4C spisen hittar ner i Giulietta!

Published by Ayhan Dizdar on

Forum Allmänt 4C spisen hittar ner i Giulietta!

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11367
    Ayhan Dizdar
    Deltagare

      http://www.teknikensvarld.se/2014/02/13/46409/alfa-romeo-giulietta-blir-sportigare/

      Lite nya uppgifter om den kommande uppdateringen för Giulietta.
      Låter trevligt.

      Ciao
      Ayhan

      Ayhan Spider 2000 Veloce -77 / GTV6-2,5 -86 / Stelvio Veloce Black Edition 2,0-280hk -2019

      #11368
      Gustav Holmdahl
      Deltagare

        Har inte Giulietta QV liknande effekt redan?

        Giulia 20 Super

        #11369
        Thomas Sjölin
        Deltagare

          Är väl något färre hästkrafter i den tror jag.

           

          #11370
          Mats Forssén
          Moderator

            Nuvarande Giulietta QV har väl ca 235 Hk och denna ca 240 Hk.
            Dock är TBi som sitter i Giulietta och 159 en helt annan motor än den som sitter i 4C.
            Om jag minns rätt har den”gamla” TBi gjutjärnsblock medan 4C är en helaluminiummotor så det finns möjligen lite viktbesparing i sikte.

            Sen är det väl inget som säger att den “nya” motor inte kan få mer effekt, både i Giulietta och 4C.

            Offtopic:
            Jag skulle ju bli förvånad om det inte släpps en 4C QV eller GTA på sikt.
            Det var väl länge sedan det fanns en Alfa med bättre förutsättningar än 4C för att kallas Alleggerita 

            #11371
            Gustav Holmdahl
            Deltagare

              Gissar också att man skruvar upp turbotrycket en bit så skillnaden mot dagens QV blir mer än 5hk. Alu-spis är ju bra för vikten!

              Giulia 20 Super

              #11372
              Johan Moberg
              Deltagare

                Att Giuliettan får en uppdaterad liten Turbo-4:a är väl bra, men tänk om vi kunde fått en 4C med 3,2l Busso… DET hade varit mumma!

                147 GTA Cup -03

                #11373
                Mats Forssén
                Moderator

                  Inlägg av <a href=’http://www.alfaromeo.org/Senaste/tabid/61/userid/101/Default.aspx&#8217; class=’af-profile-link’>Johan Moberg</a> på 2014-02-14 12:43
                  Att Giuliettan får en uppdaterad liten Turbo-4:a är väl bra, men tänk om vi kunde fått en 4C med 3,2l Busso… DET hade varit mumma!

                  Instämmer såklart!
                  Finns det ingen trevlig motor i Maseratis eller Ferraris nuvarande sortiment som skulle kunna ramla ner i 4C? Nån V6 eller liten V8

                  #11374
                  Gabriel Eriksson
                  Deltagare

                    Nya Ghibli har ju en 3liters V6 på 330-410 hk som skulle sitta perfekt i 4C.

                    Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

                    #11375
                    Johnny Lindén
                    Deltagare

                      Alumotorn är ju 22 kg lättare. Sedan försvinner möjligheten till manuell låda. Andra skillnader är marginella såvitt jag vet.

                      Johnny – may the 4C be with you!

                      #11376
                      Peter Braun
                      Deltagare

                        När man ändå stoppar i en ny motor så borde de ta ut mer än 240hk med tanke på att konkurrenterna tar ut minst 270hk ur sina toppmodeller i klassen. Sedan är ju frågan om chassit håller för mer effekt. Mer effekt gör samtidigt att bilen måste konkurrera mot mer kapabla bilar där de gått mer hela vägen.

                        #11377
                        Ayhan Dizdar
                        Deltagare

                          -jag får instämma i att det är en ganska modest effektökning man ger QV:n, men jag gissar att det finns en taktisk anledning till det. Denna version är nog “bara” ett mellansteg inför en större förändring. Men det skall bli spännande att läsa kommande tester.
                          Jag hoppas även att man har ökat sittdynans längd på framstolarna, för det tycker jag är en jättemiss på Giulietta. Har tom kollat med en iindustridesigner vad det skulle kosta att ta fram en “stolförlängare” som skulle kunna erbjudas för eftermarknaden. Tror nog att det skulle gå att sälja med snygg design, smart infästning och attraktivt pris.

                          Ciao
                          Ayhan

                          Ayhan Spider 2000 Veloce -77 / GTV6-2,5 -86 / Stelvio Veloce Black Edition 2,0-280hk -2019

                          #11378
                          Peter Braun
                          Deltagare

                            De borde skicka Giulietta QV och MitoQV till samma avdelning som utvecklade 4C och be dem att göra vad de kan för att göra respektive bil vassast i klassen. Min uppfattning om giulietta QV när jag provade den var att den var snabb men saknade motorljud och råhet som t ex Focus eller Megane RS har.

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.