159 Ti – stolar

Published by Magnus Berg on

Forum Allmänt 159 Ti – stolar

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Författare
    Magnus Berg
    Deltagare

Går i tankar att eventuellt byta ut Breran mot en 159 Ti för att få tillgång till ett större baksäte.
    Testade en Ti igår som hade alcantra/skinn -varianten på stolarna. Snygga att se på men dom va ganska trånga att sitta i. Skålningen är rejält tilltagen och kanterna på sittdelen ganska stumma och raka. Jag själv satt bra men sambon med lite bredare höft än mig fick problem med att det trycker på sidorna. Går väl an korta turer men blir nog jobbigt på långkörningar.
    Har en facelift Brera som såklart också har skålade stolar men de känns inte alls lika trånga så i den fungerar det för oss båda…även om sambon säkert varit mest nöjd med ett helt platt säte, men de får hon inte.
    Nu till min fråga. Är det någon som vet om Ti-stolarna med helskinn (som funnits lite längre än varianten med alcantra/skinn) är likadana eller om den skiljer sig något i utformning eller hårdhet på kanter? Kan ju titta på bilder men det är väldigt svårt att säga bara på en bild och just nu finns det ingen ti i göteborgstrakten med helskinn till salu som jag kan prova.
    Tacksam för all feedback.
    /Magnus

Mats Forssén
    Moderator

Inlägg av Magnus Berg på 2014-10-12 15:07

Går i tankar att eventuellt byta ut Breran mot en 159 Ti för att få tillgång till ett större baksäte.
    Testade en Ti igår som hade alcantra/skinn -varianten på stolarna. Snygga att se på men dom va ganska trånga att sitta i. Skålningen är rejält tilltagen och kanterna på sittdelen ganska stumma och raka. Jag själv satt bra men sambon med lite bredare höft än mig fick problem med att det trycker på sidorna. Går väl an korta turer men blir nog jobbigt på långkörningar.
    Har en facelift Brera som såklart också har skålade stolar men de känns inte alls lika trånga så i den fungerar det för oss båda…även om sambon säkert varit mest nöjd med ett helt platt säte, men de får hon inte.
    Nu till min fråga. Är det någon som vet om Ti-stolarna med helskinn (som funnits lite längre än varianten med alcantra/skinn) är likadana eller om den skiljer sig något i utformning eller hårdhet på kanter? Kan ju titta på bilder men det är väldigt svårt att säga bara på en bild och just nu finns det ingen ti i göteborgstrakten med helskinn till salu som jag kan prova.
    Tacksam för all feedback.
    /Magnus

Jag hade tidigare en 159 Ti med helskinn och har nu en 159Ti med alcantara/skinn. Det är stor skillnad mellan hur jag upplever stolarnas utformning där helskinnstolarna känns bredare och komfortablare även fast man inte halkar runt i dem. Som jämförelse tycker jag helskinnstolarna är mer som Momoskinnstolarna till 156 (dvs ej Ti) medan alcantara/skinnstolarna liknar 156 GTA-stolarna i sittkomfort (och bredd).

Bild på helskinnstolarna från min förra bil här: Helskinnstolar

#71 Abarth 695 Assetto Corse Evo

Pär Rangdén
    Deltagare

Köp med TI stolar så byter du med mig som har original svarta skinnstolar i min 159
    Mvh

Magnus Berg
    Deltagare

Tack Mats!

De va svaret jag ville ha. Klockrent att kunna få respons från någon som upplevt bägge varianterna. Det är precis dom stolarna du länkade till som jag menade med helskinn. Då slipper jag lägga ner letandet efter en ti. Hade nästan gett upp den och börjat snegla mot Giulietta QV istället. 

En helt annan fråga Mats. Ser att bägge 159orna du hänvisar till va röda. Klassiskt problem verkar vara stenskott på bakre hjulhus precis där de möter bakdörrarna. Kanske inte unikt för röda men har du också haft det problemet? Vill helst ha en röd men det känns nästan som den lacken oftare har problem. Den jag va och tittade på såg fin ut förutom bläster där samt som på alla dessa vid nedre kanten av främre hjulhusen. Den sistnämnda kanten kan man ju fixa själv och få det snyggt men blästringen vid bakdörrarna känns lite värre. Kanske stänkskydd hjälper? 

/Magnus

Magnus Berg
    Deltagare

Inlägg av Pär Rangdén på 2014-10-12 17:17

Köp med TI stolar så byter du med mig som har original svarta skinnstolar i min 159
    Mvh

Tusen tack för erbjudandet men i första hand får det bli jakt efter en ti med helskinn. Kanske blir lite svårare att få tag i men jag har inte så bråttom då jag har viss separationsångest med Breran, en långsam övergångsprocess passar därför hjärta och själ bra 

Mats Forssén
    Moderator

Inlägg av Magnus Berg på 2014-10-12 18:53

Tack Mats!

De va svaret jag ville ha. Klockrent att kunna få respons från någon som upplevt bägge varianterna. Det är precis dom stolarna du länkade till som jag menade med helskinn. Då slipper jag lägga ner letandet efter en ti. Hade nästan gett upp den och börjat snegla mot Giulietta QV istället. 

En helt annan fråga Mats. Ser att bägge 159orna du hänvisar till va röda. Klassiskt problem verkar vara stenskott på bakre hjulhus precis där de möter bakdörrarna. Kanske inte unikt för röda men har du också haft det problemet? Vill helst ha en röd men det känns nästan som den lacken oftare har problem. Den jag va och tittade på såg fin ut förutom bläster där samt som på alla dessa vid nedre kanten av främre hjulhusen. Den sistnämnda kanten kan man ju fixa själv och få det snyggt men blästringen vid bakdörrarna känns lite värre. Kanske stänkskydd hjälper? 

/Magnus

Jag tror dock att det är rätt ovanligt med Ti-paketet och helskinn men du får helt enkelt ha tålamod och leta. När det gäller Giuliettan så har jag sett kritik på att sittdynan känns kort men det får du väl prova om du trots allt är inne på det alternativet.

Jag hade problem med lacksläpp på min förra 159:a så där fick jag främre stötfångaren omlackad på garantin. På alla tre 159:or jag haft har fronten inkl nedre/främre delen av huven fått en del stenskott så det hänger nog ihop med designen. Det har för övrigt varit liknande fenomen på de 156:or jag haft.

När det gäller stenskott på bakre hjulhus är det inget jag tänkt på, kanske Ti-trösklarna agerar lite stänkskydd?

#71 Abarth 695 Assetto Corse Evo

Magnus Berg
    Deltagare

Ja jag får ha lite tålamod och kanske kränga Breran först. Kollar man på blocket har ganska många helskinn, tyvärr är inte de som finns till salu nu med någon av de motorer jag kan tänka mig (1750 eller sexan).

Jo jag upplever samma som du säger om att sittytan känns kort på Giulietta, har dock hört det ska vara bättre på de med elstolar då man kan tilta sittdelen. Verkar tyvärr ovanligt att de sålts med elstolar i Sverige, betydligt vanligare i Tyskland dock.

Fram såg den röda Ti jag tittade på fin ut. Inte många stenskott och de som va var små. Bifogar bild vid bakdörr och bakskärm. Kanske svårt att se tydligt men ser man skillnaden där det sitter plastfilm så inser man snabbt att här har något hänt. Färgen kommer snabbt bli matt när de inte finns någon klarlack kvar och ytrost kommer komma om några år till. Hade hjälpt mycket om den plastfilm som finns hade fortsatt 30-40cm till. 

Magnus Berg
    Deltagare
    Henrik Lindgren
    Deltagare

Landvetterbil har en svartmet SW med 6a och 4 WD…tyvärr automat. Den är fullutrustad och riktigt fin. Innerspegeln sitter löst men det är väl ungefär allt…tror dom skulle ha 135 för den.

Jag har också tyvärr mycket stenskott på min -11 som gått nästan 4 000mil.
    Monterade stänkskydd fram rätt snabbt, gått kanske 1 500 mil då, men verkar inte hjälpa nåt nämnvärt. Sitter också plast som ska skydda men hjälper ingenting. Satt även plast under på sidokjolarna, men den har släppt/blästras bort… Syns ganska tydligt på en svart bil med vit? grundfärg.
    Ska det fixas till så måste man nog lacka om, går knappast på någon garanti/goodwill.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Magnus Berg
    Deltagare

Inlägg av Henrik Lindgren på 2014-10-13 12:15

Landvetterbil har en svartmet SW med 6a och 4 WD…tyvärr automat. Den är fullutrustad och riktigt fin. Innerspegeln sitter löst men det är väl ungefär allt…tror dom skulle ha 135 för den.

Tack för tipset! Har sett den annonsen tidigare (är nog såld nu för den finns inte kvar). Dock är manuell växellåda också ett krav. Tyvärr är det många 159:or med sexa som har automat.

Ayhan Dizdar
    Deltagare

Jag hade en 159 SW för två år sedan och jag hade liknande symptom med blästrande även om jag inte upplevde det så dramatiskt som jag sett på vissa bilar ed röd solid lack ( min var röd metallic). En tanke jag hade var att man skulle kunna foliera det område som utsätts för blästring. Antingen med en helt transparent folie eller en i bilens kulör. Det borde inte kosta så mycket.

ciao

Ayhan

Ayhan Spider 2000 Veloce -77 / GTV6-2,5 -86 / Giulia Super 2.0T -17

Magnus Berg
    Deltagare

Inlägg av Christer Andersson på 2014-10-13 13:10

Jag har också tyvärr mycket stenskott på min -11 som gått nästan 4 000mil.

Monterade stänkskydd fram rätt snabbt, gått kanske 1 500 mil då, men verkar inte hjälpa nåt nämnvärt. Sitter också plast som ska skydda men hjälper ingenting. Satt även plast under på sidokjolarna, men den har släppt/blästras bort… Syns ganska tydligt på en svart bil med vit? grundfärg.

Ska det fixas till så måste man nog lacka om, går knappast på någon garanti/goodwill.

Tråkigt att höra. De va samma årsmodell/mil som den röda jag la upp bilder på. 

Men där du har plastfilm vid bakskärmarna måste det väl ändå ha hjälpt med filmen eller? Om man får tag i en fin eller lackar om den och direkt sätter dit större plastfilm som fortsätter upp en bit till så kanske det kan fungera? Det lilla jag han inspektera så kändes det som den värsta stenblästringen var koncentrerad till det området samt även det lilla skärmkantsvecket vid framhjulen där sidokjolen slutar (f.ö. en idiotisk konstruktion som jag inte fattar att dom aldrig löser). Den slipper man ju åtminstone om man sätter dit stänkskärmar.

Som ni kanske anar så vill jag gärna ha en 159:a, men jag är också pedant och vet att jag skulle bli galen på såna stenskott. Därför tvekar jag en aning.

Magnus Berg
    Deltagare

Inlägg av Ayhan Dizdar på 2014-10-13 15:39

Jag hade en 159 SW för två år sedan och jag hade liknande symptom med blästrande även om jag inte upplevde det så dramatiskt som jag sett på vissa bilar ed röd solid lack ( min var röd metallic). En tanke jag hade var att man skulle kunna foliera det område som utsätts för blästring. Antingen med en helt transparent folie eller en i bilens kulör. Det borde inte kosta så mycket.

ciao

Ayhan

Ja det är nog det man får göra. Kommer bli vm i foilering av bakkant bakdörrar och skärmar om jag får tag i en fin 159a. 

Anders Eriksson
    Deltagare

Jag bytte bort min Brera mot en 159SW för drygt två år sen. Anledningen var just att familjen behövde baksäte och bagagerum…
    Fast nog saknar jag Breran

Vi kanske kan byta?? Jag har sveriges förmodligen finaste 159a!! 2012, 1750, Ti +buissnispaket. Röd med svarta fälgar, skinn/alcantarainredning (jaja, det gillade du inte..) 650mil!!! Jo, den är toppfräch!

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.