166 3.0 V6 ingen kupevärme, spjäll? relä? GOD FORTSÄTTNING!

Published by Fredrik Åstrand on

Forum Teknik 166 3.0 V6 ingen kupevärme, spjäll? relä? GOD FORTSÄTTNING!

Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
  • Författare
    Thomas Bodén
    Deltagare

Jag satt här på tåget och funderade… Det borde gå att vika ut a/c-rören som jag gjorde. Plenum måste bort och troligen övre motorfäste men i övrigt borde det gå med intakta rör om man är försiktig och prylarna inte är iskalla. Det  är garanterat ingen mysmek med att få tillbaka väggen till badkaret igen. 

156 GTA Sportwagon

Fredrik Åstrand
    Deltagare

Tack för att du funderar på lösning. Jag lurar på att använda ett rörbockverktyg jag har för att rikta om något, kanske också behöver rikta tillbaka, först värma något som du är inne på.

Och ditt tips undersöka slangarna först . Faktum är att jag inte kan se något läckage invändigt på ecu eller andra dosor”. Så med lite tur kanske det är stopp för det är ett kylarläckage som kan vara tätat. Men på sätt och vis är trist pga av att automaten inte funkar som den ska och jag trodde ecu´n hade med det att göra hmm men det borde sitta ett kretskort vid växelspaken som fått nog, kanske av en god kopp kaffe? Hade det felet på en Audi A6…mitt kaffe Automaten knuffar i växel både fram och bakåt hårt och +/- ”tronicen” funkar inte. 

Jag väntar på varmare väderlek eller en garageplats sen ska det rot:as…(renovering ombyggnad tillbyggnad Den som väntar på något gott väntar ALLTID för länge…

159TBI GTV3.0-86&2.0TS förr Gulietta83Spiders70veloce71inizione &-93:a 75 2.0 TSGTV V6 25-86

Thomas Bodén
    Deltagare

Det sitter ju microbrytare vid +/- om jag inte missminner mig… Googla efter Citroënfolkets Repair Manual för ZF 4HP20 så hittar du nåt matnyttigt tror jag. Har du OBD kabel att koppla upp dig mot lådan med?

Oljebyte för den hårda växlingens skull? Livstidsfyllningen är bara bs för att folk inte ska byta själv. Kolla in vad Mercedes-Benz har för oljebytesintervaller för denna lådan i de lätta transportbilarna och bedöm själv. Min låda går finfint efter oljebytet. 

156 GTA Sportwagon

Tobias Sundqvist
    Deltagare

Om du ska ta isär värmepaketet så byt det. Bara en tidsfråga innan det börjar läcka som det till slut gör på de flesta 166or.. 

Byt till värmepaket från 164 som är bättre. 

Har rivit isär det där ett flertal gånger. Inga problem. Följ guiden som finns på Alfapower. Ang AC rören så är det bara vika undan ac-kylaren utan att dela på rören. Man ser när man väl börjar riva isär hur man ska göra.  

Alfetta Gtv -77 | 33 P4 -91 | 33 SW -89 | 75TS -89

Fredrik Åstrand
    Deltagare

Kanon supertack för de finfina tipsen Thomas!

Tack Tobias, beställde faktiskt 164 värmepaket enl Thomas faq tipsbilder för en vecka sen av skruvat.se = 213kr+frakt 15kr , kommer vilken dag som helst.

Beställde kylare från bildelaronline24.se 813kr inkl frakt , också bra pris kom idag…var är värmen..? meksugen ju!

GTV 116 gasfjäder till baklucka, Mekonomen 265kr

159TBI GTV3.0-86&2.0TS förr Gulietta83Spiders70veloce71inizione &-93:a 75 2.0 TSGTV V6 25-86

Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.