166 3.0 24v -99. Beteckningar.

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Allmänt 166 3.0 24v -99. Beteckningar.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

Hej allihop! Haft en Alfa 166 som mest stått i ett antal år. Fast när man kör den fungerar den perfekt. Alltid. Rostfri är den med men tyvärr så behöver jag en bil några månader och tänkta ta denna så länge. Den startade fint imorse och inga fel. ACC kyler utmärkt. Men eftersom de kanske är byggda för svensk vinter så undrar jag lite…

Motorkod?

Växellåda namn som ovan? (4-step tiptronic)

Antar att det kan bli mer trådar i vinter :-/ men den har ju varit snäll länge och jag kör lungt. Vi får se vad bes säger. Fast blankt papper sist.

Thomas Bodén
    Deltagare

Växellådan är en ZF 4HP20. Och det första du bör göra är att kolla så att inte värmeelementet läcker ner kylvätska i styrboxen för automatlådan… Ett fel som är vanligt och en box som börjar bli väldigt ovanlig och svår att finna. Om då googlar kommer du hitta hur man kollar läckaget och vätskeskyddar boxen…

En sporttronic är en fantastisk bil! Njut, bara njut!

156 GTA Sportwagon

Jag tackar och bugar för detta Thomas!

Det var mest lådan jag ville veta. Googla nu… Den har inte läckt en droppe kylarvätska någonsin så där är nog inget problem. Lådan är spolad för 2 år sedan och maskin har fått “Någon Motul-olja” i sig, dyr var den. En alfa-nörd som rekommenderade detta. (Hej Patrik)

Tackar för detta som sagt!

Mest stått i ett antal år…
      Har du koll på när kamremmen byttes senast? Tänkte så det inte rasslar till och blir tyst.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.