95 eller 98 oktan till Giulia 2,0 Bensin

Published by Axel Lindgren on

Forum Allmänt 95 eller 98 oktan till Giulia 2,0 Bensin

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22511
    Axel Lindgren
    Deltagare

    Jag får snart leverans av min Giulia 2,0 Bensin 200 hk. En liten undran till er som redan kör den, kör ni med 95 eller 98 oktan? Har ni märkt någon skillnad?

    Axel Lindgren

    #22512
    Igino Cazzola
    Deltagare

    Klart som f-n att du skall tanka finbensin! (eller e’ du en så’n där som slår små barn?)

    Jag är fullständigt Räserskadad

    #22513

    98 såklart, 95 häller jag inte ens i Gräsklipparen

    #22514
    Karl Sandler
    Deltagare

    98 för tusan.
    Renare och effektivare än 95, och du upprätthåller någon form av respekt mot bilen
    Förmodligen blir det heller inte något nämnvärt billigare att köra på 95, eftersom förbränningen blir sämre.

    #22515
    Rickard Bergh
    Deltagare

    du kan utan knussel köra på 95 oktan det är vad bilen är inställd på . men ju högre ju bättre så är det. allt efter vad din plånbok och ekonomi tillåter.
    o man behöver inte vara en sån som slår barn bara för man tankar 95oktan.

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #22516
    Björn Hedberg
    Deltagare

    En annan tanke är ju om man inte köper 98 så finns det inte att få tag på snart när man verkligen behöver det till den preparerade bilen.

    #22517
    Gustav Holmdahl
    Deltagare

    Jag kör på 95 oktan till 99%. Har kört enstaka tankar 98 och V-power och märker ingen större skillnad. Inte i förbrukning eller effekt. Mitt tips är att köra 95 till vardags och hinka i 98 om du ska köra bana eller måste ha ut de där sista hästkrafterna. 98 oktan är inte någon ekonomisk vinning för dig, om du inte säljer det på din bensinmack 😉

    Kört snart 4000 mil i min Giulia Super 200 hp.

    Giulia 20 Super

    #22518
    Frank Pino
    Deltagare

    Att vara eller icke vara, det är frågan:-) Jag har ingen Giulia 200 hp men däremot en 4C och den får endast dricka 98, det gör gott för själen, sinnet och även motorn, dock får plånboken lida då det inte lönar sig ett dugg! (Tror jag…) Motorn i Giulia och även 4C är inställda för 95 och i vissa regioner även lägre oktan, men om man vill ha ut de sista kusarna och även vill att motorn ska må lite bättre så är det 98 som gäller, mindre knackningar ger mer effekt och lite renare bensin ger förutsättningar för att motorn håller lite längre. Att du inte märker nåt om du tankar 98 väldigt sällan är på grund av av motorstyrningen är adaptiv och anpassar sig till både körning och bränsle, men det tar en stund innan den fattar vad du gör/tankar och du märker inte skillnaden på direkten. Men det viktigaste är att du byter olja ofta, för livslängden på motorn, 3000 mils intervall är alldeles för långt för en turbomotor, 1000 – 1500 är ett bättre intervall.

    Alfapino

    #22519
    Lars T Andersson
    Deltagare

    Det är ingen större skillnad på energivärdet på 95 och 98 oktan. Men med lite högre tändförställning så kan det bli några hästar extra med 98. Kanske. Det beror på hur EMS är programmerat.
    Lars

    #22520
    Gustav Holmdahl
    Deltagare

    Ska du köra enbart bana så tanka 98 oktan. Ska du köra gata till 99% så tanka vad du vill. Jag kör på 95.

    Har kört några tankar i rad på 98 oktan för att veta att motorstyret anpassar sig korrekt till bränslet, men det gör ingen skillnad. Kanske om man testade 0-100 repor med 95 och 98 efter varandra. Men vem har tid med det. Det gör mer skillnad i körstil både på adaptering och förbrukning. Giulia snappar snabbt upp förarens humör och ställer snabbt om till mer inspirerade varvtal i lådan mm. Vet inte hur snabb 4C är på den omställningen då jag bara kört en i ett par kilometer.

    Att motorn skulle hålla längre med 98 oktan ser jag som en ren myt. Visa mig gärna den forskningen. 95 oktan är inget dåligt bränsle.

    Giulia 20 Super

    #22521
    Robert Hagblom
    Deltagare

    Kan väl inte vara priset på bensin som avgör då pris skillnaden 95-98 är mindre än 1000 kr år vid 1500 mils körning och ”normal” förbrukning.
    Vad har en ny Giulia för värdeminskning per år? 50 000kr/år första åren?

    Tanka 98!

    Robert Hagblom

    #22522
    Claes Johnsen
    Deltagare

    har du fått den och har du dubbla rör bak?

    #22523
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Om du frågar Axel så ja, han har fått bilen. Nej, den har inte dubbla rör bak. Dock är hans ingen ny beställd bil utan en ”gammal” lagerbil.

    #22524
    Timo Hursti
    Deltagare

    En liten rolig anekdot kring ämnet, jag hade lämnat min ombyggda Giulietta -79 för förgasarinställning hos Cristos på Autokinito och när jag hämtade bilen så frågade han vilket bränsle det var i bilen. Bilen var ny för mig och jag hade bara tankat den en gång och då med 95 (med blyersättning) utan att tänka så mycket på det. När Cristos fick höra det så blev han nästan förbannad och undrade hur dumma folk kan vara, 95 oktan är ju inte bensin utan vatten. 98 oktan ska det vara men inte Shell utan OK/Q8 eller Cirkle K, han hävdade att han fått olika resultat på dynamometern beroende vilket bränsle som bilen använde. Ja ja, det får bli 98 oktan i fortsättningen 🙂

    #22525
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Tja, jag vet inte riktigt. Jag har provat köra på både 95 och 98 i min Busso, längre perioder då, och kan inte säga att jag märker någon väsentlig skillnad i varken prestanda eller förbrukning. Det är i sådana fall marginellt.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.