17″ Sommardäck

Published by Jan Stjernestam on

Forum Allmänt 17″ Sommardäck

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12227
    Jan Stjernestam
    Deltagare

    Nu är det dags för nya gummin på 156 SW JTS. Det sitter idag 215/45 17 på henne. Men skulle vilja öka komforten en smula då bilen ska brukas på en del långkörningar. Så funderar på 205/50 17 istället, vad säger den samlade expertisen om den tanken? 

    Hur som helst kommer jag satsa på premiumdäck med dB på max 69, Dunlop ligger för närvarande mycket bra till i min pågående forskning…

    /J

    #12228
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Tänk på att dessa siffror gäller för nya däck – när dom är slitna ändras detta förhållande. Ljudet står förenklat i motsats till greppnivån på däcket – så tysta däck kan man förenklat säga ha sämre grepp.

    Den lilla dimensionsförändringen du pratar om är nog försumbar i förhållande till vilket däcksfabrikat du väljer.

     

    Lycka till!

     

    #12229
    Crister Borg
    Deltagare

    Profiländringen på dessa dimensioner blir 5 mm i verkligheten… Det gör nog varken till eller ifrån.

    elCrillo Kalmar

    #12230
    Åke Nyberg
    Deltagare

    Det är Mycket viktigare att kolla däcktester om hur mycket däcken låter INNE i bilen på Svensk Asfalt ! Värdet som däcket säljs på är ett uppmätt värde avseende yttre buller mätt av tillverkaren på vallfri asfalt. Bredare däck lätet mer än smala. Högre profil går mer komfortabelt än lägre. 185 65 15 är original på tidiga 156or….

    #12231
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Liten remark bara, @Åke, tror att ljudmätningen på däcken är på ISO asfalt – ett superslätt normerat underlag som bara finns på 3-4 ställen i sverige – och ingen vanlig bil släpps in på dessa banor som är avspärrade och bevakade dygnet runt.

    Ljudmätningar på fordon gör man företrädesvis på banor i Spanien där det är väldigt varmt och på så sätt är däcken tystare med. 

    Eftersom vi i Sverige har en mycket grov typ av asfalt med en öppen textur för att kunna dränera bort vatten och ge bättre grepp i vinterväglag så blir bilarna oftare bullriga här – få fordonstillverkare optimerar gummibussningar i fjädring och hjulupphängning mot vårt underlag. Man blir alltid lika förvånad när man kommer bara till Danmark och Tyskland hur tyst och fin bilen blir. 

    Jag har under flera år kört Dunlop Maxx  på min tjänstediesel och tänker aldrig köpa ett sådant däck för mina egna pengar för att köra med i Sverige. Dock är det tyst och fint i Tyskland! 

    #12232
    Jan Stjernestam
    Deltagare

    Hmmm, inte lätt med däck… Jag tänkte så här, att man ser dB-talet som en fingervisning och att bullrar det X eller Y mycket ute så motsvarar det även X eller Y mycket buller i kupén. Men så enkelt är det alltså inte…? Såklart så skulle jag vilja lägga på Pirelli, men dom ligger ju rejält över många andra premiumdäck i dB-tal tyvärr, och i brorsans V40 med Pirellidäck går det knappt inte att föra ett normalt samtal vid 110 Km, så där har jag dålig erfarenhet dessutom. Men det känns lite fel med Dunlop trots dom värden dom uppger, med lågt rullmotstånd, låg bullernivå, bra grepp… När jag tänker efter så är jag ju mycket nöjd med Michelinsulorna som sitter på Zenderspjutet, så kanske ska lägga några hundralappar extra då. Forskningen fortsätter….

    #12233
    Håkan Andersson
    Deltagare

    Michelin Primacy är ett däck som under verkliga förhållanden i Sverige är hyfsat tyst inne i bilen. Kan rekommenderas. Ett sätt att få en liten bredare bild av däckens egenskaper är Däckonlines kundbetyg. Kan ge fingervisningar om buller, väggrepp och slitage. Ingen vetenskap men en av få möjligheter att få en bild av ett mycket komplext fenomen som dessutom man i stort sett inte kan korrigera utan får leva med åravis framöver.

    Däck som överraskat mej positivt har kommit från Michelin, Bridgestone och Kumho. De som överraskat negativt från Continental och Pirelli. Billigare däck är alltid ett lotteri även om de allra sämsta försvunnit genom EU-märkningen. Har idag Good Year Eagle F1 235/45/18 på 159:an – hyfsat tyst, Continental ECO Contact på Giuliettan och 155:an bullrar ganska mycket och Falken Ziex på GTV:n väsnas ganska mycket men ser bra ut…. Byte på nu sålda 147:an till Michelin Primacy från Conti Sport Contact gjorde stor skillnad.  Good luck

    Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

    #12234
    Jan Stjernestam
    Deltagare

    Efter ordentlig utredning med hjälp av diverse däcktester så har nu beställning gjorts. Många tester verkar eniga om att Continental Conti Premium Contact är ett av de allra bästa sommardäcken. Men det finns inte i den storlek jag skulle ha, (215/45 17). Så det fick bli testernas andra favorit, Goodyear Efficient Grip Performance. Det ligger dessutom i topp på dom egenskaper jag värderar högst i detta fallet, låg bullernivå i kupé, lägsta förbrukning, topfäste i både torrt och vått, så jag hade nog valt det i vilket fall. Pirelli Cinturato P7 fanns också med i tankarna in i det sista faktiskt, men det var för billigt.. 😉 Samt Nokian Hakka Blue, men det var onödigt fantasidyrt… Ska i vart fall bli spännande!

    I väntans tider………

    #12235
    Peter Braun
    Deltagare

    Något att tänka på är att slita däck låter klart mer än när de var nya. Kan ju vara en anledning till att man ibland tycker att de nya däcken är så mycket tystare än förra modellen. Man glömmer hur tysta de gamla däcken var när de var nya. 

    #12236
    Björn Ek
    Deltagare

    Min Fiat levererades på Continental Eco Contact… de var lite som att köra på innerslangar… Kliniskt befriade från styvhet i däcksidan… 🙂

    I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.