159 TBI
Published by Mats Elm on
- Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 4 juli, 2016 kl. 17:57 av Mats Elm.
-
FörfattareInlägg
-
29 maj, 2016 kl. 20:36 #31793
Hej!
Jag funderar på att införskaffa en 159 TBI framöver, tar mer än gärna emot goda råd vad man ska tänka på se upp med osv. Är det någon som mappat om en TBI här på forumet, hur det påverkade prestanda och bränsleförbrukningen?
Mvh Mats Elm
159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02
30 maj, 2016 kl. 17:12 #31794Skulle köpa kombi i vintras och sökte efter en 159 tbi, finns ingen snyggare bil enligt mig! Nyare eller äldre!
Ville ha en med Ti packet, döck upp 3 st som jag var intresserad av, en av dem hann en annan medlem här på CAR köpa, han fick problem med växellådan/koppling (han har skrivit på någon tråd här).
En annan som jag hittade i Göteborg skulle jag i princip bara köra och hämta, hade kommit överens med ägaren och allt, han la på luren och skulle sms’a adressen, då ringer han igen och säger att bilen uppför sig konstigt, han skulle köra den till verkstad och höra av sig senare.
Jodå…kopplingen (eller växellådan) hade get upp sade verkstan.
Den ligger för övrigt ute på blocket nu, borde vara ny koppling/växellåda så bra köpBåda hade runt 6000 mil och bra ägarhistorik.
Slutade med att jag köpte en BMW 3-serie, tänker man med hjärnan så är detta en bättre bil, var billigare att försäkra, billigare att skatta och lägre bränsleförbrukning, trotts att det är en bensin sexa på 218hk!
Men jag önskar fortfarande att jag hade köpt Alfa, snygg och speciell. Ser fan minst 3-4 st som min 3-serie (och då menar jag samma färg och utrustningspacket) varje dag, lite tråkigt.
GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar
31 maj, 2016 kl. 08:30 #31795Nu ska vi inte måla fan på väggen, alla bilar är inte så dåliga.
Jag har en 159 1750 TBI ti som jag i dagsläget kört 13.000 mil, hittills enda oplanerade reparationen har, (peppar, peppar) varit framhjulslager.
Första redan under garantin så ingen kostnad för mig, andra nu nyligen. Tyvärr ganska dyr historia drygt 3.000:- bara för lagret, sedan montering till det.Håller med föregående att det är en enormt snygg bil och att det inte kryllar av dem känns väldigt bra, ofta beundrande blickar när man kommer körande.
Massor av körglädje och njutning bakom ratten.Att det inte kryllar av dem på vägen beror på att väldigt få har sålts, detta i sin tur medför tyvärr att det finns väldigt få begagnade.
Lycka till i dit letande och hoppas du hittar en som passar dig.31 maj, 2016 kl. 17:14 #31796Min har varit problemfri och jag har nu haft den i 3år.
Jag har dessutom optimerat den(TMC 234hk) och efter optimeringen var den om möjligt ännu roligare att köra.
Jag har inte upplevt att bilen gått konstigt eller nått annat efter optimeringen utan bara bättre gasrespons.
Bensinförbrukningen är svår att uttala sig om, men den har inte ökat vad jag kunnat se, men det beror ju en hel del på hur mycket man gasar.Summasumarum kan jag bara rekommendera denna bil, optimerad som ooptimerad.
31 maj, 2016 kl. 17:35 #31797Jag har också en Tbi. Ägt den nu i ca 4 år och den har skött sig bra, gått 6 000mil.
Bytte ett lamdakablage/givare när den var ny. (Åtgärdades på alla?) Bytte batteri i vintras då det var slut på. Detta resulterade i massor med felkoder. Ska besikta nu så jag ska läsa av och radera dem.
Bränsleförbrukning: Detta är ingen ekonomimaskin… Ligger oftast runt litern blandad körning. Både med och utan effektbox. (Novitec 235Hk) Går att “snålköra med” och få den att dra runt 0,75 – 0,8. Farthållare + hastighetsgränser + långkörning.
Det enda egentligen på minuskontot är markfrigång och däckskontot. Med en markfrigång på ca 8??cm så händer det att skyddsplasten undertill tar i. Däcken… jag gör av med en omgång sommardäck/år. Kör kanske ca 700 mil per år. Jag lämnade in för hjulinställning förra hösten + köpte Michelin nu. Håller kanske längre nu.
Jag har tänkt lite smått på att ev sälja den nu i sommar/höst, men har inte bestämt mig. Tankarna går på att köpa nåt annat/billigt i väntan på att Giulian gör entré.Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
4 juli, 2016 kl. 17:57 #31798Tack för input, ungefär det jag ville/förväntade mig att höra!
Synd att den inte tillverkas längre, jag kan inte förstå varför Giulian inte kommer som SW!
159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.