2017 Stelvio 2.0 280hp knackar på tomgång. Normalt?
Published by Victor Ödmark on
- Detta ämne har 10 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 25 december, 2020 kl. 11:04 av Ove Larsson.
-
FörfattareInlägg
-
22 oktober, 2020 kl. 18:56 #54117
Hej! Jag har precis köpt en 2017 Stelvio 2.0 Q4, 280hp varianten.
Den har gått strax över 5000 mil och är servad enligt boken, men den har ett märkligt knackande på tomgång, jag tycker det påminner om ventilslammer men med en lite mörkare ton. Efter ca 1500rpm tystnar den.
Bilhandlarens mekaniker påstår att alla Alfas 2.0 motorer låter såhär, men jag tycker det känns väldigt märkligt. Dom skulle titta på det på måndag, men jag vill ha en andra åsikt ändå.
Jag har även forskat en del på nätet och MultiAir motorer verkar kunna leva om en hel del, men mitt ljud känns ändå annorlunda. Vad tror ni?
Älskar bilen i övrigt och den går kanonfint, men trist att köpa en bensinbil för flera hundra tusen och så låter den som en diesel..
- Detta ämne redigerades för 4 år, 1 månad sedan av Victor Ödmark.
- Detta ämne redigerades för 2 år, 10 månader sedan av Victor Ödmark.
2022 Volvo V60 T8 Recharge
1976 International Scout II Traveler 392
1963 International Travelall
1959 Saab 93B
www.garaget.org/odmark23 oktober, 2020 kl. 06:45 #54119Det låter som att nåt är galet, speciellt när du stannade motorn. Men frågan är vad som kan orsaka ljudet?
Låter bra att verkstan kikar lite extra på detta.
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
23 oktober, 2020 kl. 10:19 #54120Så låter definitivt inte min.
26 oktober, 2020 kl. 07:37 #54188Bilen står på verkstad nu, förhoppningsvis åtgärdar dom prolemet så man slipper bråka, vill helst inte lämna tillbaka den.
Uppdaterar med vad som händer
2022 Volvo V60 T8 Recharge
1976 International Scout II Traveler 392
1963 International Travelall
1959 Saab 93B
www.garaget.org/odmark26 oktober, 2020 kl. 17:02 #54195Bilen “färdig” och hämtad och service gjord, samma missljud fortfarande. Förmodligen inte ens undersökt.
Var för trött för att gå in och ifrågasätta idag, får fortsätta trycka på imorgon.
2022 Volvo V60 T8 Recharge
1976 International Scout II Traveler 392
1963 International Travelall
1959 Saab 93B
www.garaget.org/odmark28 oktober, 2020 kl. 06:52 #54253Var och pratade med handlaren igen igår och fick ett väldigt bra bemötande. Dom hade faktiskt börjat forska i det men fått svar att dessa motorer låter mycket, men dom som dom har pratat med har ju inte hört bilen i verkligheten. En servicetekniker sa att det ev kunde ha något att göra med EGR på något vis, något som är utbytt på 2018- och inte har samma problem.
Hur som helst skulle dom driva detta vidare, så vilket som så löser det sig säkert tillslut.
2022 Volvo V60 T8 Recharge
1976 International Scout II Traveler 392
1963 International Travelall
1959 Saab 93B
www.garaget.org/odmark4 november, 2020 kl. 12:25 #54306Åkte till handlaren igen idag efter att inte ha hört något på en vecka och vi gick ut och lyssnade igen. Det låter väldigt mycket som ljudet kommer inifrån toppen av motorn så förmodligen är det något ventilrelaterat.
Fick iallfall bokat en tid på måndag för felsökning, så nu är det bara att vänta och se. Lyckas dom inte lösa det då kommer jag lämna tillbaka bilen.
Skulle gärna ha en Stelvio igen eller en Giulia men det om det är maskinskador (om nu detta är fallet) efter bara 5000 mil så känns det något avskräckande.
2022 Volvo V60 T8 Recharge
1976 International Scout II Traveler 392
1963 International Travelall
1959 Saab 93B
www.garaget.org/odmark23 december, 2020 kl. 22:17 #55469Bilen är nu fixad! Var ett drev till kedjan för oljepumpen som blivit slitet och wobblade som orsakade ljudet.
Nu är den tyst förutom de vanliga MultiAir och spridarljuden, känns fantastiskt skönt.
2022 Volvo V60 T8 Recharge
1976 International Scout II Traveler 392
1963 International Travelall
1959 Saab 93B
www.garaget.org/odmark24 december, 2020 kl. 09:09 #55471Bra att de löste problemet och fann felet tillslut.
Du fick inte veta orsaken till slitaget? Lite oroväckande, 5 000mil och uppnött. Min 200hk har gått 4 600mil… 🙂
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
24 december, 2020 kl. 23:34 #55479Bra att de löste problemet och fann felet tillslut. Du fick inte veta orsaken till slitaget? Lite oroväckande, 5 000mil och uppnött. Min 200hk har gått 4 600mil…
Tyvärr inte, men misstänker slarv med service. OKQ8 hade använt en dålig olja, och dessutom var oljenivån farligt låg när jag köpte den fast den inte gått många mil sedan service.
Så länge man sköter service, använder rätt olja och viktigast av allt Mopar originaloljefilter med rätt flöde behöver man nog inte oroa sig. Motorskador verkar ovanligt på dessa, och det enda som avviker på denna är servicen.
2022 Volvo V60 T8 Recharge
1976 International Scout II Traveler 392
1963 International Travelall
1959 Saab 93B
www.garaget.org/odmark25 december, 2020 kl. 11:04 #55483God Jul! Jag har nu kört 12000 mil och har varit totalt helnöjd under alla milen, visserligen med dieselmotor.
Det finns lite att fixa på min bil också, men precis ALLT är relaterat till verkstäder som fummlat, missat, och gjort fel. Så, bilen är inte problemet, utan stress och fusk på verkstäder (i mitt fall förmodligen stress och glömska, då skruvar lossat direkt efter servicear och efter en krock-omlack. Sorgligt, men allt ska åtgärdas av felande verkstäder.
Nu efter jul stundar som sagt 12000-milaservice.
Gott Nytt år önskar jag och med många lyckliga mil!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.