4C Provkörningsrapport

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Allmänt 4C Provkörningsrapport

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13053

    Precis som många andra hade jag längtat tills jag fick chansen att provköra 4C. Eftersom inte alla haft den ynnesten tänkte jag dela med mig av mina intryck. Innan jag börjar tänkte jag berätta lite om mina erfarenheter med Alfa. De flesta provkörningsrapporter jag läst har gjorts av journalister som inte riktigt har alfa i hjärtat. Själv är jag fn inne på min 12:e Alfa samt flera andra italienska skönheter inkl de med hästen i märket. Det betyder inte att jag sväljer allt med hull och hår. De senaste åren har jag fokuserat mer och mer på äldre bilar och min nuvarande alfa är en Giulia Spider-63 med 2L motor.

    Första intrycket: Den är rätt liten, speciellt jämfört med andra moderna bilar. Jämfört med min spider är den stor 🙂 Båda väger ungefär lika mycket (ca 900 kg), min med 160 hp, 4c med 240hp. Designen är grym! Den är snygg, cool och nyskapande, ingen annan bil ser likadan ut. Insteget är trångt, det är en hög kolfibertröskel som man ska över. Väl inne i bilen känns det väldigt solitt. Stolarna är hårda, allt sitter fast. Instrumentpanelens plast känns lite billig och pappig. Instrumenten är helt digitala och inte helt lättlästa vid en först anblick. Man vänjer sig säkert, men två vanliga mätare är ju tydligare. Men visst är det tufft med mängder av staplar och blinkande lysdioder. Ratten är liten och tjock. Påminner om den jag har till mitt x-box bilspel. Den sitter rätt högt och horisontellt. Det känns lite som man sitter i en racerbil.

    + Bra drag! Den går ordentligt! Jag har hittills aldrig varit speciellt förtjust i paddelväxellådor men den här var en av de bästa jag provat hittills. Väl i nivå med Ferrari 458. Växlarna flyger i. Pang, pang! Bromsarna är grymma! Total tvärnit när man kliver på pedalen. Eftersom bilen är lätt, ändrar den riktning blixtsnabbt! Vet ej om bilen jag körde hade sportfjädring eller ej, oavsett vilket så är den ordentligt styv. Superkul att köra!

    Ljudet! Har läst i testrapporter att den låter som en Ferrari. Vilken Ferrari då? Brrr, psst, nästa växel, Brrr psst. Moderna turbomotorer låter inte alls kul. Dessutom så gillar dom ju inte att varva. Rödmarkering ligger strax över 6000rpm. Ungefär samma som min Giulia Spider-63 i org utförande. Inte mycket progress där! Tänk om det satt en icke tubomatad motor med liknade effekt. Vilken skillnad det hade gjort! Ljud, gasrespons osv. Tyvärr är nog det omöjligt. Kombinationen prestanda/bränsleförbrukning/utsläpp/pris, gör det nog inte realistiskt.

    Summering: Den bil jag närmast kan jämföra med är Lotus Elise, som jag själv ägt i 3 år. Båda är lätta, direktstyrda. Dock så har Alfan inte den totalt ofiltrerade styrning som Lotusen har. 4C’s styrning har en mer artificiell känsla. Den Elise jag ägde hade inte turbo, men jag trimmade den ordentligt så prestanda var likvärdiga. 215hp 756kg vs 240hp 900kg. Jag gillade 4c jättemycket men jag är inte så totalt såld som en del andra verkar vara. Det jag saknar är den där odefinierbara ”Alfakänslan”. Var finns den? Ska jag vara helt ärlig så hade jag svårt att urskilja något som hade med Alfa att göra. Hade det stått något annat märke på huven hade det ganska enkelt accepterats. Jag är ändå jätteglad att Alfa vågade göra den här bilen. Om några år när 4C börjar dyka upp begagnade skulle jag nog trots allt gärna vilja ha en i garaget. Fast jag väntar tills spidern dyker upp:-)

     

    #13054
    Biörn Bladh
    Deltagare

    Ljudet!  iaf..    

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.