159 V6 3,2 Motorlampa
Published by Patrik Gudmundsäter on
- Detta ämne har 29 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 4 juli, 2015 kl. 21:28 av
Övergivna Forumposter.
-
FörfattareInlägg
-
29 oktober, 2014 kl. 10:47 #26978
Patrik Gudmundsäter
DeltagareCurore e Passione!
29 oktober, 2014 kl. 11:28 #26979Mats Forssén
ModeratorInlägg av Patrik Gudmundsäter på 2014-10-29 10:47
Har ett bekymmer med 3,2an.Bytt kamlägesgivare,samt tidigare ett coilpack.
Nu lyser lampan igen.Samma felindikering igen.Kamlägesgivare.Byter.allt ok för ett tag,sedan samma fel!
Vad kan det bero på?
De tidiga 2,2orna hade problem med att kamkedjan sträcktes vilket resulterade i att motorlampan tändes. Första åtgärd var att byta kamlägesgivaren, ifall felkoden kom tillbaka byttes då kedjan. Jag vet inte om 3,2orna har varit drabbade av samma problem men OM de har det så skulle det ju kunna vara en möjlig orsak.
#71 Abarth 695 Assetto Corse Evo
29 oktober, 2014 kl. 13:21 #26980Peter Braun
DeltagareLåter som sträckt kamkedja om jag skall gå efter feldiagnos från 2,2:an.
29 oktober, 2014 kl. 14:00 #26981Övergivna Forumposter
Deltagarekamkedjan kan have samma problem på 3,2 JTS
29 oktober, 2014 kl. 18:16 #26982Magnus Berg
DeltagareDen felkoden får du även med sträckt kamkedja.En del 2006 och 2007or har problem med detta, både 1.9JTS, 2.2JTS och 3.2JTS som redan bekräftats.
En kollega (en tvättäkta snåljåp) har kört runt med samma felkoder på sin 159 1.9:a i mer än 1.5 år. Priset för att åtgärda ligger på 15′ – 20′.
30 oktober, 2014 kl. 10:19 #26983Johan Bergils
DeltagareJösses! Hoppas på elektronikfel..!
Har du uppkopplingsgrejer för att kolla koderna själv? Har en Elm 327-dosa och något ej dyrt program för mobilen som funkade bra och var enkelt för avläsning/åtgärd av motorkoder på mina 159. (Jag fick ett par koder efter att batteriet laddat ur förra året på vintern).
Håller tummarna för att det löser sig någorlunda billigt för dig Patrik.
30 oktober, 2014 kl. 10:40 #26984Mats Forssén
ModeratorInlägg av Patrik Gudmundsäter på 2014-10-30 10:32
Japp!Fick priserna av Rickard Bergh.Har bara odb2 läsare själv.Men tar bilen till en verkstad som kan kolla nogrannare.Vi får hålla tummarna!
Det var inte billigt!
För min 2,2a gick det på garantin, borde väl även kunna täckas av maskinskadeförsäkringen förutsatt att bilen inte gått för långt.
Jag håller verkligen tummarna för att du slipper kamkedjebytet!
#71 Abarth 695 Assetto Corse Evo
30 oktober, 2014 kl. 12:18 #26985Fredrik Assarsson
DeltagareLäste en tråd om det på alfaowner igår faktiskt.
Sammanfattning på 2.2 JTS var:
P0016 = sträckt kamkedja “definitivt”
P0010-11-12, möjligen sensor alternativt solenoid i nämnd ordning för bakre cylinderbank
P0013-14-15, sensor alternativt solenoid i nämnd ordning för främre cylinderbank.
Alla felkoder mellan 0010-0015 på 2.2 kunde vara tidiga tecken på sträckt kedja också, men vanligare att det är sensor/solenoid.Vet inte vad du får för felkoder men om du redan bytt sensor så testa att först plocka loss och rengöra solenoiderna för kamförskjutningen. Det ska gå att plocka isär de och rengöra med ex. bensin. Fungerar det bra ett litet tag efteråt men blir fel igen så lär det vara byte av dessa solenoider som behövs.
Funkar det fortfarande inte efter både sensorbyte och solenoidbyte så är det nog bara det värsta kvar.Värt att tänka på när du letar delar är att eftersom 2.2JTS delar kamstyrning med Opels Z22YH motor (har jag för mig att den hette) så är kamkedjekit till Opels motor kompatibel med Alfas 2.2JTS enligt en renoveringstråd på alfaowner. Denna renoveringssats kostade mycket mindre än Alfas egna. Möjligtvis passar drev och kedjespännare och kedjestyrning även på 3.2JTS? Värt att kolla upp om du kan. Sedan har alfaworkshop normalt sett mycket bra priser på kedjor och hela kit till 2.2JTS som jag tittat på och har säkert till 3.2JTS också.
Lycka till!
'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser
30 oktober, 2014 kl. 13:24 #26986Peter Braun
DeltagareSom nämt innan så kolla delar på nätet. Tyvärr så tar våra verkstäder rövarpriser på delar.
30 oktober, 2014 kl. 15:04 #26987Magnus Berg
DeltagareInlägg av Patrik Gudmundsäter på 2014-10-30 10:12
Kan tala om att den operationen kostar ca 50.000:- på en 3.2JTS motor!Delarna går på 35.000:-
Kan öven vara ett fel i elektronikboxen.Skall koppla upp bilen igen.
O fasen!
Är 3.2an så mycket dyrare än 2.2an? Trodde det va i princip samma prylar. Herr Braun, vad pröjsade du när du fixade kamkedjan på din förra 2.2 Brera?
30 oktober, 2014 kl. 20:38 #26988Peter Braun
DeltagareJag pröjsade 16kkr inkl allt + motorolja. Hade jag köpt delar på nätet så hade jag nog kunnat komma ner i pris.
30 oktober, 2014 kl. 20:49 #26989Kenneth Larsson
DeltagareJag kör 159 1,9 diesel som fungerar utmärkt. Har 105.000 Km ungefär och går som en klocka. Kamrem is the shit!
30 oktober, 2014 kl. 20:54 #26990Rickard Bergh
Deltagarenär man byter sådant här så byter man allt. det är inte lönt att byta kedjorna om man inte byter drev, släpor och spännarna och resten som hör till och måste demonteras för att kunna byta kedjorna..
3.2 har ju dubbelt av allt. 4 drev. 2 kedjor. 2 spännare osv. tyvärr så är dreven rejält dyra. två av dom kostar nästan 9000 tillsammans och dom andra två lite runt 7000 kr. detta gör så priset på delarna skjuter i höjden. sedan ska motorn ur då det är trångt. det är beräknad tid på 10-15 h. nu har jag inte det exakt..
man kan ju inte jämföra två helt o lika motorer med varandra när det gäller reparations kostnader..
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
7 november, 2014 kl. 12:15 #26991Fredrik Assarsson
Deltagarehttp://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159-brera-and-946-spider/742297-vdbydm.html
£125 för de tre kedjorna samt spännare och glidskenor är väl inte fy skam?
'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser
8 november, 2014 kl. 08:33 #26992Rickard Bergh
Deltagareehh lite väl gammalt inlägg 8 år. tror inte det priset är aktuellt längre.. sen ska det till lite mera än bara kedjorna. det finns en del packningar sam tala dreven. ska bytas. annars ä det inte lönt.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.