2.0 JTS – feltändning och dricker kylarvätska

Published by Kristoffer Fransson on

Forum Teknik 2.0 JTS – feltändning och dricker kylarvätska

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare

Hej alla,

I ett par dagar har jag haft ett problem med min GT som jag undrar om någon har en idé om vad det kan vara. Googlingar har inte hjälpt tyvärr. Det är en GT -06, 2.0 JTS med ca 10 000 mil. Jag har haft den i sex månader och den har aldrig kokat i min ägo, termostat och kamrem bytt i höstas. Inga stora problem förutom att den druckit lite kylarvätska.

Jag fick “Motor Control System Failure” i torsdags men det försvann och jag kunde köra ca 14 mil utan problem. Sedan igår fick jag det betydligt mer frekvent och jag tyckte att bilen var lite kraftlös, speciallt i låga varv. Efter att den stått och blivit kall försökte jag starta den två gånger utan framgång, det var nästan som att det inte fanns nån laddning i batteriet – inget hände. Efter ett par minuters vila kunde den starta igen och när jag körde iväk kom det en rejäl vit rökpuff. Sedan gick bilen helt ok framförallt när värmen kommit upp. Väl i garaget kunde jag läsa ut:

P0300 – Misfires detected, P0301 – Cylinder 1 ignition failures, P304 – Cylinder 4 ignition failures, P1173 – Mixture 1 Strength (additive)

Dessa kunde jag nolla och sedan startade jag bilen utan problem, tyckte den gick väldigt bra. Läste av och såg att batterispänningen var hög men att ingen av lambdasonderna fungerade, båda var “Open loop” med värden på 1,7/1,9 och 0,3/0,4 V. Oljan såg också helt ok ut, inget vitt kladd.

Vet någon vad det kan vara? Eller har tankar kring nästa steg i felsökningsproessen. 

Min farhåga är så klart topplockspackningen men iom att den aldrig kokat i min ägo och att det äf cylindrar 1 och 4 som trislkas hoppas jag det inte är det (om packningen går, borde det inte påverka två intilliggande cylindrar?). 

Jag tar tacksamt emot alla möjliga idéer.

Kristoffer

Stefan Atterhall
    Moderator

Det låter dessvärre som att det skulle kunna röra sig om toppackningen.

Kruxet är att om bilen gått med fel glykol så rostar den sönder. Min GT JTS hade precis dina symptom som blev värre och värre tills det vid ett tillfälle blev haveri. När jag lossade på toppen var det mer eller mindre bara smulor kvar av packningen.

Kolla tändstiften på de två yttre cylindrarna och se om de ser annorlunda ut som ett första steg?

Klassegrare CAR Challenge (kl. II) -- 2019, 2017 och 2016!
    Följ framfarten - Bilder: Instagram | Resultat: Speedhive, Alfaromeo.org | Racefilm: Youtube

Alfor för tillfället
    147 3.2 V6 GTA -04 -- #16 CAR Challenge kl. II (Projekttråd .org)
    156 SW 2.5 V6 TI -05
    Giulietta 1.4 TB TCT Sportiva -14
    Sprint 1.7 8V Veloce -87 (Projekttråd Alfapower.nu)

Aj då. Det var inte roligt att höra. 

Jag ska titta på tändstiften när jag kommer hem!

//Kristoffer 

Ang. läckage. Om det inte finns olja i kylarvätska eller kylarvätska i olja, så sannolikhet på toplockpackningens fel är ganska låg. Dessa motorer kan läcka vid “JTS Rigid coolant pipe”  (http://www.alfaworkshop.co.uk/parts/156_Hose___pipe.shtml , Part No:60676070) eller kylare. Speciellt om det finns ingen koppling mellan läckage då bilen körs eller står. Dvs, oavsett i de båda fallen försvinner lika mycket av kylarvätska.

Feltändning kan vara orsak av en hel del saker, men “JTS 2.0 Coil pack” (http://www.alfaworkshop.co.uk/parts/156_Coil_pack.shtml) är en god kandidat till felet, tycker jag.

Kolla med nån alfa verkstad.

Tack för den idén Nerijus. Jag ska undersöka. Hann inte titta på stiften i går kväll heller.

Det är inte lätt att hitta läckage, speciellt inte om de är inne i motorn.

K

Tyvärr så hittade jag vatten i cylinder nummer 4, så om ingen har en bättre idé så verkar det som att det är topplockspackningen. (på bilden ses vattnet som ett svart vertikalt sträck nere i cylindern).

Är det någon som har en bra instruktion på hur man tar bort toppen skulle det uppskattas, att jag bytte kamremmen i höstas får ses som bra övning men jag gissar att det är lite fler moment därefter.

Benny Steen
    Deltagare

vi fixade en 16v ifjol, iförsig inte en jts, men motorn är i det mesta likadan. på en jts bör man nog passa på att även rengöra insuget..

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=33279

Besar Jashanica
    Deltagare

jobbigt 

Fick göra detta på min 156 TS förra året.

Packning, planing av toppen, sträckbultar, olja, kylarvätska (kamlås-verktyg?) -> 2-4000 kr i delar bara som minst (jag passade på och byta kamrem, vattenpump osv…).

GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

“Tyvärr” så bytte jag kamremmen med allt i höstas, så delarna blir inte så dyra denna gång. Men åtminstone 2500kr i packningar, olja och kylarvätska kalkylerar jag med, planing ca 1000 kr. 

Får se om jag gör det själv eller lämnar bort det,

Nu har jag hämtat bilen från Power Car i Årsta. Topplockspackningen hade rostat sönder. De trodde det enbart berodde på ålder men det låter mycket märkligt tycker jag. Tror att någon haft för lite glykol i 10 år borde vär en topplockspackning hålla. Min förra höll i 40 år.

Stefan Atterhall
    Moderator

Inlägg av Kristoffer Fransson på 2016-02-25 20:12

Nu har jag hämtat bilen från Power Car i Årsta. Topplockspackningen hade rostat sönder. De trodde det enbart berodde på ålder men det låter mycket märkligt tycker jag. Tror att någon haft för lite glykol i 10 år borde vär en topplockspackning hålla. Min förra höll i 40 år.

Återigen, frågan du bör ställa dig är ‘vilken’ glykol? Körde Powercar med Paraflu nu?

Klassegrare CAR Challenge (kl. II) -- 2019, 2017 och 2016!
    Följ framfarten - Bilder: Instagram | Resultat: Speedhive, Alfaromeo.org | Racefilm: Youtube

Alfor för tillfället
    147 3.2 V6 GTA -04 -- #16 CAR Challenge kl. II (Projekttråd .org)
    156 SW 2.5 V6 TI -05
    Giulietta 1.4 TB TCT Sportiva -14
    Sprint 1.7 8V Veloce -87 (Projekttråd Alfapower.nu)

Jag ska höra med dem!

Peter Andersson
    Deltagare

Lånar tråden lite: rengöring av insug nämns ofta i samband med 2,0 JTS. Något man kan göra själv? Någon som har en beskrivning?

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.