2-liters Nordmotor och 1600-låda. Lyckad kombination?

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik 2-liters Nordmotor och 1600-låda. Lyckad kombination?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Vad säger ni?

Fungerar det bra att ha en 2-liters nordmotor och en växellåda från en 1600 i en 105-bil (Bertonecupé ) ?

Stockholm

Per Gripenhall
    Deltagare

Passar gör det nog. Jag har genom åren provat diverse olika kombinationer och hittils har det fungerat. Möjligen kan det skilja lite i utväxlingar, framför allt på femman? Nu är det kanske inget stort problem om man väl lyckats hitta växellådan.

………tänker du på en”nyare” motor där växellådan satt bak? I så fall måstebdu ändra änden på vevaxeln. Borra upp och stoppa i bussning som stöd för ingående axeln i växellådan. Sedan passar det……

Kenneth Larsson
    Deltagare

Det är bara 1300 lådan som är olika enligt min erfarenhet och det skiljer på 5’an.

Skillnaderna i utväxling sköts med bakaxeln – där finns det lite att välja på. Jag har en 2000 axel med diffbroms som ger lägre varv på motorn på landsväg men är eg inte optimalt på bana pga utväxlingen – där behöver man ju ingen hög topphastighet!

Robert Hultman
    Deltagare

Det låter ju bra detta.

Jag har en 2-litersmotor ståendes och någon gång (i framtiden) ska den ned i min Bertone, enligt planen. Men så läste jag något någonstans som fick mig att fundera om jag också skulle bli tvungen att hitta en ny växellåda. Jag blev lite förvånad/”orolig”. Jag har ju läst om otaliga sådana uppgraderingar men aldrig om växellådsbyte.

Nu kan jag somna om.

Stockholm

Om du tittar på tråden om min Giulia spider hotrod så har jag just den kombinationen som du beskriver. Blocket härrör från en alfa 75 och jag har behållit original 1600 växellåda och koppling. Just kopplingen är nog den svaga länken. Det fungerar alldeles utmärkt men den tål nog inte hårdkörning ordentligt då den är rätt så klen. Du behöver ett modifierat svänghjul. Antingen kan man modifiera på mekanisk verkstad eller så kan man köpa ett färdigt som passar. Jag valde det senare och köpte ett hos Alfaholics som är väldigt lätt så responsen blir klart bättre. Kostade nånstans runt 5000:-

Björn Nilsson
    Deltagare

Robert 1600 växellådan från valfri 105 seriebil med hydraulisk koppling passar utmärkt ihop med din 2000 motor skiljer inget i utväxling. Kopplingen är den samma. Fredrik Gustafsson har en växellåda med mekanisk koppling och den är klenare än de senare. Fredriks bil är en serie 101.

Björn Nilsson

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.