75 3.0 Justera CO-halt
Published by Magnus Rönn on
- Detta ämne har 14 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 6 mars, 2016 kl. 12:29 av
Anders Eriksson.
-
FörfattareInlägg
-
23 februari, 2016 kl. 11:26 #31014
Magnus Rönn
DeltagareHur justerar man CO-halten på en 75 3.0? Finns det en skruv någonstans?
23 februari, 2016 kl. 13:22 #31015Anders Eriksson
Deltagare“insexskruven” på Luftmängdmätaren. Kan sitta täcklock över.. kan även vara vänd nedåt..
dock ovanligt att CO-halten ändrar sig. Vad är problemet?
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
23 februari, 2016 kl. 17:46 #31016Björn Hedberg
DeltagareEftersom du har lambda sond så hjälper det inte att fibbla med den justerskruven .Om fjädern är släppt i luftmängd mätaren så påverkar det co värdet negativt .om inget är fibblat med så skulle tempgivare eller lambda sond kunna vara trolig orsak ( billigast att prov byta är tempgivaren )har du hög HC halt? Vad är ditt lambdavärde ??
23 februari, 2016 kl. 23:45 #31017Igino Cazzola
DeltagareDet är inte alla 75 3.0 som har katalysator.
Jag är fullständigt Räserskadad
24 februari, 2016 kl. 09:27 #31018Magnus Rönn
DeltagareMin är en -88:a som saknar katalysator, och därmed (antar jag) lambdasond. CO-halten var i högsta laget vid besiktningen. Med lite trixande kunde jag dock få ned den till godkänt värde 3,5%. Om jag tittar på tidigare protokoll så har den oftast legat runt 2,0. Vad kan vara orsaken till att den nu är högre än tidigare? Bilen är relativt nyservad med olja, oljefilter och tändstift. Den har dock inte gått många mil under vintern.
Om jag skruvar insexskruven på LMM åt höger (medurs), sänker jag då CO-halten? Brukar det handla om varv på skruven eller bara några grader? Vad får det för andra konsekvenser att vrida på skruven?
Kanhända är tempgivaren lite defekt. Mätaren på instrumentpanelen visar generellt en lägre temperatur än vad som är normalt och sannolikt, trots ny termostat. Men hur vet man om det är givaren eller mätaren som är dålig? Kan dålig givare inverka på CO-halten även på en bil utan katalysator? Påverkar det även styrningen av motorn på andra sätt?
24 februari, 2016 kl. 10:12 #31019Henrik Lindgren
DeltagareHar samma problem med min GTV. Jag plockar ur skruven helt och så några liter E85 så klarar jag kraven.
24 februari, 2016 kl. 12:56 #31020John Westling
DeltagareRotera lite på fördelaren.
24 februari, 2016 kl. 17:57 #31021Björn Hedberg
Deltagarevisst , och polera tankluckan med turbovax ELLER inte .
24 februari, 2016 kl. 18:06 #31022Björn Hedberg
Deltagaretempgivaren påverkar oavsett om du har lambdasond eller inte och det ska vara samma till någon samtida Volvo modell ,kostar i princip inget .även om din bil är en 88a så kan den ha lamdasond ,enda skillnaden är att katten intebehöver fungera även om den sitter där .
25 februari, 2016 kl. 11:49 #31023Magnus Rönn
DeltagareOk, jag får testa att byta tempgivare. Nån som har köptips?
Jag undrar dock fortfarande om jag sänker CO-halten genom att vrida insexskruven medurs? Och har det några andra konsekvenser?.
25 februari, 2016 kl. 13:12 #31024Björn Hedberg
DeltagareMinns det som att det var moturs som sänker (om du inte har sond).Tomgången påverkas även trots att den inte ska justeras här .Jag föreslår att du höjer tomgången lite på justeringshylsan på plenum med en 17m.m och 19m.m blocknyckel (kan vara nödvändigt att ta isär den helt då öringen kan ha torkat fast)
5 mars, 2016 kl. 14:02 #31025Magnus Rönn
DeltagareUpptäckte att jag har två givare på mitt termostathus (se bild). Vad har de två olika för funktioner? Vilken är det man bör byta ut?
6 mars, 2016 kl. 10:35 #31026Björn Hedberg
DeltagareDen med vita kontakt stycket är till motorstyrningen .urkopplad dränker man motorn och förbikopplad försvinner choke funktionen ,om jag inte misstar mig så var det Volvo 740 som har en likadan .får du bra värden med byglad sensorkontakt med varm motor så är det sensorn .annars inte.
6 mars, 2016 kl. 10:49 #31027Magnus Rönn
DeltagareOK! Vad är den andra givaren till?
6 mars, 2016 kl. 12:29 #31028Anders Eriksson
DeltagareInlägg av Magnus Rönn på 2016-03-06 10:49
OK! Vad är den andra givaren till?
tempmätaren, alltså den som sitter i instrumenthuset
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.