75 3.0 Justera CO-halt

Published by Magnus Rönn on

Forum Teknik 75 3.0 Justera CO-halt

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #31014
    Magnus Rönn
    Deltagare

    Hur justerar man CO-halten på en 75 3.0? Finns det en skruv någonstans?

    #31015
    Anders Eriksson
    Deltagare

     

    “insexskruven” på Luftmängdmätaren. Kan sitta täcklock över.. kan även vara vänd nedåt..

     

    dock ovanligt att CO-halten ändrar sig. Vad är problemet?

    Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

    #31016
    Björn Hedberg
    Deltagare

    Eftersom du har lambda sond så hjälper det inte att fibbla med den justerskruven .Om fjädern är släppt i luftmängd mätaren så påverkar det co värdet negativt .om inget är fibblat med så skulle tempgivare eller lambda sond  kunna vara trolig orsak ( billigast att prov byta är tempgivaren )har du hög HC halt? Vad är ditt lambdavärde ??

    #31017
    Igino Cazzola
    Deltagare

    Det är inte alla 75 3.0 som har katalysator.

    Jag är fullständigt Räserskadad

    #31018
    Magnus Rönn
    Deltagare

    Min är en -88:a som saknar katalysator, och därmed (antar jag) lambdasond. CO-halten var i högsta laget vid besiktningen. Med lite trixande kunde jag dock få ned den till godkänt värde 3,5%. Om jag tittar på tidigare protokoll så har den oftast legat runt 2,0. Vad kan vara orsaken till att den nu är högre än tidigare? Bilen är relativt nyservad med olja, oljefilter och tändstift. Den har dock inte gått många mil under vintern.

    Om jag skruvar insexskruven på LMM åt höger (medurs), sänker jag då CO-halten? Brukar det handla om varv på skruven eller bara några grader? Vad får det för andra konsekvenser att vrida på skruven?

    Kanhända är tempgivaren lite defekt. Mätaren på instrumentpanelen visar generellt en lägre temperatur än vad som är normalt och sannolikt, trots ny termostat. Men hur vet man om det är givaren eller mätaren som är dålig? Kan dålig givare inverka på CO-halten även på en bil utan katalysator? Påverkar det även styrningen av motorn på andra sätt?

    #31019
    Henrik Lindgren
    Deltagare

    Har samma problem med min GTV. Jag plockar ur skruven helt och så några liter E85 så klarar jag kraven.

    #31020
    John Westling
    Deltagare

    Rotera lite på fördelaren. 

    #31021
    Björn Hedberg
    Deltagare

    visst , och polera tankluckan med turbovax ELLER inte .

    #31022
    Björn Hedberg
    Deltagare

    tempgivaren påverkar oavsett om du har lambdasond eller inte och det ska vara samma till någon samtida Volvo modell ,kostar i princip inget .även om din bil är en 88a så kan den ha lamdasond ,enda skillnaden är att katten intebehöver fungera även om den sitter där . 

    #31023
    Magnus Rönn
    Deltagare

    Ok, jag får testa att byta tempgivare. Nån som har köptips?

    Jag undrar dock fortfarande om jag sänker CO-halten genom att vrida insexskruven medurs? Och har det några andra konsekvenser?.

    #31024
    Björn Hedberg
    Deltagare

    Minns det som att det var moturs som sänker (om du inte har sond).Tomgången påverkas även trots att den inte ska justeras här .Jag föreslår att du höjer tomgången lite på justeringshylsan på plenum med en 17m.m och 19m.m blocknyckel (kan vara nödvändigt att ta isär den helt då öringen kan ha torkat fast)

    #31025
    Magnus Rönn
    Deltagare

    Upptäckte att jag har två givare på mitt termostathus (se bild). Vad har de två olika för funktioner? Vilken är det man bör byta ut?

     

    #31026
    Björn Hedberg
    Deltagare

    Den med vita kontakt stycket är till motorstyrningen .urkopplad dränker man motorn och förbikopplad försvinner choke funktionen ,om jag inte misstar mig så var det Volvo 740 som har en likadan .får du bra värden med byglad sensorkontakt med varm motor så är det sensorn .annars inte.

    #31027
    Magnus Rönn
    Deltagare

    OK! Vad är den andra givaren till?

    #31028
    Anders Eriksson
    Deltagare

    Inlägg av Magnus Rönn på 2016-03-06 10:49

    OK! Vad är den andra givaren till?

    tempmätaren, alltså den som sitter i instrumenthuset

    Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.