166:a svårstartad varm

Published by Björn Selander on

Forum Teknik 166:a svårstartad varm

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #28750
    Björn Selander
    Deltagare

    Hej!

    Jag köpte en beg. 166 2,0 TS -00 för ett tag sedan. Jag har varit väldigt nöjd med bilen tills nu. Tre gånger denna långhelg har bilen inte startat. Vi alla tre tillfällena har bilen varit riktigt varmkörd för att sedan parkeras. Efter ca 15 till 20 min paus vill bilen inte gå igång. Efter att ha väntat ytterligare ca 20 min går bilen igång. Det är aldrig problem att starta bilen på morgonen när jag skall köra till jobbet eller efter jobbet när jag kör hem. Finns det något vanligt fel på dessa bilar som man lätt kan åtgärda?

    Björn svårstartad på Mille Scania

    #28751

    Lyser fortfarande Codelampan/immobiliser när du försöker starta eller är lampan släckt som den ska vara? 

    Något som brukar bråka när bilen är varm och börja fungera igen när den svalnat lite är vevaxelgivaren som sitter under motorn och är hyggligt enkel att byta. Inte svindyr heller. Kolla på shop4parts om dom har den till billig peng?

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #28752
    Rickard Bergh
    Deltagare

    rpm sensorn är vanligt problem. 

    har nog någon sådan liggande begagnad om du behöver en. 

    kolla bara vilken färg du har på kontakt stycket som sitter på insuget. det är troligt den bruna närmast spjällhuset , ska sitta en vit jämte , dom kan ju ha bytat plats. men kolla vilket.. 

    Rickard

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #28753
    Björn Selander
    Deltagare

    Tack för svaren då har jag lite att fixa med. 

    #28754
    Lars Söderman
    Deltagare

    Borde gå att felsöka vevaxelsensorn med kylspray.
    När bilen inte startar, ge sensorn en rejäl dusch och se om bilen startar efter det.

    #28755
    Björn Selander
    Deltagare

    Hej alla som gett tips!

    Nu har det gått en tid då jag inte haft tid att kolla. Jag bytta tempgivare och kollade alla anslutningar men inget resultat. Till slut fick jag koder avlästa så nu är där ny tempgivare och varvtalsgivare. Nu fungerar bilen än så länge. Tempgivare fick jag byta för att tempmätaren skenade ibland för att sekunden efter vara tillbaka på 90 grader.

    Skönt med en bil som fungerar.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.