159 V6 3,2 Motorlampa
Published by Patrik Gudmundsäter on
- Detta ämne har 29 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 4 juli, 2015 kl. 21:28 av
Övergivna Forumposter.
-
FörfattareInlägg
-
8 november, 2014 kl. 10:35 #26993
Gabriel Eriksson
DeltagareVad är det som händer med dreven som gör att dom måste bytas när kedjan blivit sträckt?
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
8 november, 2014 kl. 11:20 #26994Magnus Berg
DeltagareTycker fortfarande priset låter tokigt. För att sätta det i lite perspektiv. Vad kostar en helt ny motor? Verkar det då rimligt att delar för att byta en kamkedja ska behöva kosta 35000?
Jag hade letat reda på GMs reservdelsnummer och sen sökt på det. Det lär sitta precis samma delar i många andra bilar. Tror t.ex. att saab och opel 2.8 är samma motor i grunden. Eller 3.6 litaren som sitter i bl.a. Cadillac. Kanske de delarna passar? Bara en tanke.
Vet inte varför det ska vara så vansinnigt dyrt i Sverige. När jag köpte kamremskit till min väns 156 va det ungefär halva priset att beställa orginaldelar utomlands jämfört med att köpa från mekonomen. Ok att man ska täcka upp kostnader för att ha en butik osv men dubbla priset är lite väl magstarkt…tycker jag.
8 november, 2014 kl. 12:18 #26995Rickard Bergh
Deltagaredreven slits med kedjan. du vet väl hur dreven på moppen eller en motorcykel ser ut när man byter drivpkt. det är samma på dreven i en motor. då kedjan sträcks så blir det felaktig slitage på dreven och du får slitna kugg vilket resulterar i lutande rygg som trycker på kedjan och då smalare toppar.
därför ska allt bytas för att slippa risken att kedjan slits ut i förtid och den dyra kostnaden. man kan jämföra det med att inte byta löprulle och spännarrullen vid kamrems byte. allt ska bytas för att veta det är ok. har bytat för många kedjor på 2.2jts motorn och alla dreven på samtliga motorer är bra slitna vilket är ordentligt synbart..
antingen byter man kedja o allt runt om kring som hör till det. eller så skiter man i det anser jag.. men det är min åsikt.. hade det varit min bil så hade jag bytat allt…
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
8 november, 2014 kl. 13:56 #26996Gabriel Eriksson
DeltagareTack för svaret Rickard!
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
9 november, 2014 kl. 10:38 #26997Fredrik Assarsson
DeltagareInlägg av Rickard Bergh på 2014-11-08 08:33
ehh lite väl gammalt inlägg 8 år. tror inte det priset är aktuellt längre.. sen ska det till lite mera än bara kedjorna. det finns en del packningar sam tala dreven. ska bytas. annars ä det inte lönt.
Nu har du nog varit på Tullamoren igen..
inläggen är tre dagar gamla på alfaowneedorumet så hyfsat aktuella..
gicetvis bör fler saker bytas men de gpr säkert att jaga fram till bra pris via samma rutt i USA.
'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser
9 november, 2014 kl. 10:43 #26998Fredrik Assarsson
DeltagareOch ja, som Rickard skriver så slits den nya kedjan ut av de begagnade dreven om inte dessa byta i samma veva. Allt annat är bara ren chansning på hur länge det håller.
samma motorfamilj sitter även i Camaro som 3.6L version så reservdelar går säkert att skaka fram i mängder från andra sidan vattenpölen
'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser
9 november, 2014 kl. 11:39 #26999Rickard Bergh
DeltagareInlägg av Fredrik Assarsson på 2014-11-09 10:38
Inlägg av Rickard Bergh på 2014-11-08 08:33
ehh lite väl gammalt inlägg 8 år. tror inte det priset är aktuellt längre.. sen ska det till lite mera än bara kedjorna. det finns en del packningar sam tala dreven. ska bytas. annars ä det inte lönt.
Nu har du nog varit på Tullamoren igen..
inläggen är tre dagar gamla på alfaowneedorumet så hyfsat aktuella..
gicetvis bör fler saker bytas men de gpr säkert att jaga fram till bra pris via samma rutt i USA.
nää någon tullamore va det inte. kollade igen o det jag såg var när han gick med på sajten. så det vart rätt..
me tre dagar.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
9 november, 2014 kl. 11:43 #27000Rickard Bergh
DeltagareInlägg av Magnus Berg på 2014-11-08 11:20
Tycker fortfarande priset låter tokigt. För att sätta det i lite perspektiv. Vad kostar en helt ny motor? Verkar det då rimligt att delar för att byta en kamkedja ska behöva kosta 35000?Jag hade letat reda på GMs reservdelsnummer och sen sökt på det. Det lär sitta precis samma delar i många andra bilar. Tror t.ex. att saab och opel 2.8 är samma motor i grunden. Eller 3.6 litaren som sitter i bl.a. Cadillac. Kanske de delarna passar? Bara en tanke.
Vet inte varför det ska vara så vansinnigt dyrt i Sverige. När jag köpte kamremskit till min väns 156 va det ungefär halva priset att beställa orginaldelar utomlands jämfört med att köpa från mekonomen. Ok att man ska täcka upp kostnader för att ha en butik osv men dubbla priset är lite väl magstarkt…tycker jag.
det som saknas på denna bilden i länken du har är dom snor dyra kamaxeldreven . det är dom fyra som dänger till priset. dom går på runda slängar 15-18 000 kr om jag inte har fel för mig. bara ett kostar en slant runt 4-4500 kr.. ja varför det kan ja inte svara på .
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
9 november, 2014 kl. 11:57 #27001Magnus Berg
DeltagareSom sagt samma motor i Camaro 3.6LLT.Om de nu skulle vara så trist att du behöver byta kamkedjan m.m., kolla här för nya orginaldelar. http://www.newgmparts.com. Finns tydlig bild med nummer på varje del.De två dyra dreven kostar ca 900kr/st (116$) och de två billigare ca 500kr/st…om jag tolkar bilden rätt. Kedjorna kostar runt 250-300kr/st. “Tensioners” runt 100kr/st.Rickard är de dessa drev som kostar skjortan i Sverige?10 november, 2014 kl. 10:38 #27002Gert Bergh
DeltagareInlägg av Magnus Berg på 2014-11-09 11:57
Som sagt samma motor i Camaro 3.6LLT.Om de nu skulle vara så trist att du behöver byta kamkedjan m.m., kolla här för nya orginaldelar. http://www.newgmparts.com. Finns tydlig bild med nummer på varje del.De två dyra dreven kostar ca 900kr/st (116$) och de två billigare ca 500kr/st…om jag tolkar bilden rätt. Kedjorna kostar runt 250-300kr/st. “Tensioners” runt 100kr/st.Rickard är de dessa drev som kostar skjortan i Sverige?PLUS Frakt Tull och Svensk Moms
(Bara en liten parentes i det hela
)
//Gert
10 november, 2014 kl. 17:42 #27003Magnus Berg
DeltagareInlägg av Gert Bergh på 2014-11-10 10:38
Inlägg av Magnus Berg på 2014-11-09 11:57
Som sagt samma motor i Camaro 3.6LLT.Om de nu skulle vara så trist att du behöver byta kamkedjan m.m., kolla här för nya orginaldelar. http://www.newgmparts.com. Finns tydlig bild med nummer på varje del.De två dyra dreven kostar ca 900kr/st (116$) och de två billigare ca 500kr/st…om jag tolkar bilden rätt. Kedjorna kostar runt 250-300kr/st. “Tensioners” runt 100kr/st.Rickard är de dessa drev som kostar skjortan i Sverige?PLUS Frakt Tull och Svensk Moms
(Bara en liten parentes i det hela
)
//Gert
Helt riktigt!
Kommer ändå bli ett förhållandevis bra pris. Delarna kommer knappt upp i 5000kr så med frakt, moms och tullavgift bör det inte överstiga 8000kr. Mao ca 27 000 billigare än att köpa dom här hemma.
Verkar trist nog som att någonting händer med priset när prylarna läggs i en alfa-förpackning istället för i en GM-förpackning. Letar man mer kan man säkert hitta delarna i Europa också. Det finns ju en hel del saab aero och opel opc med samma motor.
10 november, 2014 kl. 20:07 #27004Peter Braun
DeltagareHåller med Magnus. Att man skall byta allt är inget att tveka om. Men att priserna på delar är så högt är inte försvarbart när man kan få det så mycket billigare utomlands.
29 juni, 2015 kl. 11:27 #27005Övergivna Forumposter
DeltagareHej
Gammal tråd men högst aktuell för mig. Finns det ngn som kan bekräfta att det är likadana drev i 3,6 som i 3,2?
30 juni, 2015 kl. 08:02 #27006Magnus Berg
DeltagareKolla denna tråd på alfaowner.
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa…819?page=2Du kan ju alltid ställa en nya fråga i deras forum om du vill försöka få en definitiv bekräftelse att det är samma.
4 juli, 2015 kl. 21:28 #27007Övergivna Forumposter
DeltagareTack Magnus. Det fanns en del nyttigt där ja!
I sverige vill man ha 18000 för bara dreven…
Ca 15000 för resten.
Motsvarande i england..
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.