166 v6 AC-kompressor kaputt

Published by Markus Odnäs on

Forum Teknik 166 v6 AC-kompressor kaputt

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Markus Odnäs
    Deltagare

Har haft ett intressant missljud i bilen några veckor. Nu när det blev spikat att det är jag som skulle dra husvagnen till Sweden Rock tänkte jag det vore en god idé att kolla vad för kul det kunde vara. 

Visar sig vara AC-kompressorn som sjungit på sista versen aningen länge. När jag hängde av remmen fattar jag inte hur det har snurrat alls. Kablarna till magneten (?) är avslitna också.

Videor på sladdrig koppling och remskiva:

Tänkte åka till verkstaden i byn och kolla vad et byte kostar men först:

Har alla 166 v6 AC? Eller kan det gå att bygga bort med kortare multirem och/ -eller något löphjul?

Var kan man hitta en ny kompressor? De webshopparna jag brukar handla på har inget.

Går det att byta själv, utan att få köldmedie i håret? Går det att köra bilen med tomt system?

Tack ska ni ha 

En lampa syns bäst när den blinkar.

Henrik Lindgren
    Deltagare

Sök på OEM numret. 60813335 . Du kan få en renoverad för 3000 och högsta pris är 19000:- Det är bara att söka så hittar du.

Nja, fylla gas kanske du kan göra själv. Men du ska ha en viss mängd olja med som smörjer kompressorn. Montera själv o låt en riktig firma fylla. Kostar inte så mycket.

Håkan Petersson
    Deltagare

Min 164 rostade rören sönder samt att jag fick en spricka i kondensorn. Lämnade in för rep. Han sa till mig att Alfa har en mycket bra klimatanläggning, kunde jämföras med de dyrare BMW och Mercedes. Det som var extra intressant var att priset för reparation var bara 50% av BMW och Mercedes motsvarande åtgärd. Körde med 164:an i 2 veckor utan klimatanläggning, det gör jag aldrig om. Moderna bilar är byggda för att kliman ska fungera. Ta smällen och fixa till den. Dessutom så har jag för mig att du kan byta endast magnetkopplingen om övriga saker fungerar så kan det vara värt att kolla.

Markus Odnäs
    Deltagare

Tackar för svar. Att gå genom alfaverkstad blev väl dyrt för kompressorn, men ja det får bli en verkstad att byta och trycktesta och fylla. Var hittar man OEM nummer? Kan ju vara fint att kunna i framtiden.

Det borde gå att byta remskivan med magnetkopplingsdetaljer. Förutsatt att själva kompressordelen är OK.
    Köp en begagnad & flytta över delarna. Lite trångt kanske, men är nog billigaste alternativet.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Markus Odnäs
    Deltagare

Blev en beställning nu från bildelaronline24.se. Verkar skapligt seriösa förutom att sidan verkar översatt med google translate. Ny kompressor och torkfilter fabrikat Hella för drygt 5000. 

Hade en tanke på att bara byta kopplingen men när hela klabbet inte var dyrare än så känns det värt att byta hela.

Ola Söderpalm
    Deltagare

Bytte i förra veckan kompressorn i min SZ:a hos CC Motors i Eskilstuna. Tror att magnetkopplingen var intakt på den trasiga och att dessa delar finns kvar hos CC Motors. Valde att inte ta med mig delarna därifrån, så de bör finnas kvar. Ring Jonta ock kolla om dessa passar även på dim kompressor. Tel till Jonta 070/788 30 35. Lycka till!

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.