2,2 JTS startar inte ibland

Published by Mats Johansson on

Forum Teknik 2,2 JTS startar inte ibland

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Mats Johansson
    Deltagare

Någon som har erfarenhet av detta?  Stoppar i nyckeln, allt tänds upp som vanligt. Trycker på startknappen, man hör reläer klicka men startmotorn rör inte på sig. Testar ett par gånger med samma resultat. Låser bilen och låser upp den igen. Tycker på startknappen. Bilen startar utan några problem. Hänt ett par gånger nu.  Helskumt……..

Bilen är en Brera från 2006.

Mats

Magnus Berg
    Deltagare

Låter lite som att det skulle kunna vara immobilizern (elektroniska startspärren) som inte slår av. Men då borde du se en varningslampa som inte släcks med en nyckel och ordet”code”.

Kanske är nyckeln dålig eller om det kan vara någon kabel som glappar eller liknande. 

På en del bilar kan det störas av att man justerat höjden på ratten till ett läge som stör kringliggande kablage.

Testa med den andra nyckeln om det fungerar bättre.

Magnus Berg
    Deltagare

Kan tillägga att jag hade samma fenomen på en Fiat Bravo jag ägde tidigare. Då fick jag ibland ta ur och i nyckeln i tändningslåset några gånger innan bilen kände av nyckeln och “code-nyckel-lampan” släcktes.

Mats Johansson
    Deltagare

Tackar för tipset! 

Jag skall testa. 

Mats

Lars Söderman
    Deltagare
    Mats Johansson
    Deltagare

Tackar! Låter precis som fenomenet på alfaowner. Dags att plocka bort batteriet och göra en djupdykning i motorrummet. 

Mats

Mats Johansson
    Deltagare

Vilken guldgruva ni är på forumet! 

Nu har jag äntligen gjort min djupdykning i motorrummet och efter en del grävande fick jag loss den berömda jordkabeln.

Och japp…den var en spricka i den. Nu är kabeln bytt och hoppas att bekymret är ett minne blott.

Tack för hjälpen!

Mats

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.