakt i änden som lossat lite eller oxiderat?Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
18 juli, 2014 kl. 08:50 #25824Om det plötsligen blir en massa fel i bilens elsystem så satsar jag med en peng på att nåt är skumt med batteriet. Att du får rätt spänning när du mäter över polerna är en sak, men ibland kan batteriet ha ett annat uppträdande när det är under belastning.
Men annars kan det ju vara störning i CAN-bus systemet om många system plötsligen är berörda. någon kontakt som har kortis eller styrenhet som är konstig.
Har en kompis som hade just ett sådant problem på en B*W och efter många och dyra felsökningar så byttes spänningsenheten till CAN systemet och då var alla problem lösta.
Ofta får du en rejäl spänningsdipp i 12V systemet när startmotorn drar runt och då kan det bli massiv felkodsbildning i många styrsystem på en gång.
Billigaste(och enklaste) lösningen är nog att prova med ett annat batteri. Innan du skruvar bilen sönder o samman.
18 juli, 2014 kl. 09:15 #25825Som Rikard skriver så nollas inte systemet när du tar bort batteripolen, och jag tycker också som det låter att batteriet har gett upp annars har du glapp någonstans.
//Henrik
18 juli, 2014 kl. 11:30 #25826Okej glapp alltså.. vart ska man börja leta
Ett annat fenomen är att när man kör bilen på motorvägen på 110kmh då börjar bilen hacka till typ varje 10 minuter precis som att den vill dö fast det inte går på grund av att den hålls igång med växeln i…. sen så fort man stannar till och kopplar då dör bilen och efter start så kommer alla lampor igång igen….
Läst lite på alfaowner och där föreslår dom man ska göra rent injector kontakterna?! Tycker det lite långsökt och man ser inte en spridarna Heller i motor rummet. ..
18 juli, 2014 kl. 11:57 #25827Börja med det som Rickard skriver innan du gör nåt annat, få en konditionstest gjord på batteriet. Det du mätt själv säger ingenting om hur batteriet mår.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
18 juli, 2014 kl. 12:08 #25828Kan du inte bara låna en kompis batteri? Eller starta bilen med startkablar inkopplade till en annan bil som redan har motorn igång ?
Att tro att injectorerna ska påverka tex knacksensorn tycker jag känns långsökt.
18 juli, 2014 kl. 12:27 #25829Såg nu att lambdan har 6 sladdar och ena sladden den röd gröna i färgen var nästan av. Den hängde på en koppar tråd av 6…. ska löda den och testa igen…. ska åka förbi batterilaggrett och testa batteriet med.
18 juli, 2014 kl. 13:18 #25830Sticker ut hakan lite, trots att jag många gånger läst att batteriet varit boven….
Om generatorn laddar 14.3 på tomgång och felkoderna sätts under körning, ej vid starttillfället tycker jag att batteriet kan uteslutas.
Ja det skulle vara om det är nåt knas i generatorn så att den dippar vid speciella tillfällen & batteriet inte har tillräckligt med “backup”.
12,6 V låter iaf som batteriet är OK. Har det tappat effekt brukar volttalet gå neråt mot 12V & under i de flesta fall.
Ett enkelt batteritest är att starta med voltmätaren ansluten. Sjunker spänningen mycket är batteriet dåligt.
Men börja med det enklaste först, kolla batteriet då du ändå håller på.Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
18 juli, 2014 kl. 14:31 #25831Hej Christer,
Var lite inne på samma sak detta med generatorn under körning… men det svårt och mäta när man kör. Annars får jag försöka dra två långa sladdar in i kupen och koppla till volt mätaren och sen ut på motorvägen.
men först blir det och mäta batteriet på batteri lagret.
återkommer efter det
18 juli, 2014 kl. 14:36 #25832Inlägg av Christer Andersson på 2014-07-18 07:45
Ser i rubriken att du har borta fler saker? De fick inte fram felkoder för detta också?
Felkoderna som lästes ut låter i mina ögon som glappkontakt, intermittient. ( hur det nu stavas…)
Det är inte så att givarna delar kabelhärva och har en multikontakt i änden som lossat lite eller oxiderat?
vart sitter den kontakten hittade en multikontakt vid boxen som jag gjorde rent med kontakt spray…
finns det ingen verkstads handbok att köpa till dessa bilar??
18 juli, 2014 kl. 17:08 #25833har du garanti kvar på din bil ????
har du det så måste du åka till auktoriserad verkstad. pillar du själv så förverkar du garantin på det du gör och du får bekosta det själv.
har du ingen garanti kvar då har du du om inte bilen har gått tillräckligt mkt en maskinskade försäkring i din bilförsäkring. förmodar du har minst halv försäkring.. då ska du göra en skadeanmälan på detta. så får någon verkstad felsöka och reparera det till dig och du betalar bara självriskenAlfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.