164 med elfel instrument o startar ej

Published by Claes Johnsen on

Forum Teknik 164 med elfel instrument o startar ej

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Claes Johnsen
    Deltagare

hej,

helt plötsligt startar den inte längre och instrument o ACC lyser ej heller, helt mörkt.

Startmotorn snurrar runt fin fint.

Har kollat lite säkringar utan att hitta nått fel.

Exakt hur uppför sig bilen om immobilizer “löser ut”, något som vet?

Kanske är nått jäkla jordfel någonstans?

Om du bara vrider t-låset i körläge, fungerar torkare blinkers & övrigt? Det låter som t-låset inte skickar ut ström i det läget, bara i startläget.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Claes Johnsen
    Deltagare

Jorå, just torkare o blinkers funkar i det läget, körläget.

men stereon får ingen spänning, och inte heller ACC o Instrumentpanel och ingen bränslepump verkar låta.

Startmotorn snurrar runt fint i startläge.

Känns som ett himla simpelt fel, bara man hittar det 

Ett elschema skulle nog underlätta.
    Då går det att se varifrån komponenterna som inte funkar får sin matning ifrån och även om de har nåt gemensamt med tändning/sprut.
    Det kan ju vara att t-låset har fler utgångar i t-läget eller att utgången delar upp sig någonstans i en plint, alt i säkringsdosan/elcentralen.

Jag hade kortis i “ena baklyset” en gång på min 164… Efter felsökning via elschema & div landade jag i takbelysningen någonstans. Knepigt ibland…

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Claes Johnsen
    Deltagare

absolut, problemet är att det är svårt att hitta ett rätt elschema till min bil, en V6 Turbo från -97.

Jag har en del elscheman, men dom stämmer inte med verkligheten, min bil alltså.

Verkat tom som dom ändra en del el-grejer intill sista dödssucken 1997.

Och allt i min bil står på Italienska, vadå då, den är ju från italien… 

Och min hyfsat stora servicemanual(instruktionsbok är det väl), på 300 sidor, är på tyska som jag iofs kan sådär, men absolut inte flytande. Nått riktigt elschema finns inte där och boken visar även den en del fel, tex insprutningsreläerna, bla “diodreläet” ska sitta framme vid kylarbalken visar foto, hahaha shit tog mig låååång tid att hitta var dom verkligen satt. Då jag inte hittade dom fick jag börja skruva isär bilen och då jag tog bort hela luftrenar-paketet + slang så satt reläerna långt där under nere i mörkret..

ja så är det att felsöka i en äldre alfa…

Jag är elingenjör i grunden så med karta o verkligheten som stämmer överens så är det inga problem, men det stämmer ju inte.

Sen i turbo-motorrummet är det grymt trång o man borde haft en drönare på typ 2mm storlek att skicka runt där för att komma åt att mäta signaler( mitt abs-system felar också, men ett helt annat gammalt problem som jag inte orkat ta tag i pga att jag i princip inte kommer åt att mäta där styrdonet sitter, får plocka bort en massa saker bara för att se kontakten långt nere i gjyttret…, även där tror jag det är ett simpelt progblem eg. nått jordningsproblem eller så, abs-lampan-tänder inte upp överhuvudtaget när man vrider nyckeln o abs fungerar inte heller. Verkar sakna helt matning, men det är alltså ett gammalt problem)

Om man säger så här, man får nästan sitta mer framför datorn o leta efter riktiga-överensstämmande scheman o liknande än man faktisk lägger tid ute vid bilen.

Björn Selander
    Deltagare

Hej!

Låter lite som det felet jag hade på en 164:a som jag köpte. Jag googlade lite på nätet och en vanlig felkälla är ett relä med en röd diagonal markering som sitter framme vid kylaren under en svart kåpa. Jag bytte detta relä och bilen startade med nyladdat batteri. Detta relä har en diod. Det finns ett relä som liknar detta på biltema men utan diod. Med detta kan man åtminstone starta bilen om det är detta fel. 

/Björn Selander

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.