2000 GTV (#40) CAR Challenge kl. II

Published by Pierre Veiret on

Forum Projekt 2000 GTV (#40) CAR Challenge kl. II

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 71 totalt)
  • Författare
    Pierre Veiret
    Deltagare

Inlägg av Robin Nyquist på 2017-03-29 21:32

Kul med uppdatering här Pierre! Galet bra kämpat!
      Ser fram emot framstegen under 2017! 

Tack Robin!
      Ska fortsätta närmsta dagarna att fylla på med vad som hänt under sommaren och fram till nu…

Lika galet bra kämpat med din bil! Jag har ju sett vad som händer med den också! 

Pierre Veiret
      Deltagare

Fick under sommaren (Rudskogen-Kinnekulle 1) ett bryskt uppvaknande angående elen, gammal el som här och var blivit skadad. Tändkablar som skavt mot motorhuven och blivit lite platta där de skavt bort lacken på huven…
        Här är det på plats att tacka Fohlström och Igino för assistans… STORT TACK TILL ER!!!
        Igino hängde med mig i garaget under sommaren och hjälpte till att reda ut allt det gamla farliga i bilen och koppla om allt så den skulle bli säker, ett arbete som fortsatt under sommaren men också nu under vintern för att uppgradera elen, mer om det senare. 

Pierre Veiret
        Deltagare

Mitt i allt blev det semester med den gröne, dags att genomföra service på den innan en resa till Skåne och Öland…
          De turades nog om att skryta om vad de varit med om medan den gröne fick transplantation av vätskor och filter…

Pierre Veiret
          Deltagare

Efter semester blev det fortsatt fixande av el inför Kinnekulle 2.
            Nya tändkablar åkte i, fortsatte riva ur kablage som ej nyttjas eller som bedömdes passerat bäst före datum och ersattes av nytt med fräscha kontakter. 
            Tog också bort öppningen till bakluckan inklusive vajer och låsning i bagaget, dessa används inte längre och likt min hjärna och blindtarm är de endast “dövikt”, hjärnan är ju svår att leva utan så den får sitta kvar i skallen och blindtarmen får de rycka när jag någon gång redan är öppnad…

Pierre Veiret
            Deltagare

Sedan hände inte så mycket mellan Kinnekulle 2 och Mantorp (vad jag kommer ihåg eller har bilder av iaf), det fundersamma var utrensat och i ordning.
              Väl på Mantorp 
              var det spänd förväntan inför avslutningen av min första säsong i Challenge och hur det skulle vara att köra på en för mig ny bana, gick alldeles för långsamt, usch.
              I race 2 gjorde jag en ”Hamilton” och startade inte när de flesta andra startade, såg varken flagga för att gridden var klar eller lysen för starten. Pinsamt är bara förnamnet men var snart ikapp kön vilket kändes bra.

Efter Mantorp behövdes ett break från både garage och bil och det dröjde till kring juletid innan jag började göra slag i beställningar av prylar som skulle bytas/fixas för att kunna uppgradera bilen.

Pierre Veiret
              Deltagare

I mellandagarna och början av året landade lite nytt godis som ska i bilen…
                Originalcylindrar för broms/koppling samt bromsservo och gamla huvudbrytaren ska bort till förmån för elektronisk “kill switch” och bromsvåg från Alfaholics. Förhoppningen med bromsvågen är att jag ska få bort låsningar bak samt få till känslan i bromsarna, fram till nu har det mest varit som att trampa på en någorlunda pumpad fotboll, ingen kommunikation om vad som händer…
                Såhär var läget en vecka in i januari. 

Pierre Veiret
                Deltagare

Fortsatt uppdatering av elen genom att mittkonsol ryker till förmån för en liten låda på kardantunneln där brytare monteras. Lådan kan enkelt beställas från Alfaholics, sedan ska ju bara det gamla bort och allt flyttas eller dras nytt…är ju “bara att”. 

Pierre Veiret
                  Deltagare

mitten av januari var det på gång med bromsvågsmek, utprovat passform och ser att huvudbrytare absolut måste flyttas då den inte får plats där den gamla suttit. Det gjorde beslutet ännu lättare att beställa ny switch då gamla ändå behövde flyttas och dessutom säkert är 20 år gammal. 
                    När bromsvågen är inpassad (enkelt) kommer jag fortsätta med elen till det är dags att lyfta bilen och dra nya rör/slangar till bromsar och koppling då även kopplingen fått ny cylinder i samband med bromsvågen.

Robert Hultman
                    Deltagare

Nu är jag med. Jag var lite förvirrad där ett tag när du skrev om semester och utlandsresor. Men nu när jag inser att det är en uppdatering sen sommaren faller bitarna på plats. 
                      Keep up the good work!

Stockholm

Pierre Veiret
                      Deltagare

Inlägg av Robert Hultman på 2017-03-30 23:01

Nu är jag med. Jag var lite förvirrad där ett tag när du skrev om semester och utlandsresor. Men nu när jag inser att det är en uppdatering sen sommaren faller bitarna på plats. 
                        Keep up the good work!

Haha, vi tittar på varandras trådar och skriver samtidigt…..tack!
                        Jag insåg att jag inte uppdaterat något alls sedan i mitten av juni och tänkte jobba ikapp med inlägg och uppdateringar…  

Pierre Veiret
                        Deltagare

I början av mars hade lite av funderingarna och tankarna på vad som skulle bort och hur det skulle se ut satt sig och elen börjat ta form.
                          Kablage till bagareumsbelysning, elvärmen i bakruta, backljus samt gamla kablaget till originaltanken togs bort.
                          Här ser man också att ny damask till växelspaken behöver beställas och monteras. Blir inte lika snyggt som original men det blir funktionellt och det
                          är ännu viktigare än utseendet i det här läget och i den här bilen, bild kommer…

Pierre Veiret
                          Deltagare

Ska sätta dödar-knappen i plåten ovanför torkarmekanismen och nedanför rutan. Listen satt fast i nämnd plåt med silikon så det var bara att skära loss listen. Det gör att hela rutan åkte ur, fick lacka igen ställen där silikonet satt hårdare än vad lacken gjorde i grundfärgen, haha. 
                            Fick med en ny list samt tunnare och lättare vindruta med elslingor i sig, så nu ska den åka i. Även ny streamer är hemma. 

Pierre Veiret
                            Deltagare

Det mesta av elen är nu utprovat, bilen uppstartad samt “dödar-knapparna” är testade och att soppapump stannar när motorn stannar…
                              Återstår att koppla in kylarfläkten, transponder samt spolarpump som egentligen inte behövs för racingen men bilen är gatreggad…Samt när vindrutan är i att koppla in värmen i den.
                              Nu ska vissa av kablarnas längder justeras och läggas i strumpor/flexrör men vetskapen att det nu är funktionellt och testat är riktigt skön.
                              Glömde helt bort att ta nya bilder men det får komma senare…

Pierre Veiret
                              Deltagare

Tack igen Igino för assistans….!

Förra helgen var det mest att fortsätta med alla funktioner på elen och att försöka få till att alla saker hamnade på sin plats och kunde förberedas för att kopplas in…

Pierre Veiret
                                Deltagare

Gick händelserna i förväg genom att berätta att bilen i lördags blev uppstartad…
                                  Förra helgen blev det lite mer städat och
                                  1. Flexrör över kablage till tändspole för att skydda, låg och skavde en aning mot kylflänsar på Lumenition tändsystemet. På bilden ser jag i efterhand att kablar till start, vattentemp och oljetryck ska dras snyggare tillsammans med övriga kablar…

2. Startmotor ihopkopplad med generator via kabel framför motorn som sitter i en av skruvarna till vattenpumpen.

3. Börjar ta form i bagaget med olika dragningarna, ska koppla ihop det sista då det på bilden är en vecka kvar till uppstarten… 

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 71 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.