916 GTV 3.0 – offset på fälgar?
Published by Kenneth Larsson on
- Detta ämne har 51 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2 november, 2015 kl. 22:07 av Kenneth Larsson.
-
FörfattareInlägg
-
21 juni, 2015 kl. 09:48 #48160
Så, då blev det ännu en bil i flottan. Dock ska vår gamla Ex-banbil bytas ut och om allt fungerar lämnar den garageuppfarten i kväll och möter nya öden och äventyr.
– Vad är det för projektnivå på nya bilen då?
8 år sedan sista kamremsbytet och då är det dax att skynda sig. Dock kördes bilen från Borlänge till Stallarholmen i ösregn (givetvis obesiktigad, oförsäkrad och avställd) och har inte varit i trafik på några år. Bilen går förvånansvärt bra och jämt.
Vad ska fixas? Klarlackssläpp överallt så den ser fläckig ut. Plastkofångarna både fram och bak har blivit rosa istället för Rosso 130 så dom får jag åtgärda. Klarlacken får nogbli en fulfix – funderar på att köpa klarlack på biltema och spraya på där det släppt och sedan köra med 2000 våtslip i kanterna.
Bromsarna behöver kikas genom och avrostas mekaniskt. nya drivaxeldamasker på höger sida, ny kamrem och hela kittet, ny aggregatrem, fylla på AC. Byta master och slavcylinder på kopplingen. Byta motorolja och filter, byta kupeluftfilter. (2.000 mil sedan sista kamremsbytet inkl vattenpump).
Förarstolens dyna nersutten, Airbaglampan lyser, gasfjädrarna t motorhuven är slut. Det var väl allt just nu!
Bilder kommer – men ny är bilen uppallad i garaget!
21 juni, 2015 kl. 10:01 #48161Fyfan vad bra Kenneth! Det behöver du! Jag blev nästan lite oroad sist jag var hemma hos dig och du bara hade fungerande bilar i garaget!
Vad är det för årsmodell? Vilka fälgar? Vilken inredning?
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
21 juni, 2015 kl. 11:08 #48162kul projekt. Och väldigt bra att du lär dig byta kamrem på V6an så vi kan ta min sen.
Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj
21 juni, 2015 kl. 12:27 #48163Välkommen i 916-klubben. Du kommer snart att upptäcka vad Du fått. LIstan över att-göra-saker verkar lite kort…. Kamrem efter 8 år verkar vara ganska akut även om “ålders-överkuggning” brukar ske på främre cylinderbanken och oftast inte skada ventilerna (om man slutar köra när den kuggat över förstås). Du har lite intressanta bussningar och leder i bakvagnen som kan göra att bilen går ganska slingrigt om de är slut. Om det är en av de äldre modellen så är stolarna ett intressant kapitel. Kommer inte ihåg vem som för inte så länge sedan gjorde en beskrivning av felkonstruktionerna i stolen (du får leta) men det krävs svetsning av stommen och omkonstruktion av ett par detaljer för att det ska bli bra.
Inom parentes så har jag själv kompletterat bilparken med ytterligare en GTV 3.0 som till skillnad från min gamla är mera Touring än Veloce. Bilen gör sej bra i bägge versionerna. Jag gör väl en egen tråd när jag hinner.
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
21 juni, 2015 kl. 12:33 #48164Inlägg av Håkan Andersson på 2015-06-21 12:27
Välkommen i 916-klubben.
Tror det här är Kenneths tredje 916… minst…
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
21 juni, 2015 kl. 14:35 #48165Jo, det kanske är den 3’e….Men det är alltid bra med tips och råd.
Känner att 916 bilarna är helfräna och jag ville verkligen ha en med V6. Nu får jag prova det också.
Jag tycker dom är relativt lättmekade och hoppas jag slipper byta koppling tex som ju lär vara lite stökigt. Men jag har plockat ur hö drivaxel som ska få ny damask. Sedan är det kanske läge att låta den vara ur medan jag byter kamrem.
21 juni, 2015 kl. 21:39 #48166Sorry att jag inte håller ordning på GTV:erna i klubben. Om det här är den första V6:an så var det väl på tiden. Har provat 2.0 någon gång och upplever den som en helt annan bil. V6:an är mycket mottaglig för mappning eftersom de ursprungliga 218/220 hp beror på miljö/ljudkrav och den lite sportintresserade kan lätt få 15-20 hp mer. Kräver också modifierat avgassystem där “återvändsburken” framför bakaxeln är största boven. En race-cat är inte heller fel. Min röda är bromsad till 242 hp med härlig gasrespons.Snacket att det inte går att få ut något av att chippa sugmotor gäller inte GTV V6 3.0. Kom igen med lite bilder och uppgift om vad det är för bil. Uppenbarligen en annons jag missat.
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
22 juni, 2015 kl. 09:10 #48167Det är väl denna bilen du köpt Kenneth?
http://www.alfaromeo.org/Forum/tabid/141/aft/2153/Default.aspx
C.R.T - Carbonara Racing Team #36
Debut 2021: Plats 10, Klass III
2022: Plats 5, Klass III
2023: Plats 3, Klass III22 juni, 2015 kl. 09:11 #48168Inlägg av Håkan Andersson på 2015-06-21 21:39
Sorry att jag inte håller ordning på GTV:erna i klubben. Om det här är den första V6:an så var det väl på tiden. Har provat 2.0 någon gång och upplever den som en helt annan bil. V6:an är mycket mottaglig för mappning eftersom de ursprungliga 218/220 hp beror på miljö/ljudkrav och den lite sportintresserade kan lätt få 15-20 hp mer. Kräver också modifierat avgassystem där “återvändsburken” framför bakaxeln är största boven. En race-cat är inte heller fel. Min röda är bromsad till 242 hp med härlig gasrespons.Snacket att det inte går att få ut något av att chippa sugmotor gäller inte GTV V6 3.0. Kom igen med lite bilder och uppgift om vad det är för bil. Uppenbarligen en annons jag missat.Det hade varit kul att se före och efter siffror på trimningen. Har du graf från trimfirman som visar effekt vs rpm?
C.R.T - Carbonara Racing Team #36
Debut 2021: Plats 10, Klass III
2022: Plats 5, Klass III
2023: Plats 3, Klass III22 juni, 2015 kl. 09:49 #48169Den GTV som finns på länken ovan är inte Kenneths. Det är jag som köpt den för att bevara den till eftervärlden. Priset är en förborgad hemlighet mellan Marco och mej. Jag hoppas senare i sommar ha den i ett skick så att den kan säljas för 60 – 80 000:-
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
22 juni, 2015 kl. 20:27 #48170Vad fick du för effekt på hjulen?
C.R.T - Carbonara Racing Team #36
Debut 2021: Plats 10, Klass III
2022: Plats 5, Klass III
2023: Plats 3, Klass III22 juni, 2015 kl. 20:38 #48171Inte för att vara tyken – men ni kan gärna starta en ny tråd kring Håkans öden och äventyr! Det intresserar säkert många på siten – men inte den väg jag kommer att gå med denna bilen. Jag håller mig till min Bertone !
23 juni, 2015 kl. 10:45 #48172Sorry igen! Raderar bilder och ovidkommande. Vore kul om Du kom med lite kött på benen. Brux är väl inte det första man tänker på när man ser/kör en 916 GTV med V6. Det är i vilket fall synd att inte chippa den eftersom det är väldigt många hästar till mycket liten peng och att bilen radikalt ändrar karaktär.
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
23 juni, 2015 kl. 11:24 #48173Ja det är nog bäst att Håkan startar en projekttråd om hans 916 V6 så ska jag inte kludda ner din tråd med frågor
Håkan läs dina pm!
C.R.T - Carbonara Racing Team #36
Debut 2021: Plats 10, Klass III
2022: Plats 5, Klass III
2023: Plats 3, Klass III26 juli, 2015 kl. 20:51 #48174Kamremsbyte på 3.0 24V är ett jävla skitjobb kan jag lätt konstatera nu. Jag köpte prylar från Totallyalfa.com och det var en jäkla tur att jag skaffade hans lilla avdragare till kamaxlarna. Hur i h**vete har dom tänkt när dom gjorde bilen?????finns ju ingen plats att jobba på.Men med avdragaren kunde jag få loss kamdreven och med totallyalfa’s specialnyckel kunde jag hålla emot på ett schysst sätt. När jag monterade kamlåsen fann jag att insugskammen på ena cylinderbanken stod rejält fel. Det ser man ju pga att kamlåset inte passar. När alla kammarna var släppta kan man dra dit kamlåset utan probelm och få till alla i rätt läge. Byte av remmen är rätt trist då den gamla (8 år gammal) ser förvånande fräsch ut.
Sedan är det bara att byta alla rullar och tvätta rent eftersom det var rejält kass inre drivaxeldamask som skvätt ur sig fett överallt på motorn och generatorn och allt annat. Denna drivaxeldamask fick jag byta med. Och tvätta bort all gegga. Oljefilter är svårt att byta men jag skaffade totallyalfa’s oljefilterverktyg och då var det hur enkelt som helst att byta!
Eftersom allt jox är borta på motorn så är det lika bra att byta tändstift med – det var nog aldrig gjort på denna bilen för de gamla såg för jävliga ut! rostiga och enormt slitna. gigantiska elektrodavstånd så det var lika bra att sätta dit riktiga schyssta NGK stift! Nytt luftfilter (det gamla var verkligen fullt med skit!) och oljefilter förstås. När ändå allt jox var borta så fick jag måla och ta bort rosten från luftfilterhållaren.
Eftersom kopplingen kändes mystisk när jag hämtade bilen så bestämde jag med erfarenhet från min GTA + min 916 Spider att det är lika bra att byta både master och slavcylinder till kopplingen när man ändå frilagt allt i motorrummet. Byta mastern är rätt lätt (allt är relativt) och att byta slavcylindern är lättare. Bara att skruva ur det extremt mystiska fästet som håller cylindern + den lilla burken som är en grej som ska reducerar kopplingsjudder (dvs vibrationer i pedalen). Hela joxet monterades ur och behövde befrias från rost och allmän gegga som fastnar överallt. ihop med hela kalaset igen och sedan ska kopplingen luftas med mycket tålamod och ingen brådska alls.
Byte av motorolja och filter behövde göras också…..Shell 10W-60 racingolja finns nu i motorn!
Av någon anledning så har bilen tydligen använts som traktor eller så då många delar undertill bär spår av att varit lägsta punkten på bilen. Avgassystemet behövde några nya gummiupphängningar och det kan man kosta på sig när man har ett fint rostfritt cat-back system. Massor med lera har plockats bort från vä bak i hjulupphängningen!
Efter allt detta startade bilen snällt och fint och spann som en katt direkt!
Det är ett alumotorskydd på väg med posten som just nu åker rundor i mellansverige mellan postterminaler (lär komma till mitt utlämningsställe i morgon?)
Nu återstår ett problem och det är airbaglampan som lyser så det blir de kommande dagarnas detektivarbete!
Och så ska jag på nåt sätt fixa klarlackssläppen och även eventuellt måla om plastkofångarna – men det sista tror jag jag tar när jag fått min arbetslista från bilprovningen! Det var ju 5 år sedan sist!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.