164 v6 24v ’97 tvärdör utan förvarning!

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik 164 v6 24v ’97 tvärdör utan förvarning!

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29961

    Farsan min (ej medlem här så jag frågar åt honom..) har nyligen införskaffat sig en mycket fin 164 24v auto ’97 och servicehäftet är fullsmetat så den är väl omhändertagen. Men han nämnde att igår tvärdog bilen två gånger under färd utan förvarning. Den gick att starta och köra vidare igen utan något som helst kvarvarande problem.. Någon som varit med om detta eller kan förklara vad det handlar om? Tack på förhud!

    ps. borde vara kriminellt att smeta i automatlåda i en annars så körglad och rapp bil, solkar ner körupplevelsen rätt ordentligt även om den fortfarande är grym..

    #29962
    Benny Steen
    Deltagare

    det är väldigt svårt för någon att ge ett vettigt tips med så lite information,  intermittenta fel är ju dessutom svåra att hitta om dom inte går att provocera fram.

    prova köra bilen på en dålig och ojämn  grusväg. 

    bränslepumpsrelät är annars en klassiker på 164’an,  men den typen av fel går ju mäta fram. så gör det istället.

    #29963

    Jag kör aldrig den bilen så jag kan bara dela med mig av vad han har sagt tyvärr, han nämnde att den dör precis som om man hade vridit om nyckeln för att stänga av den och att den själv startade igen. Men det kan kanske vara något med soppapumpen i så fall? 

    Edit: detta jag skrev hände när han körde över en järnvägsövergång..

    #29964
    Thomas Bodén
    Deltagare

    Om det var som att stänga av med nyckeln så kanske det kan vara läge att kontrollera hur tändningslåset mår. På det andra märket som brukar stå på min uppfart så är det relativt vanligt att sena 90-talare har problem med tändningslåset… Saker slits även där. 

    156 GTA Sportwagon

    #29965
    David Karlsson
    Deltagare

    Hade en 164 som inte ville starta iblan och fick veta att bränslepumpsreläet kunde hoppa ur och glappa, sitter monterat under en liten plastkåpa på förarsidan om huvlåset, för mig hjälpte det att trycka i och lägga en gummibit i mellanrummet så att den inte hoppar ur igen.

    orsaken är smällarna när huven stängs

     

    mvh

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.