1965 Osthyvel

Published by Andreas Åberg on

Forum Projekt 1965 Osthyvel

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #48799
    Andreas Åberg
    Deltagare

      Hej! 

      Mitt första inlägg här!

      Jag har äntligen börjat på att renovera min 1965  1600 Guilia Sprint GT.Jag har haft bilen i min ägo sedan 2007! fick köpa loss den av en släkting som haft den i varmgarage sedan1981 då den fick ett större elfel. dom hade den då som bruksbil, tillsammans med en Alfetta. Han köpte sedan en 1300 junior osthyvel och planerade att renovera “min” bil men det hanns inte med!Jag har alltid gillat denna bil och minns när vi åkte i den som barn, så det ska bli kul att få liv i den igen.

      Pga husbygge och småbarn samt andra bilrenoveringar så har denna stått inhyrd i ett förråd. men nu är det äntligen dags att börja.Först hade jag hoppats på att det skulle gå att fixa elsystemet samt en lättare renovering för att kunna ha roligt med den några somrar innan karossrenoveringen. men det blev inte så!Bilen är rostlagad på 70 talet och det “hänger” ihopa men inte mer! mkt spackel,popnit,galvade plåtbitar…….när jag sedan hittade en gammal krockskada så var det bara att börja plocka ner den! 
      Jag behöver tips och råd om vad/ var man kan finna “rätt” delar och litteratur!vet att det finns gott om ekonomiplåt samt mycket böcker om Bertone bilarna men vilken ekonomiplåt “passar”? eller är det samma tillverkare till “alla”? har mest tittat på Alfaholics och Classicalfa.samt vilken litteratur är vettigast, 

      Här hämtar jag upp den efter 26 års sömn! fräckt skulle det vara med mattsvarta kromdelar och orange teddy samt lådhögtalare!

      [URL=http://s716.photobucket.com/user/Swedeshoebox/media/18625-1221730557-db1424bc2a763426df542d9c10b10dcf_zpsyynwrfck.jpg.html][/URL]

      #48800
      Andreas Åberg
      Deltagare

        [URL=http://s716.photobucket.com/user/Swedeshoebox/media/DSC_2933_zps75nrrxng.jpg.html][/URL]

         

        Golvmatta: limmad blå heltäckningsmatta! ugh

        [URL=http://s716.photobucket.com/user/Swedeshoebox/media/DSC_3011_zpsmh0rllno.jpg.html][/URL]

        Många års damm

        [URL=http://s716.photobucket.com/user/Swedeshoebox/media/DSC_2169_zpsukspte96.jpg.html][/URL]

        [URL=http://s716.photobucket.com/user/Swedeshoebox/media/DSC_2167_zpsgxb8ykna.jpg.html][/URL]

        #48801
        Wille Roos
        Deltagare
          #48802
          Andreas Åberg
          Deltagare

            Tack för tipset, har varit inne på den sidan och tittat men inte laddat ner något, ännu!

            Ja Duetto kan ju ha många lika delar som stepfronten! har dock upptäckt att tidiga bilar inte har så mycket gemensamt med de nyare!

            Demontering påbörjad

            [URL=http://s716.photobucket.com/user/Swedeshoebox/media/20150920_075815_zpsbodlwjpu.jpg.html][/URL]

            [URL=http://s716.photobucket.com/user/Swedeshoebox/media/DSC_0039_zpsgdqerapm_1.jpg.html][/URL]

            Här ser det ganska ok ut

            [URL=http://s716.photobucket.com/user/Swedeshoebox/media/DSC_0040_zps01mvasxt.jpg.html][/URL]

            Men här är det värre

            [URL=http://s716.photobucket.com/user/Swedeshoebox/media/DSC_0044_zpslm4zyha4.jpg.html][/URL]

            #48803

            Hej och välkommen, grattis till en fin bil

            Som du säkert redan sett så har jag ett syskon till din, också en -65:a, tillverkad i oktober.
            http://www.alfaromeo.org/Forum/tabid/141/aft/2430/Default.aspx
            Det finns ju många firmor som säljer delar, har själv handlat mest från Alfa-Service, http://www.alfa-service.com/start.php
            Tycker dom har vettiga priser, snabb service och leverans (billig frakt).

            Lycka till!

            #48804
            Andreas Åberg
            Deltagare

              Ja Björn, våra bilar är nog väldigt lika! Har följt ditt projekt!

              Jag forskade lite i bilen´s historik, Fick svar i från Marco Facio:

              “Dear Mister Åberg, with reference to your request we are informing you as follows. According to our documentation files, the chassis number AR 614101 originally corresponds to an Alfa Romeo Giulia Sprint GT (105.02), manufactured on the 25th March 1965 and sold on the 8th April 1965 in Stockholm, Sweden.The body colour is Alfa red, with black (“nero fumo&rdquo skai interiors. Yours, Sincerely,                       Marco Fazio”

              Så om två veckor blir det tårta i garaget! funderar på vad hon önskar sig? det får nog bli lite ekonomiplåt

               

              Eftersom jag upptäckte att den varit krockad vänster fram och att den är lite “kort” där så får det bli att börja hitta hur illa det är där!

              här var det mycket spackel och även en hel del tenn!

              [URL=http://s716.photobucket.com/user/Swedeshoebox/media/DSC_0048_zpshuwlh032.jpg.html][/URL]

              [URL=http://s716.photobucket.com/user/Swedeshoebox/media/DSC_0047_zpsbpstelob.jpg.html][/URL]

              [URL=http://s716.photobucket.com/user/Swedeshoebox/media/DSC_0060_zpstahxi4qq.jpg.html][/URL]

              [URL=http://s716.photobucket.com/user/Swedeshoebox/media/DSC_0061_zpshbmi5qoh.jpg.html][/URL]

               

               

               

              #48805
              Andreas Åberg
              Deltagare

                Borrade ut alla punktsvetsar, Vänsterskärmen var inte svetsad mot innerskärmen! gissar att lagningen varit ett snabbjobb?

                 men innan det så borrade jag några 3,5mm hål i skärminfästningarna fram och bak på några olika ställen, för att kunna montera dit delarna med Clecos superbra hjälpmedel……

                Det blev en flippfront!  Nedre frontplåten var svetsad i krängningshämmaren!!!!!!!!!!

                [URL=http://s716.photobucket.com/user/Swedeshoebox/media/DSC_0062_zpsgkdxh9ig.jpg.html][/URL]

                Det har varit extraljus monterade och för att få plats med dom så är övre delen av fronten upptryckt där extraljusen suttit!

                [URL=http://s716.photobucket.com/user/Swedeshoebox/media/20151017_113824_zpsvec31w0w.jpg.html][/URL]


                Nedre frontplåten är från en Alfa-Sud!! passade väl sådär!

                [URL=http://s716.photobucket.com/user/Swedeshoebox/media/20151006_201437_zpsm9pjpdgn.jpg.html][/URL]

                [URL=http://s716.photobucket.com/user/Swedeshoebox/media/DSC_0070_zps1snjb8np.jpg.html][/URL]

                Det fick bli till att kapa isär den ute då det fanns några centimeter spackel som mest och det dammar ju en del!

                [URL=http://s716.photobucket.com/user/Swedeshoebox/media/DSC_0009_zpswrcvjxfr.jpg.html][/URL]


                [U[URL=http://s716.photobucket.com/user/Swedeshoebox/media/20151017_135630_zps7rxiwkpa.jpg.html][/URL]RL=http://s716.photobucket.com/user/Swedeshoebox/media/DSC_0008_zpsdkaozz7w.jpg.html][/URL]

                 

                #48806

                Imponerande jobb so far..
                Förmodar att du har en hel del erfarenhet av bilplåtsjobb Det här känns inspirerande för mitt fortsatta arbete framöver, hittills har det mest varit jobb med motormekanik och annat smått, det blir först till sommaren när jag är klar med “skolan” som jag kommer att försöka mig på plåtjobbet mer på allvar.
                Ser fram emot att följa ditt projekt!!

                Du förresten, ser att du har “musöron” på framkanten av ventilkåpan, har du 1600 originalmotorn, AR00502? Dessa öron kom vad jag hört först på senare årsmodeller..

                #48807

                Den ser ju onekligen frisk ut. Ett riktigt kanon utgångsobjekt.

                Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

                #48808
                Andreas Åberg
                Deltagare

                  Ja den är inte jättedålig, trodde den skulle varit rostigare! 

                  Hade den inte haft den dåligt lagade krockskadan så hade den varit ett perfekt objekt! 

                  Ja motorn är utbytt! sägs vara en 1750! och det verkar stämma enl koden fram på toppen! Tyvärr finns inte original 1600 motorn kvar!

                  Hoppas hitta en originalmotor till den! men troligtvis blir det en 2l motor i den nu?….tiden får utvisa vad det blir!

                  Vidare på fronten!

                  Här har den badat i strip-all! det mesta av färg och rost släppte

                  [URL=http://s716.photobucket.com/user/Swedeshoebox/media/20151205_125516_zpspc6ewixv.jpg.html][/URL]

                  nedre lampinfästningarna har någon ätit upp

                  [URL=http://s716.photobucket.com/user/Swedeshoebox/media/20151220_133843_zpsis6laqou.jpg.html][/URL]

                  Börjat laga upp den

                  [URL=http://s716.photobucket.com/user/Swedeshoebox/media/20151221_164856_zpscqok1p43.jpg.html][/URL]

                  även här var det gamla skador som behövde riktas! monterade upp fronten i min jigg för att lättare kunna rikta den!

                  [URL=http://s716.photobucket.com/user/Swedeshoebox/media/20160123_104703_zpsialgygoe.jpg.html][/URL]

                  Och en test med grillen på plats ! Har ännu inte bestämt om jag skall ha GTA grillen eller Original?

                   [URL=http://s716.photobucket.com/user/Swedeshoebox/media/20160124_082810_zpslvgzloc8.jpg.html][/URL]

                   

                  #48809

                  Jösses, här har vi och göra med ett bilplåtsslageriproffs eller?? Imponerande!
                  Tänk om man fick komma och göra ett studiebesök..

                  Strip-All, är det detta undermedel vi pratar om? http://www.strip-all.com/se/

                  #48810
                  Andreas Åberg
                  Deltagare

                    Nej jag är inte bilplåtslagare! Har däremot gjort några bilar innan denna! så lite har man väl lärt sig av misstagen!

                    Du är välkommen på ett besök! Västkusten är fin

                    Och ja det är Strip-All som du länkade till! funkar superbra! Har en kille några mil bort som kan doppa ganska stora grejer! 

                     Skaffade det själv på jobbet i en mindre behållare för att kunna doppa gamla gjutjärns-topplock i och det funkar bra! (jobbar med renovering av Topplock samt Motorer)  

                    Lite mera från fronten

                    [URL=http://s716.photobucket.com/user/Swedeshoebox/media/20151017_140338_zpswhxcbfdb.jpg.html][/URL]

                    Denna fick sig en tur i blästern istället…

                    [URL=http://s716.photobucket.com/user/Swedeshoebox/media/20151022_1014381_zps2wj7xj0l.jpg.html][/URL]

                    [URL=http://s716.photobucket.com/user/Swedeshoebox/media/20151022_1454591_zpscknl2gnm.jpg.html][/URL]

                    Hålet är troligtvis gjort och använt till att “dra” ut en del av krockskadan?

                    [URL=http://s716.photobucket.com/user/Swedeshoebox/media/20151022_145514_zpsgvcaphoo.jpg.html][/URL]

                    Dessa plåt-pluringar skall alltså sitta svetsade med en kort bockad plåt mot innerskärmarna!? Tror jag. får försöka kopiera fragmenten som fanns kvar under skärmarna!

                    [URL=http://s716.photobucket.com/user/Swedeshoebox/media/20151022_145511_zpshtelutgo.jpg.html][/URL]

                     

                    #48811

                    Tackar för inbjudan
                    Skulle vara väldigt intressant att få ta del av dina erfarenheter . Själv är jag nybörjare på området och har mycket att lära. Tänker ändå, dock med stor respekt, försöka mig på plåtjobbet.. Har just skaffat mig Bengt Blads böcker, riktigt spännande kvällslitteratur 
                    https://www.bladsforlag.com/
                    Blir dock först till sommaren som jag kan planera in en resa, du bor ju tyvärr inte nästgårds.. Men med den fart du nu håller, så kanske du då redan hunnit skicka bilen till lack

                    #48812
                    Andreas Åberg
                    Deltagare

                      Klart du skall prova på plåten själv! 

                      Jag kände inte till Bengt Blad! han verkar kunna sin sak! 

                      Det jag kan rekommendera är en bra hammare och mothåll som du trivs med! själv har jag många olika hammare och mothåll. men jag kommer alltid tillbaka till de två som jag gillar bäst! sedan är Clecos en favorit + mina hemmabyggda plåtklämmor. 

                      Det finns ingen chans att det blir lack på denna bil detta år! tror det kan ta några (många) år……..Skall inreda ovanvåningen på huset och försöka få färdigt trädgård mm först! 

                      Motorn är lättåtkomlig utan fronten på

                      [URL=http://s716.photobucket.com/user/Swedeshoebox/media/20151008_185658_zpsjentvuqy.jpg.html][/URL]

                      [URL=http://s716.photobucket.com/user/Swedeshoebox/media/20151008_204315_zpsd0llssjn.jpg.html][/URL]

                      Här blev det tomt!

                      Batterihållaren är byggd av vinkeljärn. och det har även brunnit här…………samt att rambenet är ihopatryckt några centimeter!!

                      men inget värre än att det går att fixa! och mera garagetid är ju kvalitetstid

                      [URL=http://s716.photobucket.com/user/Swedeshoebox/media/20151008_205035_zps16ch1csw.jpg.html][/URL]

                      #48813

                      “Det finns ingen chans att det blir lack på denna bil detta år! tror det kan ta några (många) år……..”
                      Då så, då kanske det kan bli ett besök senare i sommar, skall bli kul

                      Jo, finns mycket att hämta i Blads böcker.  Clecos har jag sett, finns sen tidigare uppsatta på inköpslistan. Tycker den här godislådan verkar intressant: http://verktygsboden.se/platsvetsklaemmor/svetsklaemmor-platstift  dom små “svetstvingarna” verkar också bra.
                      Behöver sen nya plåtsaxar, Blad tycker man skall satsa på saxar med bra skär, utan utväxling. Åsikter?
                      Punktsvetsborr, http://verktygsboden.se/punktsvetsborr/punktsvetsborrsats-hss-kobalt  ok?
                      Falstång, 45 eller 90?  http://verktygsboden.se/falstaenger/falstang-45-50.0.28482.1
                      Tips på vettig hammare/mothåll?
                      Har du erfarenheter av sodablästring?

                      Jo, sen ser det lite spännande ut med din motor, likströmmare och hängande oljefilter tyder ju på gammal motor, samtidigt som musöronen på toppen pekar åt nyare.. Vad börjar motornumret med? Finns säkert många kännare här som kan berätta mer..

                    Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.