1997 GTV Phase 1 – första Alfan!

Published by Simon Bjerkborn on

Forum Projekt 1997 GTV Phase 1 – första Alfan!

Visar 11 inlägg - 31 till 41 (av 41 totalt)
  • Författare
    Simon Bjerkborn
    Deltagare

Just det: Det enda jag inte är nöjd med efter resan är vägljud från däcken. Någon tidigare ägare har köpt däck av något obskyrt kinesiskt märke. Jag har inte märkt av särskilt dåliga köregenskaper i blött, men däremot ett irriterande mullrande ljud i hastigheter över 100 km/h. Någon som har tips om vilka däck som är bra komfort/prestanda-kompromiss på en 916?

Goran Obradovic
    Deltagare

Gå in på bythjul.se.
    Goodyear Efficient Grip och Dunlop har tystaste kvalitetsdäcken.
    Jag prioriterar vägljud och körbarhet i regn.

Simon Bjerkborn
    Deltagare

Det uppskattas!

Min andra bil kör jag oftast på R-däck, så jag brukar prioritera grepp på torrt. R-däck är ju typiskt helt oacceptabla ljudnivåmässigt och sett till vattenplaningsegenskaper, så jag har ett set Uniroyal Rainsport för långa turer på Autobahn. Kanske kör något liknande med GTV:n, en uppsättning sportiga däck och ett set för komfort/regn.

Hur är “vardags-sportdäck” som Pirelli P-Zero och liknande sett till vägljud?

Simon Bjerkborn
    Deltagare

Sommaren 2020 blev ju inte direkt den mest händelserika sommaren för bilentusiaster, hade hoppats att kunna njuta lite av min bil i sällskap med folk!

Desto mer händelserik blev sensommaren och hösten. Först en uppmuntrande problemfri besiktning, sen mycket kort därefter slutade bilen ha någon form av kopplingsverkan. Timmen jag spenderade i väntan på assistans på avfart Lund S var väl inte den roligaste någonsin, men jag verkar åtminstone ha framkallat glädje för förbipasserande bilister.

Därefter följde en höst och vinter av skruvande. Att byta slavcylinder hjälpte tyvärr inte. Huvudcylindern satt otroligt illa till, men jag kunde efter värdefulla tips från diverse håll renovera huvudcylindern och byta kolv inifrån kupén. Fortfarande ingen kopplingsverkan. Vid en uppstart för att prova sjönk pedalen i golvet, och då var det rimligtvis bara att acceptera ett kopplingshaveri.

Jag tycker att det är trevligt att skruva på min bil själv, men kopplingsbyte är verkligen inget som jag vill ge mig på. Befra i Helsingborg fick uppdraget, och fick dessutom passa på att byta kamrem när de ändå hade bilen uppe. Verkstadsräkningar är aldrig något som gör en glad, men det är skönt att veta att den är bytt och att servicen är gjord. Befra bytte även ett gäng pluggar i blocket som hade droppat lite olja, bytte växellådesolja, etc.

Simon Bjerkborn
    Deltagare

Under tiden jag skruvade på bilen såg jag att bromsklossarna fram var slut, men enbart de inre klossarna, att höger hjullager bak var dåligt (intressant att besiktningen inte plockade upp det) samt att vänster bakhjul hade fyra korrekta hjulbultar och en som var itvingad med fel gängning(!). Det var bara att beställa klossar fram och dubbla nav bak (gängan var inte längre särskilt frisk där den felaktiga hjulbulten hade blivit invåldad), sen rengöra och smörja upp bromsoken fram, förhoppningsvis sliter de klossar mer jämnt i framtiden.

När jag hade av bakhjulen noterade jag också för första gången hur underligt slitna de var. Jag nämnde i ett tidigare inlägg att jag tyckte att bilen hade oacceptabelt högt vägljud över 100 km/h, framför allt då jag ju bytte ut och förbättrade all ljudisolering. Inte nog med att bakdäcken var rejält nedslitna på insidan, de var dessutom slitna i ett vågmönster. Vid snabb inspektion tidigare hade jag råkat kolla slitagemarkeringarna längs en av vågornas toppar, och då såg däcken ut att ha en del mönster kvar.

Det finns tydligen lite olika bud angående vad som kan ha orsakat detta. De glappande hjullagren kan självklart ha bidragit. Bussningarna i bakvagnen kanske man borde se över. Första steget är såklart nya däck och en hjulvinkelinställning.

Simon Bjerkborn
    Deltagare

Nåväl, bil uthämtad från Befra, och därefter tog jag tag i bromsar och hjullager själv.

Beställde också nya däck, som levererades idag. Det blev P-Zero PZ4, de ska enligt recensioner ha en bra kompromiss mellan grepp och vägljud, men eventuellt slitas lite väl snabbt. Det är dock värt en del pengar att ha bra däck, både för komfortens och väghållningens skull, så även om de bara håller ett par somrar gör det mig ingenting.

Man måste ju få unna sig lite ren kosmetika också, så de slitna och sunkiga gamla Zender-mattorna byttes ut mot “Lusso”-modell från alfisti.net.

Det må vara fånigt, men den broderade Alfa-loggan gör mig väldigt glad varje gång jag sätter mig i bilen… Den enda nackdelen med dessa mattorna är att de är så mjuka att man gärna vill sitta barfota.

Näst på tur är en service och påfyllning av AC-systemet. Jag tycker att AC:n kyler lite sämre än den gjorde när jag köpte bilen 2019, men jag vet inte om förra ägaren då precis hade fyllt på gas, eller om systemet inte har fyllts på eller servats på många år. Det ska bli intressant att se hur tätt det håller. Därefter bör bilen vara i skick för en Italienresa lagom till min andra vaccindos, så att jag får njuta lite av den på vägen också!

Simon Bjerkborn
    Deltagare

Jag har för övrigt funderat på framtida projekt (för det vore väl synd om man fick slut på saker att skruva på).

Jag upplever bilen som något underdämpad. Inte nödvändigtvis så att dämparna är slut, men snarare att de är specade för att ge lite gungig komfort från fabrik. De suger inte upp ojämnheter i vägen på samma sätt som fjädringen i min andra bil gör, och vid stora ojämnheter tar det någon sekund innan bilen har lugnat ned sig. Situationen lär ju inte bli bättre av att bilen har hårdare sänkfjädrar fram, med originaldämpare. Det är ingen katastrof, men om man nu ändå skulle byta bussningar…

I min andra bil har jag Konis ställbara gula dämpare, och med korrekt matchade fjädrar var de en markant uppgradering i både komfort och väghållning. Vad jag förstår så passar inte Koni Sport fram på GTV 2.0 TS, även med standardhjul så ska däcket ta i fjädertallriken. Med 18-tummarna som sitter på min lär det vara ännu mer ont om plats. Jag överväger därför ett coilover-kit. Novitec finns, såklart, men är väl inte nödvändigtvis den bästa kvaliteten. Däremot hittade jag detta kit från en holländsk tillverkare. BC brukar vara bra grejer, och efter lite mailkonversationer med tillverkaren verkar de kunna sin sak, och jag bör kunna montera det utan att det sänker bilen alltför mycket. Samma tillverkare säljer också styvare motorfästen, vilket jag tror hade gjort mycket för att få bilen att kännas mer förtroendeingivande vid lite inspirerad körning.

Så vi får se. Om inget dyrt går sönder så kanske underhållsbudgeten får gå till den sortens uppgraderingar i framtiden!

Roland Ekström
    Deltagare

Tack Simon för intressanta och lättlästa inlägg. Går in och läser när jag behöver koppla av och piggas upp😀🎶 Blir iofs lite avundsjuk på den energi du visar, har för mig att jag också hade det en gång i tiden.😎

Ser fram emot nästa inlägg.
    Hälsar Rolle på Österlen

I garaget just nu (maskinhall, loge m.m.):
    2 st. 159 SW 3,2 Q4 2007, 2008 bägge optimerade
    164 Super -94 V6 Busso
    Chrysler Saratoga 2 d HT1958 original 7 800 mil sedan ny
    Rambler Ambassador Cross Country 990 1965 California bil
    1 st. Volvo V90 1998
    Jeep Grand Cherokee 1995, vinterbil
    Jeep Cherokee XJ 1992 Fruns vinterbil
    Volvo BM LM 840
    Volvo BM 430

Simon Bjerkborn
    Deltagare

Tack, Roland, det värmer verkligen att höra att det piggar upp någon! När jag ser din billista tycker jag mig se en möjlig orsak till eventuell upplevd energibrist – antalet fordon är imponerande! Den enda riktiga fördelen med att bo i hyresrätt inne i stan är att jag inte har någonstans att ställa mer än ett par bilar. Det går inte en dag utan att jag är inne på Blocket och just parkeringsmöjligheter är det enda som hindrar mig från att slå till på något roligt.

Vilken fantastisk skillnad de nya däcken gjorde. Den går så otroligt tyst och fint, förutom det ändå ganska trevliga motorljudet. Jag lägger dock märke till det eventuella generatorvinet mer nu när däcken är så tysta, ett litet, litet missljud som växlar frekvens med motorvarvet. Det är inte urtrampningslagret, men har jag tur så är det en jordslinga i någon av högtalarkretsarna. Får felsöka i höst! Kollar även på ett bussningsbyte, eftersom bakvagnen ibland kan knarra lite om jag lutar mig mot bilen. Det kan mycket väl vara relaterat till det konstiga slitagemönstret på de gamla däcken.

Jag har dock börjat förbereda GTV:n för utlandsresa i sensommar. Bokat hotell, jämför färjetidtabeller och 3D-printern jobbar för fullt. Några gissningar på vad det kommer att bli?

Simon Bjerkborn
    Deltagare

Kort rapport idag: Körde och fyllde på gas i AC-systemet. AC:n har inte kylt särskilt mycket sedan jag köpte bilen för ett par år sedan, men jag kan förstås inte vara säker på om tidigare ägare har fyllt på förut.

Mekanikern sa att systemet inte var helt tomt på gas, så det är sannolikt ganska tätt. Har jag tur så har gasen inte fyllts på sedan bilen tillverkades, och då borde den kyla under en lång tid framöver. Och så otroligt skönt det var att köra hem med närapå minusgrader i kupén!

Simon Bjerkborn
    Deltagare

Och just det, jag glömde uppdatera om 3D-printer-projektet!

Det verkar finnas två läger av Alfisti.

Det ena lägret menar att en sann Alfa Romeo inte ska ha några mugghållare. Om du känner dig törstig så dricker du inte kaffe i bilen. Du kör inom en liten by, parkerar bilen och sätter dig på ett café medan du tar en espresso och studerar förbipasserande flickor.

Det andra lägret av ägare menar att om man vill ha en mugghållare, så tar man en slumpmässig modell från Biltema eller eBay, och skruvar in i dörrsidan med träskruv:

(INTE min bild, eller min bil, tack och lov)

Jag känner att om man nu ska försöka ta sig igenom norra Tyskland så fort som möjligt, så är det ändå skönt att i nödfall slippa stanna för en kopp kaffe. Eller rentav att kunna ha en burk energidryck intill sig, om man ska köra långt. Dock skulle jag på allvar hellre skruva fast mugghållaren i mitt eget lår än att skruva i dörrsidan som på bilden ovan.

Lösningen på det? 3D-skrivare, som alltid. Nog för att jag inte gillar att äta eller dricka i min bil, men jag skulle absolut inte röka i den. Så varför skulle jag behöva en askkopp?

Steg 1 var att mäta och prova sig fram till en horisontell yta. Askkoppen lutar ganska kraftigt, vilket förstås inte är optimalt.

När jag väl hittade en horisontell yta modellerade jag upp en hållare i PLA-plast, av rimlig diameter för de storlekar på bensinmacks-kaffe som jag normalt köper. Jag printade även upp distansklossar för insidan, för att kunna hålla mindre burkar och flaskor så stadigt som möjligt.

Lite slipande, spacklande och lackande på det, och sen hade jag vad som kan vara den första mugghållaren till en Alfa 916 som faktiskt ser ok ut!

(Det är ok, den är alkoholfri)

Detta, i kombination med AC:n, var förhoppningsvis sista förberedelserna inför semestern. Imorgon får jag andra vaccindosen, och sen ska jag bara lyckas låta bli att ha sönder bilen i två veckor innan jag blir utsläppt i Europa.

• Detta svar redigerades för 4 månader sedan av Simon Bjerkborn. Anledning: Stavfel
Visar 11 inlägg - 31 till 41 (av 41 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.