916 GTV 2.0TS – Fix och trix
Published by Lars Söderman on
- Detta ämne har 193 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast 21 september, 2017 kl. 10:49 av
Robert Lindqvist.
-
FörfattareInlägg
-
9 januari, 2014 kl. 11:02 #45568
Tänkte försöka mig på att överföra min projekttråd till nya forumet. Kommer nog att ta lite tid, men man får äta elefanten bit för bit.
Det blir ett nytt trådnamn. Har haft bilen i 2½ år nu och mekat en del, så nybörjarstadiet kanske är passerat?Jag kopierar heller inte över alla kommentarer jag fått. Det har varit jättekul och uppmuntrande, men det blir lite konstigt om jag skulle kopiera över dem eftersom det ser ut som om jag själv har postat dem. Fortsätt dock gärna att kommentera i tråden när jagkopierat över allting och fortstätter posta om mina mekjobb!
9 januari, 2014 kl. 11:06 #45569Som jag skrev i mitt lilla presentationsinlägg ( gamla.alfaromeo.org/index.taf?_page…Cache=6900
) så har jag precis införskaffat en GTV 2.0TS -97. Bilen hade några
kända fel vid köpet och hemresan på nästan 50 mil gav goda möjligheter
att upptäcka nya skavanker. Jag tänkte starta den här tråden där jag
skriver lite om hur jag gör om alla misstag som ni andra redan har
gjort, medan jag fösöker fixa till det som dyker upp på bilen. Kom gärna
med tips och glada tillrop! 🙂/Lasse
Att göra listan som den ser ut nu. Några punkter har jag faktiskt redan hunnit fixa!
Större reparationer
Förarstol, ryggstöd sviktar bakåt i högerkant Reparerad, klar och installerad 2012-04-24
AC dålig/ingen funktionFylld 2011-10-11
AHöger dörr hänger ned i bakkantJusterat dörr + ruta 2014-09-07
Sidorutan höger dörr går för högt upp mot övre tätningslist och gnisslar. 2013-08-28 Smort upp hissmekaniskmen för rutan.
Bromsbelägg bak slut. Skivor dåliga. Bytt belägg och skivor 2012-05-01
Spindelled vänster fram glapp (anmärkning på besiktning). Bytt länkarmar båda sidor 2013-06-24
Utredning
Pulserande
belysning. Ca 4 Hz. Svagt missljud i bakre deIen i motorrummet i
samma takt. Laddspänning pulsar 14,1-15,1V mätt på batteriet. Generator bytt 2011-11-04Misstänkt
dieselljud vid kallstart tomgång. Kamtidsvariatorn dålig? Alfa-Räv lyssnat. Inget fel. 2011-11-09
Motortemp
på strecket mellan 50° och 90° (70°?). Instrument kalibrerat 2011-10-11Konstaterat att termostaten öppnar för tidigt (75°C) Bytt termostat 2012-05-02Airbaglampan lyserAirbag-ECUn defekt. Utbytt, installerad och nollad 2012-04-24Mindre justeringar
reparationerGasfjädrar till baklucka dåligaBytta 2011-09-26
Ljusbild halvljus. Höger nivåregleringsmotor trasig.Bytt motor 2011-11-02
Ljusbild höger låg enligt besiktningsprotokollSnabbjusterat 2011-11-07
Belysning reglage fläkt/temp/AC ur funktion Bytt till dioder. 2012-04-19
Stereo ger upphov till gnissel i instrumentpanelen när man körNy huvudenhet monterad på korrekt sätt 2012-04-19
Gnissel
i växelspaken då den förs åt vänster. Smort främre länkage 2011-11-04
Radioantenn skjuts ej ut. Bytt antennen 2011-11-09
Aux ingång till stereon. Ordna uttag för tex telefon.Finns innbyggt i nya HUn (Blåtand)
Rostskydd skärmkanter bak
Bromsvätska svart som synden. Bytes innan vintern.Bytt 2011-10-15
Öppningshandtag förardörr slappt. Returfjäder är av. Bytt 2012-08-30
Förardörr stoppstag gnisslar.Plockat ut mekanismen rengjort, fettat in. 2012-04-19
Slitagevarnare broms hö fram. Kabel av.Kabel bytt.
Gummibuffer fjäder vä bak ej i rätt läge
Höger nummerskyltslampa trasigMonterat diodlampor. Lagat sprickor i lamphus. 2012-04-18
Vänster dimljuslampa trasigPuts och stuts
Yttre backspeglar lacksläpp korrosion.
Motorjustering i sidled höger backspegel ur funktion.2013-09-05 Demonterat spegelmotor och justerat fäste för en av motorerna.
Knopp på handbromsspak. Krom bortnött.2013-03-26 Svarvat ny knopp i aluminium och lackerat röda fartränder.
Skinnstolar rengöring, insmörjning, ev infärgningRengjort, färgat på slitna ställen, behandlat med Liquid Leather. installerade 2012-04-24
Mittkonsol repig softlack
Litet hål i växelspaksdamasken Bytt till skinndamask 2012-04-06
Byta nummerskylthållare bak och ordna med liten nummerskylt fram.9 januari, 2014 kl. 11:16 #455702011-09-28 21:53
Tackar ödmjukast för inkommna tips! Stoltipset kändes verkligen klockrent. Det blir ett bra vinterjobb när bilen åkt in i garage.
Då har det mekats lite både igår och idag och här redovisas lite resultat.Pulserande lysenFör att få veta lite mer vad som händer lånade jag hem ett oscilloskop från jobbet. Det visade att laddspänningen pulserar mellan ca 14,1V och 15.1V med en frekvens på ca 4Hz. Jag kollade även spänningsfallet på jordsidan bak till batteriet och det låg på ca 20mA, vilket verkar fullt normalt. Att spänningen går så högt som 15,1V utesluter att det är någon förbrukare som ligger och gör att spääningen fladdara. Då skulle vi ligga från normal laddspänning och nedåt, alltså max 14,4V typ. Av detta drar jag slutsatsen att det är fel på laddningsregulatorn och att regleringen självsvänger. Byta laddningsregulator är ju ingen raketforskning, men frågan är om det är möjligt utan att demontera generatorn? Det verkar ju minst sagt bökigt att demontera generatorn om man ska tro verkstadshandboken. Laddregulatorn finns inte heller med i reservdelslistan så om någon vet vilken regulator som sitter där så är jag tacksam för tips.Kylvattentemp på 70 graderVid hemtransport av bilen i helgen låg kylartempen på 70°C konstant i snabb landsvägsfart. Det känns lite lågt. Det spontana är ju att termostaten har tröttnat, och lite Googling visade att att de vanligaste felet är just termostaten, men många rapporterade också att instrumentet ledsnar och börjar visa fel. Några rapporterade också om felaktiga tempgivare. Jag Googlade upp den här sidan som var ganska informativ:
http://www.barchetta-lexikon.de/?artikel=k010Däremot undrar jag om det är rätt givare som visas på den sidan? Mitt instrument var iallafall kopplat till gicaren som sitter rakt in i toppen med en gummidamask på, inte givaren på termostathuset. Hursomhelst så kontrollmätte jag givaren med en Ohm-meter och fick ca 360Ohm när instrumentet visade strax under 70°C. Sen gjorde jag tvärtom och kopplade en potentiometer till instrumenet och mätte upp ca 170ohm då instrumentet visade 90°C. Stämmer inte helt med kurvan på websidan ovan, men som sagt den kanske inte är för den här givaren? Nåväl, svårt att dra några slutsatser av det, så jag bestämde mig för att mäta temperaturen på termostathuset och jämföra med instrumentet. Eftersom jag jobbar på ett företag som tillverkar värmekameror så tog jag ett par bilder på termostathuset. Bilen hade då stått på tomgång en stund så tempmätaren visade strax under 90° (se bild) och jag mätte upp ca 86° på termostathuset (se bild). Av det drar jag slutsatsen att givaren och instrumentet är OK, men att termostaten inte funkar som den ska.Mittkonsol och gnisslande växelspakBelysningen till AC/Temp-reglagen fungerade inte så jag plockade bort mittkonsolen för att kontrollera. Det gick smidigt efter att ha läst på i verkstadshanboken hur man skulle göra. Det visade sig att båda glödlamporna till reglagen var trasiga. Jag beställde nya LED-lampor och tänkte ersätta samtliga lampor i mittkonsolen med dessa. Jag beställde 10 st vita och 10st gröna på Kina-Ebay för totalt 35kr med frakt. Jag får se vilka jag använder när de väl dyker upp. För info kan jag meddela att det är wedge-lampor med sockel T5. Lyckades inte hitta den infon någonstans när jag Googlade, så där tappade jag lite tid när jag var tvungen att plocka ner konsolen för att titta efter innan jag beställde.När konsolen var borta kom jag också åt växelspaken lite bättre. Den gnisslar när man för den åt vänster. Jag börar enkelt med att dränka på ledkulan med silikonolja. Det gav ingen omedelbar effekt, men med lite tur kanske det funkar om det får stå ett tag så oljan rinner ner. Har jag otur är det längre ned det gnisslar. Om jag har förstått verkstadshandboken rätt måste jag då ta det underifrån och demontera halva bilen. Verkar inte vara någon höjdare! Överfallet till ledkulan som syns på bilden sitter med två skruvar, men är också låst med fyra böjda bleck. I verkstadshandboken beskrivs inte hur man tar tar isär dessa delar. Är det någon som gjort det och kan rapportera? Detkanske är en möjlighet att komma åt lite bättre att smörja.Det var allt för ikväll, på återseende!/Lasse9 januari, 2014 kl. 12:18 #455712011-09-30 14:29
Kort uppdatering om registreringsskylt Efter att ha rotat runt lite på internet så gick det rykten om att GTV -95 och framåt har ett allmänt godkännande för liten regkylt fram. Jag ringde transportstyrelsens kundtjänst och frågade, och visst gick det bra att få en liten skylt! Fantastiskt! Ibland blir man förvånad åt “rätt håll” över myndigheterna! 🙂
9 januari, 2014 kl. 12:20 #455722011-09-30 20:33
Då hanns det med lite mek idag också:
Tempmätaren
Jag får backa på föregående inlägg. Man ska läsa verkstadshandboken innan man börjar dra slutsatser. Där fanns specade resistansvärden för givaren vid olika temperaturer. Jag plockade fram en labpotentiometer ochrattade fram resistanserna vid de specade temperaturerna (60°, 90°,120°och kollade vad mätaren visade (framgår av bilder nedan). Den visar alltså för lite! Det blir till att pilla isär mätaren och byta ett 200Ω motstånd mot en potentiometer så kan man kalibrera in den (allt enligt nåt engelskt alfaforum). Jag ska dock demontera givaren och kolla den också. Det har ju hänt förr att det är mer än ett fel som ställertill det. Passade också på att testa att varningslampan funkade, och den var OK.
Verkar inte funka att lägga upp bilder nu. Får ordna det senare…
9 januari, 2014 kl. 12:24 #455732011-09-30 20:40
och så lite mer från kvällens mek:
Airbaglampa
Igår när jag krälade runt i bilen upptäckte jag att någon tidigare ägare har haft den goda smaken att sätta en tejpbit över airbaglampan! Ett rationellt sätt att laga en krånglande airbag!!! Sen tidigare hade jag ett OBD interface som jag använd till våra Ducatis. Ducati har samma trepoliga AMP Superseal-kontakt till diagnostiken som sitter på GTVn! Efter lite surfande hittade jag KWP71 och det var raka spåret att få den att kommunicera med motor-ECUn. Lossade baksätet och kopplade på den på Airbag-ECUn men fick ingen kontakt där. Det hade varit intressant att läsa ut lite felkoder. Jag får ställa en fråga i Unidiags forum och se om jag kan få några tips.9 januari, 2014 kl. 12:29 #455742011-09-30 20:42
Och så bilder till tempmätarmeket. Mätaren borde alltså visa 90°C här.
9 januari, 2014 kl. 12:30 #455752011-10-03 10:19
Airbag
Då har det gjorts ytterligare lite efterforskningar och felsökning. Det visar sig att KWP71/Unidiag inte stöder kommunikation med TRW airbag ECUerna. Däremot ska Alfadiag och Fiatecuscan funka. Med Alfadiag får jag ingen kontakt varken med motor-ECU eller Airbag, så där är det något generalknas. Med Fiatecuscan får jag kontakt med motor-ECUn och kan läsa ut realtidsdata (kommer att bli användbart för tempmätarmeket), däremot får jag ingen kontakt alls med airbag-ECUn. Det börjar luta åt att ECUn är död, så jag tittar efter en bättre begagnad ersättare.9 januari, 2014 kl. 12:34 #455762011-10-03 21:54
Motortemperatur
Fixet med tempinstrumenet fortsätter. Idag har jag skruvat isär instrumentet och konstaterat att det är ganska enkelt uppbyggt. Instrumentet är egentligen en voltmeter som mäter spänningen över ett motstånd i en spänningsdelare. Det andra motståndet i spänningsdelaren utgörs av tempgivaren i toppen. Det befintliga motståndet i instrumentet mätte jag til 206Ω, och efter lite räknande kom jag fram till att det borde sitta ett 266Ω motstånd där istället för att mätaren skulle visa rätt vid 90°. Jag monterade ett 130Ω motstånd i serie med en 500Ω potentiometer så kan man justera instrumentet. Potentiometern monterades med smältlim på så sätt att jag kunde borra ett hål och komma åt den från baksidan av instrumentklustret. Jag har fått fart på Fiatecuscan som ger realtidsdata från ECUn, så jag tänkte kolla om det nykalibrerade instrmentet stämmer hyfsat mot den andra tempgivaren som ger temperatur till ECUn. Stämmer det så struntar jag i att lossa givaren och kontrollmäta den i kastrull.Lite bilder bifogas. Först mätaren urmonterad med originalmotståndet. Sen mätaren ombyggd med motstånd och potentiometer. Slutligen baksidan på
instrumentklustret eftert modden där man kan se hålet för justerskurven (bilden blev beskuren i uppladdningen, men man skymtar skruven allra
längst till höger, mitt på det blåa flexet.)./Lasse
9 januari, 2014 kl. 12:36 #455772011-10-04 08:03
Michael Laajanen/Bålsta:
Hmm, är det jag som ser illa men om du möter 86 grader när tempmätarern visar enligt bild så är den väl rätt ok eller?
Nejdå du ser alldeles rätt, MEN efter det att jag tog den värmebilden så pratade jag med en kollega som är lite duktigare på det här än jag och han menade på att det blir aldrig riktigt bra mätvärden då man mäter på aluminium (termostathuset) eftersom det är för blankt. I det här läget så är det bättre att titta på maxtemperaturen i hela bilden och gör man det får man ca 96° och då stämmer felvisningen på instrumentet ganska bra med det jag mätte upp genom att “simulera” tempgivaren men en variabel resistans. Jag återkommer om det här när jag har monterat in panelen i bilen och kan kolla mot tempen jag får ut från ECUn.9 januari, 2014 kl. 12:39 #455782011-10-05 12:56
Hjulafton
Då var det lite julafton igår. Två paket damp ner i brevlådan. Först en ram till stereon vilken saknades. Runt 80kr med frakt från ebay.co.uk.Lite kuriosa med stereon (Blaupunkt) var att koden naturligtvis saknades. Efter lite surfande så visar det sig att Blaupunkt har en standardalgoritm för koden som räknas fram från serienumret på stereon. Program för att räkna fram den finns givetvis ute på stora nätet, så nu har jag en kod till stereon vilket kan vara användbart.
Sen var det paket från Transportstyrelsen, eller rättare sagt från Scandinavian Motorcenter som gör alla svenska regskyltar. Det lustiga är att den firman
ligger ett hus bort på samma gata som jobbet!Kollegan Gunnar hade också med sig sitt manometerställ och gas-sniffer för AC-jobb. Det behövdes ordna några adaptrar för snabbkopplingarna till
påfyllningsportarna i bilen, men det löste sig så nu ser det ut som om vi kan göra lite AC-jobb redan i nästa vecka.9 januari, 2014 kl. 12:42 #455792011-10-06 21:24
Tack Per och alla andra för uppmuntrande ord! Jag tycker TS motorn är teknikintressant med sina dubbla tändstift och variabla kamtiming. En sexa är en sexa, men jag har aldrig varit speciellt förtjust i sexor, möjligen undantaget min Honda CBX som jag hade ett tag på 90-talet. 🙂
Vore kul att testa bil på bana. Jag hittar ju runt rätt bra på alla svenska banor, men jag vet inte om det funkar med samma spårval när man åker bil… 🙂Nu lite mekuppdatering:
Ljusreglering
Jag har tidigare konstaterat att högra ljuset pekar ner i backen och att ljusnivåregleringen inte fungerar på den sidan. Skruvade bort täckkåpan på högra sidan och konstaterar att kontakten till nivåregleringen inte är ansluten. Sätter dit kontakten och testar regleringen: “The wheel is spinning, but the hamster is dead” skulle man kunna säga. Motorn surrar men ljusbilden står still. River loss lyktan, demonterar motorn och känner på axeln och konstaterar att den rör sig fritt fram och tillbaka. Öppnar motorn och får bekräftat att växellådan är paj. Bara att leta upp en ny motor alltså.När lyktan är bortmonterad ser jag också att dimljuset är skadat. Hela fästet för glödlampan är avslaget och sladden hänger lös. Det blir till att fixa en sån också.
9 januari, 2014 kl. 12:44 #455802011-10-08 21:04
Mer nivåreglering strålkastare och instrumentbelysning
Jag tittade lite mer på servomotorn till strålkastaren och det visade sig att felet var egentligen att lägespotentiometern i servot hade hoppat hur sin hållare på axeln. Jag satte i den igen och då funkade motorn som den skulle. Problemet är bara att det verkar fattas ett lock över axeln, samt att axelns läge är justerbart och det är lite oklart hur det ska justeras. Jag håller på att ta hem ett gäng begagnade delar från en skrotat bil i England och en servomotor skulle följa med för £10, så jag lägger nog inte mer energi på den.Sen damp det ner ett litet kuvert med LED-lampor från Kina i fredags. 10 vita och 10 gröna för 34 kr inklusive frakt. Har man bara tid att vänta är det löljigt billigt med Kina-Ebay! Snabbtestade och det verkar som om de lyser lite starkare än de vanliga glödlamporna. Jag får testa mer hur det blir på plats i bilen. Är det ett problem kanske man kan svärta ner lamporna lite med en vattenfast penna. Man måste iallfall vända LEDarna åt rätt håll eftersom de är lite kinkiga på plus och minus. Återkommer i ämnet när jag testat lite mer.
9 januari, 2014 kl. 12:54 #455812011-10-10 21:18
Diodlampor till instrumenten
Då har jag provmonterat diodlamporna i instrmentet i mittkonsolen. LEDarna lyser mer än originalglödlamporna, de vita lyser mest, de gröna något mindre. Dimmerfunktionen funkar med LEDarna, men det går inte att dra ner ljusstyrkan lika mycket som på glödlamporna.
Det är svårt att visa på bild hur det ser ut, men på bilden nedan sitter det gröna LEDar i de tre instrumenten. Nedanför det hänger en grön LED och en original glödlampa så man kan se att LEDen lyser mer.
Jag tycker det ser rätt bra ut i instrumenten, men det kan vara så att det lyser för mycket så det irriterar när man kör. Jag får prova mig fram.Uppdatering från “framtiden”:
Det visade sig vara mindre smart med gröna lysdioder eftersom instrumentens röda visare även lyses upp av lamporna/dioderna. Grön är komplementfärg till röd, så resultatet blev att visaren inte lystes upp alls, och det blev svårt att läsa av instrumentet. Gröna dioder rekommenderas inte!9 januari, 2014 kl. 12:56 #455822011-10-11
AC mek
Idag har jag sparkat igång den avsomnade ACn med hjälp av kylspray från Biltema. Det blev en ganska lång uppsats som jag la i en egentråd eftersom den kan vara av intresse för många. Du hittar hela uppsatsen här:Jag hoppas kunna lägga över även AC-tråden till nya forumet vad det lider.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.