1750-topp på 2000-block
Published by Patrizio Ponti on
- Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 6 maj, 2016 kl. 18:33 av
Björn Hedberg.
-
FörfattareInlägg
-
2 maj, 2016 kl. 20:41 #31612
Patrizio Ponti
DeltagareKöpte en bertone för något år sedan där motorn bestod av ett 2-liters alfettablock med 1750-topp på – visade sig att blocket var i dåligt skick, nu tänker jag byta underdelen mot ett bättre 2-liters block.
Toppen är däremot i ordning vilket föranleder min fråga…
Någon bättre vetande som har koll på vad som händer om man kör med nämnda blandning?
2 maj, 2016 kl. 21:21 #31613Per Gripenhall
DeltagareDe har samma slaglängd men det är lite större borrning i 2000. Det kan nog påverka förbränningsrummet och packningens utseende.
2 maj, 2016 kl. 21:25 #31614Björn Nilsson
Deltagare2,0 motorn har en cylinder diameter på 84 mm och 1750/1,8 har 80 mm cylinderdiameter så du borde slå kolvarna i toppen.
Fungerade det innan ? Har du original kolvar från en förgasarbil eller “lågkompkolvar” från en bil med spicainsprutning ?
Mycket frågor om något som inte borde fungera, men jag vill gärna veta. Björn i Trelleborg
Björn Nilsson
2 maj, 2016 kl. 21:55 #31615Patrizio Ponti
DeltagareMotorn fungerade innan, vågar påstå att den dessutom gick bra!
Kolvarna har inte slagit i toppen – vad det är för kolvar vet jag inte, dom liknar original när jag kikat ner i loppet.
Jag kanske blir klokare när allt ligger på bänken, tanken är att försöka använda toppen igen då någon verkar lagt en del tid och kärlek på den (det står nått namn ingraverat på sidan av den som jag inte minns nu)
Lågkompressions-kolvar är en bra teori – visste inte att det fanns sådana…
3 maj, 2016 kl. 13:12 #31616Per Gripenhall
DeltagareKolvarna vänder precis under toppen (i princip där foderna slutar…) så även om kolvtoppen är lätt kupad så måste det inte bli en kollision.
Det kan bli högre kompression om förbränningsrummet är mindre än det är tänkt att vara. Det kan ge en högre effekt. Samtidigt blir det en “kant” vid övergång från foder till topp, och det kan inte vara riktigt optimalt.
Även om det inte var “rätt” så uppenbarligen fungerade det tidigare och du var nöjd med hur motorn gick så…..5 maj, 2016 kl. 14:30 #31617Eddie Johansson
DeltagareJag tror det är så att 2l motorn har en annan vevaxel och lagerlägen i blocket är förskjutna för den större cyldiam. Jämför man en topplockspackning från 1,8l mot en 2l så ser man att cylindrarna är lite förskjutna. Uppenbarligen fungerar det fast det är inte optimalt.
Man kan inte ha för många Alfor bara för lite utrymme.
6 maj, 2016 kl. 09:35 #31618Kenneth Larsson
DeltagareJag kör med 2000 vev i min 1750 så det är samma. Det “enda” som skiljer är nog borrningen på 80 mm på 1750 motorn och 84 mm på 2000 motorn. Svänghjulet har 6 skruvar på 2000 vevaxeln men 8 skruvar på 1750 vevaxeln. Härdningen lär vara annorlunda med. Sedan säkert 100 småsaker till som vi amatörer inte begriper eller bryr oss om!
Tänk om alla grejor var märkta så man kan se vart dom egentligen hör hemma !
6 maj, 2016 kl. 10:18 #31619Patrizio Ponti
DeltagareTack för input!
Då får det bli 1750-toppen som åker på igen, återkommer med rapport när de delar som saknas kommit från England!
6 maj, 2016 kl. 18:33 #31620Björn Hedberg
DeltagareHej på er 🙂 det är vevstakarna som är förskjutna för att kunna ha samma vev med mera borrning . ( i 2 liters )
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.