1750-topp på 2000-block

Published by Patrizio Ponti on

Forum Teknik 1750-topp på 2000-block

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #31612
    Patrizio Ponti
    Deltagare

    Köpte en bertone för något år sedan där motorn bestod av ett 2-liters alfettablock med 1750-topp på – visade sig att blocket var i dåligt skick, nu tänker jag byta underdelen mot ett bättre 2-liters block. 

    Toppen är däremot i ordning vilket föranleder min fråga…

     Någon bättre vetande som har koll på vad som händer om man kör med nämnda blandning?

    #31613
    Per Gripenhall
    Deltagare

    De har samma slaglängd men det är lite större borrning i 2000. Det kan nog påverka förbränningsrummet och packningens utseende.

    #31614
    Björn Nilsson
    Deltagare

    2,0 motorn har en cylinder diameter på 84 mm och 1750/1,8 har 80 mm cylinderdiameter så du borde slå kolvarna i toppen.

    Fungerade det innan ? Har du original kolvar från en förgasarbil eller “lågkompkolvar” från en bil med spicainsprutning ?

    Mycket frågor om något som inte borde fungera, men jag vill gärna veta. Björn i Trelleborg

    Björn Nilsson

    #31615
    Patrizio Ponti
    Deltagare

    Motorn fungerade innan, vågar påstå att den dessutom gick bra!

    Kolvarna har inte slagit i toppen – vad det är för kolvar vet jag inte, dom liknar original när jag kikat ner i loppet.

    Jag kanske blir klokare när allt ligger på bänken, tanken är att försöka använda toppen igen då någon verkar lagt en del tid och kärlek på den (det står nått namn ingraverat på sidan av den som jag inte minns nu)

    Lågkompressions-kolvar är en bra teori – visste inte att det fanns sådana…

    #31616
    Per Gripenhall
    Deltagare

    Kolvarna vänder precis under toppen (i princip där foderna slutar…) så även om kolvtoppen är lätt kupad så måste det inte bli en kollision.
    Det kan bli högre kompression om förbränningsrummet är mindre än det är tänkt att vara. Det kan ge en högre effekt. Samtidigt blir det en “kant” vid övergång från foder till topp, och det kan inte vara riktigt optimalt.
    Även om det inte var “rätt” så uppenbarligen fungerade det tidigare och du var nöjd med hur motorn gick så…..

    #31617
    Eddie Johansson
    Deltagare

    Jag tror det är så att 2l motorn har en annan vevaxel och lagerlägen i blocket är förskjutna för den större cyldiam. Jämför man en topplockspackning från 1,8l mot en 2l så ser man att cylindrarna är lite förskjutna. Uppenbarligen fungerar det fast det är inte optimalt.

    Man kan inte ha för många Alfor bara för lite utrymme.

    #31618
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Jag kör med 2000 vev i min 1750 så det är samma. Det “enda” som skiljer är nog borrningen på 80 mm på 1750 motorn och 84 mm på 2000 motorn. Svänghjulet har 6 skruvar på 2000 vevaxeln men 8 skruvar på 1750 vevaxeln. Härdningen lär vara annorlunda med. Sedan säkert 100 småsaker till som vi amatörer inte begriper eller bryr oss om!

    Tänk om alla grejor var märkta så man kan se vart dom egentligen hör hemma !

     

    #31619
    Patrizio Ponti
    Deltagare

    Tack för input!

    Då får det bli 1750-toppen som åker på igen, återkommer med rapport när de delar som saknas kommit från England!

    #31620
    Björn Hedberg
    Deltagare

    Hej på er 🙂 det är vevstakarna som är förskjutna för att kunna ha samma vev med mera borrning . ( i 2 liters )

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.