159 tbi motor lampa (antisladd,antispinn,hillclimb funkar ej)

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik 159 tbi motor lampa (antisladd,antispinn,hillclimb funkar ej)

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25834

    Okej, batteriet är testad nu av batterilagret och den är det inge fel på.

     

    Och nu vart det likadant igen, bilen dog. Stoppar i nyckeln och får alla medelande innan start. Och även bränsle lampan blinkar och visar noll soppa….

    #25835

    Hej Rickard, 

     

    Bilen är av årsmodell 2010 och gått 10800 mil. Har man garanti kvar då?

     

    Jag har hel försäkring igenom länsförsäkringar, får väll ringa dom.

     

     

    #25836

    Länsförsäkringar maskin garanti max 8 år och max 100 00 mil. . Torska på 800 mil. …

     

     

    Mera ideer/förslag/hjälp.

    #25837

    Gick ut nu och gjorde rent ABS kontakten med kontakt rengöring och provade bromsa hårt så abs:en gick i, den verkar fungera ochså, MEN! Bara för att krångla det hela lite till så märkte jag att vid hård inbromsning så går varnings blinkers igång av sig självt…. både när abs:en går i och utan. 

     

    Korslutning nånstans? ?? Draget kanske? ???

     

    #25838
    Håkan Petersson
    Deltagare

      Inlägg av Hratch kalousdian på 2014-07-18 21:40

      Gick ut nu och gjorde rent ABS kontakten med kontakt rengöring och provade bromsa hårt så abs:en gick i, den verkar fungera ochså, MEN! Bara för att krångla det hela lite till så märkte jag att vid hård inbromsning så går varnings blinkers igång av sig självt…. både när abs:en går i och utan. 

       

      Korslutning nånstans? ?? Draget kanske? ???

       Varningsblinkersen ska gå  igång vid kraftig inbromsning, det är helt normalt. Detta för att varna bakomvarande.

      #25839

      Tog bort plast kåpan på motorn och såg att ena tändspolen rejält spräckt vid kontakten… antagligen för att någon har tryckt på kåpan med mycket våld…

       

      Ny är beställd och kommer på fredag. Tänker att när det glappar där så kan ju det orsaka massa konstigheter som boxen känner av.

      Måste ändå släcka lampan för att se om detta var orsaken. 

      Skulle uppskatta tips på en bra kodläsare, vart köpa?

       

       

      #25840
      Henrik Lindgren
      Deltagare

        Hade du drag på bilen? Hade kopplat ur boxen till draget, för det bör sitta en box o inte kopplat direkt på sladdarna. Är det gjort så så har du hittat felet. En dödssynd i en modern bil.

        #25841

        Inlägg av Henrik Lindgren på 2014-07-23 08:30

        Hade du drag på bilen? Hade kopplat ur boxen till draget, för det bör sitta en box o inte kopplat direkt på sladdarna. Är det gjort så så har du hittat felet. En dödssynd i en modern bil.

        Hej, 

         

        Ja det låter som en mycket trolig orsak… jag vet att den är inkopplat med en svart låda med massa sladdar. när jag skulle besikta gokart Kärran för en månad sen så lös alldrig broms lampan på Kärran.  Men den lös med brorsans v70. 

         

        Ska absolut greja med detta ikväll, är på lådbilslandet nu med familjen. Fick åka SEAT ibiza hit… 🙂

        Tack för tipset!

        #25842

        Har nu kopplat bort draget helt genom att ta bort boxen, ta bort plussen till draget och koppla in orginalkontakterna till bakljusen.

         

        Sätter i nyckeln och startar bilen, check engine lyser men inga larm. Städar lite runt och i bilen med bilen igång och efter ca 10 minuter så stannar den av sig självt.. hoppar in i bilen och startar igen, den startar igen och det lyser bara check engine och inget annat.

         

        Efter ca en minut så stannar den igen, hoppar in i bilen och tar ut nyckeln. Stoppar i nyckeln för att starta, start motorn går längre och alla larm dyker upp igen asr, vdc, hill lime ur funktion och varv räknaren ligger i botten.

         

        Nu har jag bara en sak kvar, det är att byta tändspolen som är spräckt vid kontakten och nolla boxen och hoppas på det bästa…

         

        Känns som att det kommer när bilen blir varm…

        #25843

        Lite uppdatering, 

         

        Fick spolen i fredags, lossa jorden från batteriet, monterade dit nya spolen. Kännde även lite på spridar kontakterna (det lilla man kommer åt). Fick även tips om att titta till alla säkringar i motor rummet särskild abs säkringen. Jag lossa och titta på alla säkringar och relän i motor rummet. Säkringarna såg hela ut.

        Sätter mig i bilen och startar och motornlampan lyser INTE!!

        Och inga larm…

        Låter bilen gå på tomgång och vid ca 14 minuters gång när jag tänkte att nu är den lagad så dog bilen…

        Trycker på start knappen och alla larm är tillbaka!!!!!

        Vafan är det för fel? Spridar kontakterna? Eller nått av reläna i motor rummet? ?

         

        Skulle vilja göra rent kontakterna till spridarna men jag kommer inte åt alls… Man ser dom inte ens. 

         

        Tacksam för tips och idéer. 

         

        #25844
        Rickard Bergh
        Deltagare

          åk och få gjort en riktig generator test och test på ditt batteri. det räcker inte att bara mäta med multimeter. det måste belastas på rätt sätt för att få rätt värde. 

          därefter så kollar du resten med diagnos utrustning. du måste ha all fakta och återställda alla värden innan du lägger mer tid på felsöka. det är många gånger inte lätt att göra det utan diagnos utr inkopplad. där kan man se rätt saker.  

          när du får gjort batteritesten ska du ha en utskrift av dito med för att veta det är rätt gjort. finns dom som säger både det ena o andra för att sälja generator eller batteri.. 

           

          Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

          #25845

          Hej, 

           

          Lämnade in bilen till speedy i örebro i måndags för att biva som är auktoriserade inte hade tid förens v34. 

          Ägaren till speedy är en vän till mig som är väldigt duktig och utbildad bil elektriker… efter att ha kollat igenom alla värden felkoder och tester så har han och deras support har kommit fram till att det kan vara vevaxelgivare som spökar. Den byts imorn. Jag återkommer med mer info.

           

           

          #25846

          Hej gott folk,

           

           

          Hämtade bilen nu och efter ha kört den i 35 minuter så verkar den funka igen.

           

          Det var alltså vevaxelgivare som spökade när bilen blev varm….

           

          Hoppas nu andra har nytta av denna tråd 

           

          Tack alla för ert angagemang

          #25847
          Kenneth Larsson
          Deltagare

            Grattis, och jäkligt kul med återkoppling här så att alla kan kanske gå lite snabbare på lösningen om man råkar ut för samma sak!

            #25848

            Tackar… Får lägga detta i “minneslistan” utifall att…

            Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

          Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 31 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.