159, V6 eller turbo?
Published by Christian Lundblad on
- Detta ämne har 10 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 26 februari, 2015 kl. 09:07 av Christer Andersson.
-
FörfattareInlägg
-
24 februari, 2015 kl. 19:33 #14968
Jag tänker köpa en 159 och vill gärna ta del av era tips och erfarenheter. Jag har hittat två alternativ som jag funderar på.
Alt 1: 3,2 Q4 SW, 2007, 10 000 mil, 100 000kr
Alt 2: 1750 SW, 2009, 8 000 mil, importerad från Tyskland, 130 000kr
De är i likvärdigt skick. Liknade utrustning. Ingen av dem är utrustad med TI-paketet.
Vilken skulle ni välja?
24 februari, 2015 kl. 21:22 #14969v6 + 4wd är säkert roligare att gasa med ,speciellt på vintern men set till konstruktionen så lär det nog utan tvekan bli det dyrare alternativet att gifta sig med.så frågan blir nog hur fet är din plånbok ,angående val av bil.
25 februari, 2015 kl. 10:30 #14970V6:an är det naturliga valet. Passar bilen perfekt, särskilt om man mappar om den till något högre effekt och bättre respons. Fyrhjulsdriften är Torsen och kan knappast överskattas. Turbon känns “för liten” för bilen och turbobilarna har vare sej varit problemfria eller billiga i underhåll. Den sk. elektroniska diffbromsen som arbetar med frambromsarna på 2WD-bilarna är inte lyckad. Blir lätt överhettade bromsar och snabbt uppätna bromsbelägg. 159:an ska helst vara röd och sedan. Vackrare bil är svårt att hitta och i prisklassen omöjligt…..
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
25 februari, 2015 kl. 12:21 #14971En Q4 så klart men undvik Automaten. Annars är 2.4 JtDM en riktigt trevlig maskin.
25 februari, 2015 kl. 12:42 #14972Femcylindriga dieseln i sena 156:or är underbar. I 159:an inte fullt så rolig. Automaten har jag aldrig provat i 159 däremot i 156 V6. Rolig för att vara automat när man lägger den i “sport”. Momentomvandlaren stjäl alltid effekt men det går ju att kompensera med mer effekt. Q4:ans ZF-låda är lastbilslik men klarar å andra sidan mer effekt om man inte skulle vara nöjd med de 280 som vi plockade ur min. Strax över 300 lär finnas tillgängligt utan allt för extrema ingrepp.
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
25 februari, 2015 kl. 12:57 #14973Jo det är nog svårt att välja mellan dem då båda är fina vägvagnar och har bra prestanda. Gäller nog att provköra och välja rätt.
Men Håkan…var har du hört att turbomodellerna skulle ge många problem? Servicekostnaden, varför skulle den vara dyrare på turbon? Kanske tätare oljebytesintervaller?
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
25 februari, 2015 kl. 13:14 #14974Räkna med ca 0,2 dl extra i förbrukning med Q4…det är åtminstone vad det verkar skilja på Brera med samma sexa när man jämför den faktiska förbrukningen på 2wd jämfört med 4wd.
Att elektroniska diffen käkar belägg är knappast något du kommer märka av om du inte tänkt köra på bana. Vid vanlig vardagskörning (sen kör vi alla olika iofs ) är det ytterst sällan som diffen jobbar. Tycker du ska försöka testa de två olika motorerna. Sexan är klart skön att köra, men jag blev förvånad hur trevlig 1750 kändes i 159. Tyckte absolut inte den kändes undermotoriserad så att säga. Tittar själv lite efter 159:a med sexa eller 1750. Kör sexan (fast i Brera) nu och trodde att det skulle känns lite trist med 1750-motorn när man är van med sexan. Men jag blev mycket positivt överraskad när jag provkörde 1750-motorn i en röd 159 Ti sedan.
Håkan har rätt, svårt att hitta något läckrare än en röd 159 sedan…speciellt med Ti -paket. Har dock tyvärr sett flertalet röda med lacksläpp och “sönderblästrade” bakskärmar så jag hade hållt ett extra öga på det vid köp av röd 159:a. Metallic-lackerna verkar klara yttre påverkan bättre, åtminstone de jag sett.
25 februari, 2015 kl. 18:34 #149751750 har varit uppe ett antal gånger här på forumet med frågor och kommentarer som jag tolkat som att modellen inte är helt problemfri. Sant att de negativa kommentarerna om e-diffen kommer från Kinnekulle. Skillnaden mot Torsen-diffen upplevs bäst där. Viktigt att komma ihåg är också att Q4 innan mappningen är en lite “träig” bil.
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
25 februari, 2015 kl. 18:34 #149761750 har varit uppe ett antal gånger här på forumet med frågor och kommentarer som jag tolkat som att modellen inte är helt problemfri. Sant att de negativa kommentarerna om e-diffen kommer från Kinnekulle. Skillnaden mot Torsen-diffen upplevs bäst där. Viktigt att komma ihåg är också att Q4 innan mappningen är en lite “träig” bil.
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
25 februari, 2015 kl. 18:53 #14977Jag åker 1750 och trivs förträffligt bra med det. Jag har bara kört tidiga v6:or och tycker att 1750 känns betydligt mer lättfotad. Det blev säkert skillnad på v6:orna f r o m 08 i känsla. Skulle lätt kunna byta till en Q4 men det är i huvudsak pga fyrhjulsdriften. 1750 går bättre än man kan tro.
Provkör och köp det som känns rätt i hjärtat och skit i driftskostnaderna
26 februari, 2015 kl. 09:07 #14978Jag visste inte att det satt elektronisk diff på min 1750, 2011.. Tack för infon Kanske därför den drar iväg bra trots halkan. (Käkar belägg?) Får kolla hur de ser ut när sommardäcken ska på.
De problem jag läst om som är motorrelaterade är felkoder lambda. Fanns ett åtgärds-kit för detta som gick på garantin. Sedan har det havererat nån vattenpump för nån + ev en slang eller plaströr vid vattenpumpen. Nåt mera kommer jag inte ihåg att jag läst, här iaf.Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.