1997 GTV Phase 1 – första Alfan!

Published by Simon Bjerkborn on

Forum Projekt 1997 GTV Phase 1 – första Alfan!

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 41 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #49458
    Simon Bjerkborn
    Deltagare

    Som ni kanske märker av förra posten börjar jag få slut på rena kosmetiska åtgärder. Sambon återvände till sist från tjänsteresan och började omedelbart mumla okvädningsord om tröskelskydden i duschkabinen, så jag bokade illa kvickt en rostskyddsbehandling som ursäkt för att inte montera tillbaka dem.

    Förra ägaren hade hissat upp bilen och fotat underredet när han lade ut bilen på Blocket. Förtroendeingivande och sympatiskt. Jag visste därmed att bilen var generellt frisk undertill, men rostskyddsmedlet som Alfa sprutade dit på fabriken är nu 22 år gammalt, och har börjat släppa på sina ställen. Där det släpper och flagnar kryper det in fukt undertill, och om man inte är försiktig kan det sluta med att man har ett mycket tunnare golv än man tror sig ha. Som vi alla vet är det också lömskt med balkar som saknar invändigt rostskydd.

    Mitt avgasrör är nog den enda riktiga rost som finns på bilen, det måste bytas ut kommande år. Alfaholics-avgas lockar.

    Efter några samtal med Henrik på Rostskyddsspecialisten i Vellinge (Alfa-ägare!) bokade jag in en behandling. Henrik gick igenom bilen grundligt, skrapade bort all löst sittande rostskyddsmassa, syrabehandlade ytrost, lackade över och lade till sist på ett helt nytt lager Dinitrol.

    Detta gör mig ohyggligt lycklig.

    Jag valde att låta lämna nav och bromsar obehandlade, eftersom det blir så mycket lättare att skruva på i framtiden. Skulle någon komponent där få ett rostangrepp så är det vanligtvis enkelt att byta ut.

    #49459
    Simon Bjerkborn
    Deltagare

    Just det, skulle förstås nämnt att bilen gick igenom besiktningen med beröm tidigt i höstas! Det var det som motiverade mig att börja ta itu med lite småfix, sen är jag bara inte bra på att veta när jag ska sluta putsa på saker.

    #49460
    Simon Bjerkborn
    Deltagare

    Denna bilden förekom lite längre upp i tråden:

    En sak som verkligen stör mig här är monteringen av regskylten. Offsetskylt är snyggt och Alfa-igt, men måste den vara skruvad rakt i stötfångaren? Skylten har dessutom bucklats till på sätt som ger ett allmänt negativt intryck.

    Vad gör man åt det? Jo, man tar fram sin 3D-printer, laddar in en rulle svart ABS-plast och börjar konstruera saker.

    Ena sidan inpassad för skyltmått, andra sidan anpassad för att följa stötfångarens profil:

    Till sist, monterat och klart, med ny skylt. Det gamla skyltformatet var förstås snyggare, men hellre en skylt som inte ser ut att ha blivit överkörd ett par gånger.

    Nu är jag ikapp i trådskrivandet för första gången sen jag köpte bilen. Nästa punkt på agendan bör vara övre motorfäste, därefter blir det förhoppningsvis en Italienresa.

    #49461
    Goran Obradovic
    Deltagare

    Skönt med en fin bil att vårda. Den verkar hamnat i rätt händer.
    En sådan rostskyddsbehandling får en onekligen att sova bättre om nätterna. Jag har själv en del rost i golvet och hängande gammalt rostskydd.
    Får man fråga vad rostskyddsbehandlingen gick loss på? Jag bor själv i Bjärred men behöver rostlaga först.

    Lycka till
    Goran

    #49462
    Simon Bjerkborn
    Deltagare

    Tack så mycket! Jag skäms en smula över att ha lagt upp tråden i “projekt”-forumet när allt jag gör är att putsa på bilen, men jag hade räknat med att det skulle vara lite mer mekaniskt arbete att äga en Alfa… Det kommer nog mer riktigt skruvande förr eller senare!

    I mitt fall gick rostskyddsbehandlingen på 8500:-, men vad jag förstod från Henrik kan antalet arbetstimmar variera en del från bil till bil. Till exempel detta med att frigöra all gammal rostskyddsmassa som har börjat lossna, men det är kanske ett mindre problem beroende på hur stora ytor du ska svetsa själv först? Henrik gav hur som ett väldigt förtroendeingivande intryck, kan inget annat än att rekommendera!

    #49463
    Goran Obradovic
    Deltagare

    Tack, det låter bra.
    Hoppas man får se den snart på stan.
    Våren är ju på väg.

    #49464
    Simon Bjerkborn
    Deltagare

    I mitt första inlägg som Alfaägare skrev jag följande:

    Posted By Simon Bjerkborn on 03 sep 2019 12:27
    Någonting är dock inte helt friskt med bilen. Det känns som att motor och växellåda rör sig alldeles för mycket, och vid uppväxling eller motorbroms kan man ibland höra ett enstaka metalliskt slag.

    De första veckorna av ägande på sensommaren var en smula nervösa. Var det bara ett motorfäste, eller var det en drivaxel? Eller rentav något otäckt slitage inuti växellådan? Med en assistent som kunde stå och observera motorn medan jag gasade stod det klart att det var det övre stabiliseringsstaget som inte gjorde sitt jobb. Det kan ju varken vara dyrt eller svårt, tänker man ju då?

    Det kan man tycka, men icke. Om man till exempel tittar på denna bild (lånad från Areseparts) så står det klart att det finns ett gäng modeller att välja mellan. Och givetvis är min av den äldre typen, 280 88458. Och givetvis har Alfa i sin oändliga visdom bestämt sig för att sluta tillverka den, trots att det ska vara ett vanligt slitage på GTV:erna. Hos de flesta handlare runtom i Europa står just 88458 som ej tillgänglig, förutom ett par som inte verkar veta om att det finns olika versioner.

    Jag lade många veckor på att leta efter ersättningsstag, och länge såg det ut som att den rimligaste lösningen är att återanvända mitt gamla stag och sätta i polybussning. Squadra Sportiva i Lübeck var extremt hjälpsamma med att lista ut vilket mått det måste vara, men precis när jag var redo att beställa såg jag att EB Spares i England hade ett stag listat på sin hemsida. Jag mailade dem, som ett sista desperat försök, och jodå, de sade sig ha även den version jag behöver!

    När staget hade levererats noterade jag att bussningen var helt korrekt, men att själva staget var ca 1 cm kortare än det som satt på min bil. Jag vill ogärna ha en motor som sitter i spänn på det viset och lägger permanent last på gummibussningen, så det blev att damma av min fars press och flytta över den nya fräscha bussningen från det nya staget till det gamla. Själva staget kan jag nog göra någon sorts julgranspynt av till nästa år.

    Gammalt stag, ny bussning:

    #49465
    Simon Bjerkborn
    Deltagare

    En kort provtur så var det uppenbart att det nya stabiliseringsstaget gjorde stor skillnad! Borta var det metalliska klonkandet vid växlingar, och känslan av att hundra kg metall rör sig ett par cm.

    Nästan…

    Det kvarstod ett litet missljud vid aggressiva nedväxlingar, medan uppväxlingar var hur jämna och kontrollerade som helst. Känslan av att motorn rör sig var inte lika stark som förut, men lite ryckigt kunde det vara. Den mest sannolika förklaringen var det bakre motorfästet, markerat 280 3234 i bilden i förra inlägget. Nåväl, bara att beställa nytt.

    Väl under bilen insåg jag att felet inte var ett trasigt motorfäste. Skruvarna som håller det var inte spända! Fästet sitter fast med M8-skruvar i något överdimensionerade hål, så när dessa inte var åtspända kunde motorfästet förflytta sig några mm i längsled. Följande bild är illa fokuserad, men man kan se på det nya dinitrollagret att brickan har rört sig en del.

    Gummikudden såg fin ut, så jag nöjde mig med att spänna åt skruvarna ordentligt. Det nya fästet kan jag okynnesmontera vid ett senare tillfälle, när jag ändå ska demontera avgasröret.

    Denna gång blev provkörningen nästan en religiös upplevelse. Jag har aldrig kört en annan GTV, så jag hade ingen riktig referens till hur den borde te sig. Men att den kan kännas så här solid?? Inte minsta lilla antydan till rörelse eller viktförskjutning vid växlingar. Dessutom upplever jag att den innan lite kärvande backen nu går i mycket mer problemfritt. När jag köpte bilen hade jag nog inte vågat hoppas på att det skulle gå så här enkelt att komma åt missljudet.

    #49466
    Simon Bjerkborn
    Deltagare

    Jag såg också att gummislangen till insuget hade börjat spricka, vilket väl får anses normalt för 23 år gammalt gummi. Jag gillar att byta ut så många gummidetaljer som möjligt till silikon, så ny slang inhandlades. Den lär överleva både mig och den som får ärva bilen efter min död.

    Sist men inte minst så reade Mekonomen motorolja på alla hjärtans dag, så jag passade på att köpa på mig två dunkar 10W-60. Förra ägaren bedyrade att oljan var nybytt när jag köpte den, men det känns alltid bättre att ha bytt själv.

    Gängningen till sumppluggen kändes en liten smula lös, som de ofta gör på dessa bilar. Den var visserligen helt tät före byte, men denna gången fick det bli lite gängtejp på för säkerhets skull. Till nästa oljebyte ska jag beställa verktyg för att dra in en stål-sleeve istället, så slipper jag tänka på det.

    Nästa steg bör bli högtalare! Högtalarna på hatthyllan verkar vara helt slut, och jag tror att något kontaktstycke till dörrhögtalarna har oxiderats.

    #49467
    Simon Bjerkborn
    Deltagare

    Det där med att se över högtalarna gick visst lite överstyr… Se bifogad bild. Komplett uppdatering kommer om några dagar!

    #49468
    Simon Bjerkborn
    Deltagare

    Sådär, helgen över, och därmed också just detta projektet.

    När jag köpte bilen hade jag läst i dess gamla byggtråd att högtalarna skulle vara uppgraderade till rätt ok grejer. Nu är jag ingen billjudsexpert (banåkning är mer min grej, så alla onödiga gram måste bort), men något var uppenbart fel redan när jag köpte den. Väldigt lite ljud kom från hatthyllans 6.5-tumshögtalare, nästan allt ljud kom framifrån. Om man försökte spela musik med det minsta lilla bas så lät bakhögtalarna väldigt illa, det fick mig att tro att en membran skulle kunna vara sprucket.

    Det hände ett par gånger att jag hade fingret på “köp”-knappen på ett par nya högtalare, men det kändes dumt att beställa utan att ha undersökt närmare. Jag skruvade ut högtalarna från hatthyllan och drog igång stereon, helt plötsligt lät det betydligt bättre. Men högtalarna sitter monterade direkt i hatthyllan (visserligen med tunna förstärkningsplåtar undertill), och hatthyllan är gjord av något masonit/kartongliknande material. Under höger bakre högtalare sitter dessutom en plastskiva som nog ska förhindra kortslutning mot batteripolerna. Klokt tänkt, men plastskivan ligger bara löst instucken. Vill inte ens tänka på hur mycket allt kan vibrera.

    Lite micklande med stereons inställningar så visade det sig också att någon har dragit fram balansen för att slippa ljud bakifrån, antagligen som någon sorts lösning på hur man slipper vibrationerna från hatthyllan.

    Jag gick och funderade på detta några dagar. Självhäftande bitumen kan ju göra underverk för akustiken, men det är svårt att komma åt att täcka bra på undersidan av hatthyllan. Lyfta ur hatthyllan? Ptja, jo. Enligt efterforskningar så är dock en GTV byggd runt hatthyllan, så för att avlägsna den på korrekt vis behöver man:
    – Demontera sitsen till baksätet
    – Demontera ryggstödet till baksätet
    – Demontera dörrlister och tröskelskydd
    – Demontera inre sidopanel bak
    – Demontera bromsljus, högtalargaller och högtalare (såklart)

    Men visst, allt detta är också ett bra tillfälle att se över hela konstruktionen, lära känna sin bil och bli av med ett par irriterande missljud som kommer och går. Det innebär också att jag kan passa på att klä om högtalargallren. När jag köpte bilen tyckte jag att lila högtalartyg kändes lite som den sämsta delen av 90-talet. Tydligen ska GTV:n dock ha svart tyg, det bleks bara till en pastell-lila nyans med åren.

    Så ok, demontering skedde. Inte den mest ergonomiska arbetsmiljö jag någonsin haft, men det gör att jag kan uppskatta förarplatsens ergonomi desto mer.

    Tittar man noga på ovanstående bild så syns de skraltiga plåtarna som håller högtalarna, samt plastbrickan som skyddar batteriet. Här syns även otroliga mängder tunn plåt som kan vibrera på alla möjliga frekvenser, och de lite ledsna resterna av original-ljuddämpningen som någon tidigare mekaniker har försökt silvertejpa upp.

    #49469
    Simon Bjerkborn
    Deltagare

    Dagen efter: Ny ljudisolering. Tjock bitumenmatta på undersidan av högtalargallren och ett par andra strategiska ställen. Tunnare bitumenmatta på ovansidan, på tvärbalken och på andra platser där jag inte var säker på hur mycket fri volym som finns när allt är monterat. Jag täckte även undersidan av hatthyllan med bitumen, gissar att den blev ungefär dubbelt så tung.

    När hatthyllan var ute passade det bra att klä om högtalargallren med nytt tyg, tror att jag hittade en nyans som stämmer bra överens med hur GTV:ns tyg såg ut nytt.

    #49470
    Simon Bjerkborn
    Deltagare

    Till sist: Komplettering av ljudisolering på ställen där jag tror att Alfa glömde sätta någon. En del extra vibrationsdämpande material på insidan av innerpanelen också, bara för säkerhets skull. Bitumen fäster bättre när det blir varmt, men jag vågar inte använda värmepistol på dessa delar. Äntligen förstår jag varför sambon köpte en dyr hårfön!

    Tillbakamontering är, som det så vackert heter, demontering baklänges!

    Och wow, vilken skillnad det gjorde för ljudet! Jag hör som sagt till de som aldrig förstår varför man ska ha en massiv stereo i sin bil, men det är ändå svårt att inte dra upp volymen i ren fascination över att det går att göra utan missljud! Jag har även helt eliminerat det irriterande vibrerande ljudet som ibland dök upp (med eller utan stereon igång) någonstans bakom förarsätet.

    Den svaga länken sett till både stereo och vibrationer är nu passagerardörren. Det är inte ofta den låter illa, men det händer ibland att någonting börjar vibrera och låta. Ska bara återhämta mig med en vilsam arbetsvecka innan jag demonterar den.

    #49471
    Simon Bjerkborn
    Deltagare

    Posted By Simon Bjerkborn on 08 mar 2020 11:32
    Ska bara återhämta mig med en vilsam arbetsvecka innan jag demonterar den.

    Ha!

    Hahahahaha.

    Man ska aldrig skriva så.

    Min mor har varit i Innsbruck, och ursprungliga planen var att hon skulle ta sig till Verona och sen flyga hem därifrån. Jag tyckte inte att det kändes så bra, men hon insisterade på att just Verona har få Coronafall. Planen var att hon skulle sätta sig själv i karantän ett par veckor efter hemkomst, och visst, fine.

    I måndags kväll höll Conte presskonferens om att Italien i princip stängs. Woo. Igår (tisdag) runt lunch korsade jag Öresundsbron och nu är jag och min Alfa i Innsbruck. Skönt att ändå få njuta av den efter diverse skruvande och putsande! Imorgon kör vi hem till Lund igen.

    Stereon gör vad den ska och motorn sitter fast, så det har varit en angenäm resa än så länge! En marschfart på 140 genom Tyskland känns generellt odramatiskt, och bränsleförbrukningen ligger på 0.90 liter/mil.

    #49472
    Simon Bjerkborn
    Deltagare

    Hemma! 2700 spontana kilometer senare. Nu ska jag sätta mig själv i karantän en tid, sen ska jag åka och tvätta bilen. Kan intyga att en 23 år gammal GTV är det perfekta valet av fordon om man behöver evakuera någon från en pandemi-hotspot i andra änden av kontinenten.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 41 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.