1750 TBI 159 2011 koppling slut under 10.000 mil?

Published by Fredrik Åstrand on

Forum Teknik 1750 TBI 159 2011 koppling slut under 10.000 mil?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Fredrik Åstrand
    Deltagare

Slir på kopplingen och bilen har rullat under 10.000mil…, Under tiden sen jag köpte den för 4 månader sedan har jag märkt vid fem tillfällen följande: kommer ifatt för omkörning, kopplar och lägger i 4 eller 3:an, släpper kopplingen och gasar, varvet sticker och bilen drar inte, släpper lite och den drar efter en stund. Nu på sistone; ligger på sexan alt 5;an och kommer ifatt för omkörning, med foten lååångt till vänster om kopplingen, (utan att koppla & växla ned) gasar, varvet sticker men den drar inte. ikväll hände just detta, lyfte på motorhuven när jag kom hem och där luktade det “slirapåkopplingenlukt”. Ska det verkligen vara dags under 10.000 mil?……

Vad säger ni, finns det garanti för detta?

Och vad behöver göras, bara lameller? Finns det bättre och sämre osv?

Men det kan väl för 17 inte ha ett dugg med växellådan att göra på något vis? se tråd http://www.alfaromeo.org/Forum/tabid/141/afv/post/aft/2526/aff/2/Default.aspx?nuru=1

Någon som har workshop, skisser, bilder eller liknande, gärna på växellåda, koppling mm från 1750 TBI? har inte hissat och demonterat denna kärra någon gång än.

Samtidigt vill jag berätta hur otroligt nöjd, jag är med bilen, snabba färder långa eller korta, motorväg eller småvägar wow! Tom på Sviestad gjorde den bra ifrån sig. Så villig, så exakt, så skööön!

159TBI GTV3.0-86&2.0TS förr Gulietta83Spiders70veloce71inizione &-93:a 75 2.0 TSGTV V6 25-86

Henrik Ahnfeldt
    Deltagare

Beror på vem som ägt bilen tidigare. “Gamla gubbar käkar köppling”.

(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

Maskinskadeförsäkringen bör täcka detta. Lite osäker på om miltalet är 8 eller 10 000mil. Kan variera? mellan olika bolag, tror jag.
    Det låter som att lamellerna slirar, jag tvivlar på att hydrauliken strular så den inte går tillbaka som den ska på en såpass ny bil.

Föregående ägare? Nån som gjort häftiga starter eller som Henrik säger slirat mycket? (hör själv till kategorin “Gammal gubbe” så jag ser väl när min ger upp… )  

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Besar Jashanica
    Deltagare

Skulle köpa en 1750 för 3 veckor sen, snackade med försäljaren och planerade när/var, han ringde tillbaka efter en stund och sa att bilen känns konstig, reagerar inte på gas, kraftlös.

Efter verkstadsbesök hade de konstaterad att kopplingen var kass, och något vinnande ljud från växellådan, detta var en bil med 4000 mil.

Några försäkringbolag har 8000mil, Alfa (TryggHansa) har 10000 mil har jag för mig.

GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

Är den chiptrimmad?

C.R.T - Carbonara Racing Team

Fredrik Åstrand
    Deltagare

Hallå glada kamrater och ickeslirande gubbar

Om det är en slirgubbe eller inte är frågan men förmodligen. Dock vilket följande är min tes: pga av den sexväxlade lådan och om man inte vänjer sig vid utväxlingen så får kopplingen stryk och förmodlig slirning som ett brev på posten!

Och med tanke på vridet som härskar i källaren på 1750 tbi´n så kan det gå oätt fort(“rätt” som vi säger i Östergötland) för lamell och urtrampningslager att försämras fort.

Min bil har gått under 11.000 mil.

OCH GLAD som en spelande lärka är jag just nu då Bilbengtsson i Sjöbo tagit på sig att byta både låda och koppling För som det står i konsumentköplagen; Säljaren ansvarar för ursprungliga fel som fanns redan när du köpte bilen eller när den levererades till dig, så kallade ursprungliga fel. Fel som visar sig inom sex månader förutsetts vara ursprungliga fel som säljaren SKA åtgärda utan kostnad för dig..TRALLLALALLALLLALALALAAAAAAAAAAA Som ni vet, om ni följt min växellådatråd, tog alltså inte deras Garantigivare AutoConcept saken då de inte ersätter ljud..fatta det är ju störtlöjligt, vi ersätter inte det onormala ljud som finns i din växellåda och som blir allt värre, hahaha WTF!

159TBI GTV3.0-86&2.0TS förr Gulietta83Spiders70veloce71inizione &-93:a 75 2.0 TSGTV V6 25-86

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.