159 Tbi Nolla oljebyte själv?

Published by Christer Andersson on

Forum Teknik 159 Tbi Nolla oljebyte själv?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33069

    Har ännu en gång fått larm om oljebyte, bilen är nyligen servad.
    Åkte på detta tidigare och jag besökte den lokala mekonomenverktan för att slippa åka 40mil och nolla oljebytet, men de kunde inte. Blev 40 mil…
    Vid servicen nu frågade jag tydligt om oljebytet nollats även servicen. Ja, båda är nollade. Tydligen gick de bet på det… har kanske att göra med att de tappat auktoriseringen och inte har rätt programvara.
    Är det någon som testat nolla detta med egen utrustnig/progravara?

     

     Var /vad köper man isf?
    Är detta omöjligt fixa själv så får det nog vara… Känns lite jobbigt åka 80mil för att kvittera ett oljebyte!! Sundsvall ligger närmast numera…

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #33070
    Nusret Ljevo
    Deltagare

    De har inte nollat båda.Samma sak hände mig för 2 år sen när de byte olja på min 159an på mekonomen.När jag åkte till Bosnien med alfan så tändes lampa för oljebyte trots den var servad.Jag åkte till närmaste fiat /alfa verkstad i Bosnien och de sa att de har inte nollat den andra så därför fick jag larmet och de fixade den gratis.

    #33071
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Du ska kunna nollställa med Multiecuscan och en ELM-kabel. Måste dock vara en betalversion, går inte med gratisversionen.

    #33072
    Ingemar Haglund
    Deltagare

    Jag har en 159 2,0 jtdm och jag nollar mina oljebyten själv med mitt scanningsintrument Foxwell oil reset tool då min lokala verkstad också gick bet.

    Detta instrument fixar 32 bilmärken från 1999 till 2014 felkodläsning,reseta koder och oljebyten och serviceintervall. Bra grej för 1600:-

     

    #33073
    Pär Albrektsson
    Deltagare

    Märkligt att visa verkstäder inte kan lära sig detta, tur att man servar själv….
    På en del bilar, t.ex. alla dieslar med partikelfilter, är det två platser i mjukvaran man ska gå in och nolla efter komplett service. Dels den “normal” serviceindikeringen, dels oljebytesindikeringen i motorenheten. De här två servicarna behöver ju nödvändigvis inte utföras vid samma tillfälle.
    Med “Longlife-olja” ska man ju i princip kunna köra hur långt som helst men det gör man såklart inte i praktiken, Jag byter ungefär vid halva specade körsträckan.
    Hur som helst; med MultiEcuscan och en interfacekabel fixar man detta galant, inversteringen är betald efter första servicen.

    Till Giuliettan var jag tvungen att köpa en extra “gul låghastighetsadapter” för att få kontakt med den vanliga serviceindikeringen (och några andra moduler) Ecuscan meddelar snygg att denna behövs när man försöker ansluta. 

    Non porto gioielli li guido...

    #33074

    Tack för all input. Får se hur jag gör… finns en liten specialverkstad här i stan, han fixar det mesta inom bilel, han kanske kan?
    Eller så blir det att shoppa lite. Problemet är att ansluta till en dator då jag bara har en stationär. (Vägrar bärbar…&nbsp
    Går kanske lösa med nån Bluetooth-makapär? Har min stationära i rummet vid garaget… Eller så köpa en begagnad, billig, enkel bärbar…

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #33075

    Jag nollade min oljelampa på Autoexperten, känns som det finns överallt.

    #33076

    Det är kanske så att mekonomenverkstan jag besökte förra gången inte hittade var man nollar oljebytet?
    När det gjordes förra gången vid mitt “återbesök” på min aukt. verkstad fick de kalla in en resande servicetekniker som råkade passera örnsköldsvik.
    Han fick sitta länge och söka innan han hittade.
    Låter knepigt att nåt så vanligt ska vara så svårt?

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #33077

    Autoexperten i Karlskrona gjorde det på 2 min så så svårt kan det inte vara.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.