75 3,0 går Ojämt

Published by Ulf Lindefors on

Forum Teknik 75 3,0 går Ojämt

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Ulf Lindefors
    Deltagare

Hej har en 75 3,0 från 1990 som inte går som den ska känns som den inte går riktigt på alla cylindrar, har ryckt tändkablarna en åt gången under gång men märker ingen skillnad på varvtal eller gång.  Jag skruvade ut stiften och kollade tyckte att alla 6 stift var extremt vita mätte bränsletrycket och det ligger på 2 bar på tomgång och går upp till 2,5 bar vid gaspådrag mätte även insprutarna och de ligger jämt på 2,6 ohm. Jag har bytt bränslefilter tempgivare till insprutning och har även bytt insugsgummi.

Är det någon som känner igen felet?

Oscar Persson
    Deltagare

Ryck inte tändkablar under drift, du skickar ner tändenergin rätt ner i tändmodulen – med tur håller det. Börjar bli svårt att hitta delar dessutom. 

Bränsletrycket verkar vettigt, även om det normala är att mäta det med motorn avslagen (tryck in flappen på LMM så starar pumpen). 75:an har inte returlöst system så trycket refereras till insugsvakuum. 

Tändsystemet är lika för alla cylindrar utom tändkablar och fördelare. Kontrollmät resistans på alla tändkablar, kör med blomspruta i nattmörkret och se så du inte har något överslag. Men kontrollmät spolens resistans – det har väl hänt att även de gått sönder även om det är ovanligt. Kontrollera att tändningen står rätt med tändlampa mot avsedda punkter på remskivan.  

Insprutningen även denna är till stora delar gemensam för alla cylindrar, så går en dålig borde de andra också göra det. Spridarrengöring! L-jetronic var redan 1990 gravt föråldrat – så det vill till att saker fungerar som det är tänkt för att det ska fungera bra. Alla givare bör kontrollmätas, gärna i kontaktstycket för styrboxen. Luftmängdsmätaren kan drabbas av allehanda fel, slitna banor, dåliga lager, krökta axlar och lossnad botten – och ”trimförsök”. Men kontrollera att flappen löper lätt och ledigt. 

Även att det är surt, så gör gärna kompressionsprov. Kamrem som kuggat?

Har du tillgång till IR tempmätare eller värmekamera så kanske det går att identifiera skillnader genom att mäta på grenrören. 

Men det är väldigt svårt att ge konkreta råd. Gick bilen illa vid senaste besiktningen? Avgasvärden? Kanske mest Lambda värdet och föralldel HC som är intressant. Men lyckas den lambdareglera så ligger blandningen rätt, man ska inte klara Co2500 om den inte reglerar även där. 

Ulf Lindefors
    Deltagare

Kollade resistansen på tändkablarna idag, på cyl 1 har jag 5 ohm på cyl 2 3 4 och 5 har jag 2,4 ohm på cyl 6 har jag 10 ohm. Ska prova med nya tändkablar imorgon. Ja har kollat kompressionen och den ligger jämt på ca 14 bar 

Björn Hedberg
    Deltagare

Jag kan bespara dej den kostnaden ,dina tändkablar är helt felfria med de värdena ,på nyare bilar pratar man kilo ohm och upp till ca 15 kilo ohm kan anses ok .

Oscar Persson
    Deltagare

Själva sladden är en kopparkabel, inget kolbaserat. Sedan sitter det resistorer i anslutningshattarna. Det som poppar upp i mitt huvud är 1.4kohm respektive 1.0kohm, i vilka ändar det är minns jag inte. Så i vart fall borde allt under 1kohm vara fel och allt över 2.4kohm likaledes fel. Sedan finns det toleranser på detta såklart. 

Ser det ut att vara originalkablar?

Ulf Lindefors
    Deltagare

provade med nya tändkablar idag men som väntat hjälpte det inte, Har haft borta jordpunkterna på motorn och på plåten ovanför strålkastarna och rengjort dessa med. Kompprov taget och det ligger jämt mellan cylindrarna, alla vacumslangar är bytta, insugsgummin är bytta spjällhuskontakt uppmätt och justerad, konststycke på ecu kontrollerat samt 9-poligt kontaktstycke i motorrum på h-sida vid Bosch dubbelrelä. Även mätt upp barometergivare och den stämmer. Tändmodulen vid tändspolen kan väl bara vara hel eller sönder antingen går bilen eller inte? Det sitter även en kontrollenhet framför höger dörr som tydligen är till tändningen en kontrollenhet (227 921 036) kan den vara orsaken?

Oscar Persson
    Deltagare

Inget som ska vara enkelt

Boxen vid ”kickpanelen” hos passageraren är styrboxen för den digitala tändningen. Plockar signal från hallgivaren i fördelaren, sedan så adderar den lite magi (tändkurva) baserat på bla motortemp, spjälläge och driver tändmodulen innan tändspolen.

Tändspolens lågspänningssida driver sedan varvräknaren och inprutningen. Insprutningen är ett analogt system som har bränslekurvan ”programmerad” med lasertrimmade resistorer i LMM. Kallstartsfunktionen och tomgångs höjningen lever sitt eget separata liv (och även delar för AC).

Tycker du att problemen uppenbarar sig vid något speciellt tillfälle? Varm / Kall? Tomgång, dellast, fullgas? Höga / låga varvtal?

Hög motorlast frestar mer på tändsystemets prestanda. Går det illa på höga varvtal och hög last kanske man mer skulle misstänka kapaciteten hos bränslesystemet. Utan att veta så antar jag att den inte kör lamba reglerat på fullt spjäll så man kan utesluta lambdasonden den vägen. Trasig lambdasond kan ställa till det. Det går att mäta spänningen i kontakten mot jordpunkten på motorn, pendlar spänningen runt 0.5V när motorn går på tomgång?

Men det kan vara de mest intressanta fel på bilar. Har råkat ut för katalysatorer på bilar vars cellpaket hamnat på de mest mystiska ställen och proppat igen, liksom ljuddämpare som rostat sönder så vadden proppat igen likaledes.   

Normalt går tändmoduler sönder rakt av. Absolut överkurs men om du har tillgång till oscilloscope så kan man mäta spänningen där varvräkare/bränsleinsprutningen är inkopplad. Även fast det är ”lågspänningssidan” så förekommer tillräckligt höga spänningar för att jag ska avråda att fingra på anslutningarna under drift, 1:10 prob måste användas. Man kan utläsa en del om hur förbränningen sker genom att titta på kurvformen på oscilloscopet, speciellt om någon puls ser annorlunda ut än de andra. Det är en fördel om instrumentet är digitalt så det kan spela in signaler. 

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.