166 3.0 V6 ingen kupevärme, spjäll? relä? GOD FORTSÄTTNING!
Published by Fredrik Åstrand on
- Detta ämne har 19 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 18 januari, 2016 kl. 22:14 av
Fredrik Åstrand.
-
FörfattareInlägg
-
5 januari, 2016 kl. 20:05 #30636
Fredrik Åstrand
DeltagareGod Fortsättning Alfavänner!
GTV 116 3.0 sover, 1750 tbi´n har fått ny låda och koppling, GTV 916 har fått flyga lågt åt både söder och norr och är en RIKTIG vinterbil! 75;an är såld.
Men ny familjemedlem har fötts igen
166 3,0 sporttronic -99
Ett fint exemplar och det mesta av elektroniken verkar funka, dock vill den inte släppa in värme i kupén och det är ju lite synd så här års även om jag köpte Devolds bästa underställ till mig själv i julklapp och kombinationen funkar faktiskt skapligt
Jag har kollat alla säkringar samt reläerna i motorrummet framför vindrutan samt brutit jorden utifall
men icke.
Någon som har botat sin 166:a eller har förslag ?
159TBI GTV3.0-86&2.0TS förr Gulietta83Spiders70veloce71inizione &-93:a 75 2.0 TSGTV V6 25-86
5 januari, 2016 kl. 20:30 #30637Rickard Bergh
Deltagaredet är ett spjäll som kärvar. värsta är ju igensatt värme pkt.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
6 januari, 2016 kl. 20:11 #30638Fredrik Åstrand
DeltagareTack för svar Rickard!
Måste vara typ “första spjället”, vet du var det sitter, hur jag kommer åt det? De andra spjällen funkar, alltså defroster, ner, framåt osv.
Igensatt värmepaket,..kan det vara så att någon hällt i klet för att laga kylaren och kletet letar sig vidare till vämepaketet? Det är väl bara glömma att få rent isf?
Har också funderat på om det kan vara termostaten som känner av värmen i kupén som är paj?
Sporttronicens +/- funkar inte, borde vara kretskortet? Automaten lägger också i D & R hårt…?
159TBI GTV3.0-86&2.0TS förr Gulietta83Spiders70veloce71inizione &-93:a 75 2.0 TSGTV V6 25-86
7 januari, 2016 kl. 06:13 #30639Thomas Bodén
DeltagareMed rusk för att vara en partypooper, men på en sån härlig vagn så kan det ju vara att “klet” hällts i för att laga ett läckande värmepaket. Jag tycker du raskt ska kika om ECUn till automaten är torr, är den fuktig så kan det kanske vara så att värmeelementet är igensatt efter läckagelagning. Det är dessutom många som upplevt växlingsproblem med ett läckande värmeelement.
156 GTA Sportwagon
7 januari, 2016 kl. 21:57 #30640Fredrik Åstrand
DeltagareTack Thomas! Har under tiden hittat lite äldre inlägg på Alfapower, har för mig att du var med där med några kommentarer? Byggplast och kretskort…okidk bara riva isär och kolla.
159TBI GTV3.0-86&2.0TS förr Gulietta83Spiders70veloce71inizione &-93:a 75 2.0 TSGTV V6 25-86
7 januari, 2016 kl. 22:08 #30641Thomas Bodén
DeltagareKika i 166 Närå-tråden så kan du se hur mitt element såg ut.
156 GTA Sportwagon
9 januari, 2016 kl. 13:47 #30642Fredrik Åstrand
DeltagareThomas, underbar tråd, fett bra gjort
Blev riktigt munter av ditt “äh jag gör allt själv och utomhus” haha. Jag har typ samma problem, garaget är upptaget av ögonstenen, GTV 116 3.0, bytte bromsrör utomhus på 166:an häromdagen, det var ju bara ca 16 minus
Vad är vi Alfisti för dårar egentligen haha, järnpsyke och motivation är väl liksom inbyggt
Blev dock lite orolig när jag såg att motorn måste ur för att byta elementet, inga andra vägar eller? Kanske blir kärnkraft för värmen i såna fall iaf något eldrivet
Kan man få ordning på ECU´n om den varit fuktig?
Har du några tips på demontage invändigt, har inte hunnit börja än och det är ju bättre att ha klart för sig innan vad och hur? speciellt nu i 2 meter snö…
Hur ser jag vad jag har för typ, ser att du fått uppdatera gällande CF2/CF3/FL, har inte fått mina regpapper än..om det nu står där, står inte i Transportstyrelsens papper iaf.
159TBI GTV3.0-86&2.0TS förr Gulietta83Spiders70veloce71inizione &-93:a 75 2.0 TSGTV V6 25-86
9 januari, 2016 kl. 17:08 #30643Thomas Bodén
DeltagareNej motorn måste inte ut om du ska byta värmeelement, men om motorn är ute och du inte kollar värmeelementet då är det dumt. Instruktioner på hur man gör med motor i finner du på alfaowner.com och avdelning 166. Märk väl att ac töms dock. På alfaowner hittar du också hur man tittar in till ECU:n lättast
cf2 eller cf3 ser du lätt på grenrören, är det kattar på dem så har du CF3 annars CF2. Man kan se det på motornumret om man vill vara teoretisk
Annars ska du ha tack för hejaropen, kylan är väl ok om inte all plast blir spröd och mitt humör “varmt” när det går illa. Jag brukar fråga mig: Hur svårt kan det va? ( och inte lyssna på svaret)
156 GTA Sportwagon
9 januari, 2016 kl. 23:42 #30644Fredrik Assarsson
DeltagareInlägg av Thomas Bodén på 2016-01-09 17:08
…kylan är väl ok om inte all plast blir spröd och mitt humör “varmt” när det går illa. Jag brukar fråga mig: Hur svårt kan det va? ( och inte lyssna på svaret)
Haha, jag känner inte ALLS igen fenomenet!
För övrigt finns det även en FAQ på alfapower om hur man byter värmepaket utan att lossa ac-rören har jag för mig.
Och CF3 syns även på att ECUn sitter fäst på baksidan av plenum om du inte orkar titta närmare på grenrören
'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser
12 januari, 2016 kl. 12:00 #30645Fredrik Åstrand
DeltagareHej namne Assarsson!
Letat som F.. efter byte utan att röra ACrören men hittar inget på AlfaOwner, Power eller Org, någon som har en länk?
159TBI GTV3.0-86&2.0TS förr Gulietta83Spiders70veloce71inizione &-93:a 75 2.0 TSGTV V6 25-86
12 januari, 2016 kl. 16:39 #30646Thomas Bodén
Deltagare12 januari, 2016 kl. 18:52 #30647Fredrik Åstrand
DeltagareOk same same but different ?
Samma procedur men kringå demontage av ACrören mao?
159TBI GTV3.0-86&2.0TS förr Gulietta83Spiders70veloce71inizione &-93:a 75 2.0 TSGTV V6 25-86
12 januari, 2016 kl. 23:24 #30648Fredrik Assarsson
DeltagareVaf… Jag hade bestämt för mig att det var i den tråden som det länkades till som man hade ett alternativt sätt att undvika att lossa ACrören?
Hur som helst så var det visst lite lite vingelmån i ac-rören i tråden jag tänker på och med is i magen gick det att böja undan det lite för att böka ut värmepaketet.
Du får väl ge det ett försök och skriva en FAQ om hur det går till efter att du lyckats utan att dela ACrören?
'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser
13 januari, 2016 kl. 15:46 #30649Fredrik Åstrand
DeltagareYepp I will
159TBI GTV3.0-86&2.0TS förr Gulietta83Spiders70veloce71inizione &-93:a 75 2.0 TSGTV V6 25-86
13 januari, 2016 kl. 17:07 #30650Thomas Bodén
DeltagareKolla att det är stopp/läckage först… In och utgående vatten till värmelementet går att komma åt från strax ovan vxl-lådan.
/Thomas
156 GTA Sportwagon
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.