4200 kr i fordonsskatt för en 156 SW 2,5 (2002) – Rätt?
Published by Tommy Anzelius on
- Detta ämne har 12 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 18 september, 2018 kl. 13:26 av
Sune Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
15 september, 2018 kl. 16:49 #22662
Under en diskussion med Kenneth Werf tidigare i dag framkom det till vår bädas förvåning att årsavgiften för min gamla bil är över 4200 kr. Enligt Kenneth “ungefär som om det vore en disel”
– har ni andra samma årsavgift (min är uppdelad på tre fakturor á 1403 kr)
Anzelius
15 september, 2018 kl. 17:16 #22663Har för mig att svensksålda beskattas efter CO2, importerade efter vikt vilket gynnar de senare. Dieslarna skattas väl ännu högre?
15 september, 2018 kl. 17:44 #22664Angivet utsläpp enligt Transportsyrelsen är 288g/km, kan vara orsaken kanske?
(jämfört med min 159 som har typ 265 och kostar 3900:- )
Anzelius
15 september, 2018 kl. 18:57 #22665Stämmer nog att det skiljer mellan importerade och svensksålda bilar. Min 166 3.0 2003 har en årsskatt på 2627 kr. Enligt Alfa Romeo pumpar den ut 296 g/km men det vet inte Transportstyrelsen då det inte finns någon notering i registerposten. För både slagvolym och max hastighet anges “Uppgift saknas” men poster för bränsleförbrukning och utsläpp finns inte ens med. Det är en import från Italien.
Bo M. Hasselblad
15 september, 2018 kl. 19:02 #22666Låter spontant ganska konstigt…min gamla treliters 164:a – som ju knappast är mer miljövänlig, sägs ska ha en skatt på 2413? Bonus-malussystemet träffar ju bara nya bilar
https://www.transportstyrelsen.se/bonusmalus15 september, 2018 kl. 23:26 #22667Svaret finns högre upp. Vikt- kontra utsläppsbaserad skatt, import kontra svensksålda… Min fd 2,5 V6 -00 import hade 2413kr/år som jämförelse till trådstartarens.
156 GTA Sportwagon
16 september, 2018 kl. 00:16 #22668Min 156 2.5 -04 har 4210 i årsskatt. Rätt eller fel så är det så det är. Känns lite bakvänt att importbilar beskattas lägre dock men det är väl så systemet fungerar.
16 september, 2018 kl. 08:07 #22669Det Martin och Thomas skriver är förstås svaret! Min 164 kommer också utifrån, från Tyskland, och klarar sig då lindrigare undan.
16 september, 2018 kl. 23:43 #22670Tack gänget för svaren – jag ska nog dra över ett mail eller slå en signal till Transportstyrelsen för att få en kommentar – intressant att höra bakgrunden till deras “setup” – får jag något vettigt skriver nag ner det här i tråden 🙂
Anzelius
17 september, 2018 kl. 11:48 #22671Har haft en Svensksåld 2,5 SW med skatt på 4200:- har nu en Svensksåld 2,5 SW Q-system (automat) med den trevligare skatten 2413:- varför? ja säg det båda bilarna är från 2004
17 september, 2018 kl. 17:17 #22672Posted By Patrik Hermansson on 17 sep 2018 11:48
Har haft en Svensksåld 2,5 SW med skatt på 4200:- har nu en Svensksåld 2,5 SW Q-system (automat) med den trevligare skatten 2413:- varför? ja säg det båda bilarna är från 2004Straffskatt för att bilen är miljövänlig
Skatten är viktbaserad för personbilar som är av fordonsår 2005 eller tidigare. MEN om bilen uppfyller kraven för miljöklass 2005 (Euro 4) ska skatten istället vara CO2-baserad. Din Q-system spyr ur sig lite mer av nånting och får därmed lägre skatt. Logiken i det kan man ju fundera över.
Det är förmodligen också anledningen till att importbilar får lägre skatt. Det saknas uppgifter i vägtrafikregistret om utsläppen.
Går det så går det...
18 september, 2018 kl. 13:06 #22673Min GT 3.2:a kostar ca 4200:-/år. Importerad.
Finns det någon möjlighet att få detta reviderat?18 september, 2018 kl. 13:26 #22674Posted By Mikael Sanfridsson on 18 sep 2018 01:06
Min GT 3.2:a kostar ca 4200:-/år. Importerad.
Finns det någon möjlighet att få detta reviderat?Knappast troligt. Är det fordonsår 2006 eller senare är det CO2-baserad skatt som gäller. Är den tidigare finns det förmodligen uppgifter inlagda i bilregistret som visar att den uppfyller kraven för miljöklass 2005/Euro 4 och då är det också kört.
Går det så går det...
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.