ABS problem ALFA 164 TS 1996
Published by Hans Åberg on
- Detta ämne har 10 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 11 maj, 2023 kl. 15:01 av Magnus Åberg.
-
FörfattareInlägg
-
17 september, 2022 kl. 12:37 #63275
Jag har sökt i forumet men lyckas inte få ut något i ämnet via sökfunktionen. Så ber om ursäkt om jag tar upp något som redan avhandlats i en annan tråd.
Mitt problem är detta: När jag startar bilen så lyser indikeringen för ABS direkt när jag slår på tändningen och förblir sedan lysande. Om jag kör en längre sträcka d.v.s mer än c:a 10 – 15 mil och stannar, slår av motorn och startar upp den igen så är ABS-varningen borta.
Om bilen sen får stå mer än några timmar så är vi tillbaka till samma problem, ABS-varningen tänds och förblir tänd när motorn startas upp men försvinner vid omstart av motorn efter en längre körsträcka.
Till bilden hör att jag kör bilen bara på sommarhalvåret (har gjort så de senaste c:a 15 åren) och den rullar sällan mer än 200 mil per sommar.
Finns någon som har erfarenhet av detta ABS-problem och kan tipsa om tänkbar felorsak och möjlig åtgärd.
Bilen och jag bor i västra Jämtland. Mig veterligt finns det ingen verkstad inom rimlig radie som har erfarenhet/kompetens av/om Alfa Romeo. Tips på bra verkstäder mottages tacksamt.18 september, 2022 kl. 07:14 #63281Är killgissningar tillåtna? Har inte exertkunskaper men lite teorier i ämnet.
När du startar upp bilen startar Abspumpen. Ska bygga upp ett visst tryck. Uppnås inte det sätter systemet en fekod/tänder varningslampan. Kan alltså vara pumpen som inte går igång, kolborstarna slut… då kan elmotorer gå igång av vibrationer. Typ man knackar på en startmotor… Dåligt kontaktstycke till elmotorn. Eller glapp i nån tryckgivare.
Låter i mina ögon inte som nån Absgivare. Den “kollen” görs när bilen börjar rulla. Känner systemet att nån givare saknas så tänds lampan då. Jag hade en Fiat Croma, typ samma konstruktion. Fick detta problem och efter mätning hittade jag kabelbrott sensor hö-bak.
Skulle nästan tro att lämnar du in på verkstad så byter de Abs enheten. Enklast så för dem… Borde gå koppla in och läsa ut felet, men vem har tillgång till sånt nu? Jag har läst om folk som reparerat den, bytt elmotor eller accumulator. Men kräver lite skills…
Jag skulle nog börja med att undersöka alla kablar/kontaktstycken runt ABS enheten. Dra isär och rengöra, kolla anslutningar. Har bilen gått långt kan kolen i pumpen vara slut, fått jobba mycket & länge…
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
19 september, 2022 kl. 23:56 #63295Om du kör 200 mil på sommarhalvåret, hur stort behov har du av ABS då?
Lars T
20 september, 2022 kl. 13:09 #63296“Christer Andersson.
“Killgissningar absolut tillåtet. 🙂 Dina är betydligt bättre än mitt famlande i totalt mörker, så tack för bra beskrivningar och tips. Ska kolla upp det du föreslår så får vi se vad det leder till.
// Hans Å20 september, 2022 kl. 13:16 #63297“Lars T
Mitt behov av ABS är en ‘ickefråga’. Vad det handlar om är att jag vill inte få körförbud på bilen. Om bilen är utrustad med ABS så måste det fungera vid besiktningen, ‘simple as that’. Jojo, vid första försöket hos bilprovningen så lär jag få ett ‘välkommen åter’ och 30 dagar på mig att fixa felet – men om jag inte lyckas med det så lär nästa besked bli betydligt mera bistert.// Hans Å
24 september, 2022 kl. 15:52 #63332Pratade med en god vän som jobbar på B—–a. Dom kan inte kolla det på bromssprovet. rullarna går för sakta för moderna ABS som har min.hastighet för aktivering nånstans mellan 5-10 km/h. Dessutom så åker man ur rullarna innan man är i närheten av låsning, d.v.s. aktivering av ABS.
Har ditt provställe lyckats identifiera en icke-fungerande ABS på bromsprovaren eller gör dom ett manuellt prov?
Lars T
24 september, 2022 kl. 16:22 #63333Jag tror det föreligger ett litet missförstånd här. Som jag skrev i mitt första inlägg:
“Mitt problem är detta: När jag startar bilen så lyser indikeringen för ABS direkt när jag slår på tändningen och förblir sedan lysande. Om jag kör en längre sträcka d.v.s mer än c:a 10 – 15 mil och stannar, slår av motorn och startar upp den igen så är ABS-varningen borta.
Om bilen sen får stå mer än några timmar så är vi tillbaka till samma problem, ABS-varningen tänds och förblir tänd när motorn startas upp men försvinner vid omstart av motorn efter en längre körsträcka.”Så om jag inte lyckas ‘släcka’ ABS-varningen genom att ta en låååång omväg till bilprovningen så behöver dom inte testa något. Dom ser ABS-varningen så fort dom startar motorn.
// Hans Å
26 september, 2022 kl. 23:58 #63337Jag missförstod nog problemet från början. Men det borde gå att hitta en lösning……
Lars T
8 maj, 2023 kl. 16:10 #65825PING!! Hur läser man av felkoderna från ABS-enheten?? Det sitter en 3-pins kontakt som är specifikt för den och vad jag har förstått så är enda sättet att få information att man kortsluter ‘någon’ av pinnarna och sedan läser av blinkningarna på ABS-lampan. MEN, vilken pin ska man kortsluta och var kan man hitta vilka blinkningar som betyder vad?
- Det här svaret redigerades för 1 år, 6 månader sedan av Hans Åberg.
9 maj, 2023 kl. 07:10 #65831Jag gjorde ett sök om hur man får ut felkoder på en 164 och fann detta. Kan nog ge infon du behöver.
https://www.alfabb.com/threads/1995-164ls-ecm-abs-srs-diagnostic-connectors.160782/
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
11 maj, 2023 kl. 15:01 #65922Då ABS-lampan slocknar när det blir varmt i motorrummet så kan vi utesluta fel på de fyra ABS-givarna. De reparerar sig inte själv utan är antingen trasiga eller hela.
Eftersom det är värmerelaterat är det sannolikt inte fel på själva ABS-enheten heller, utan det bör röra sig om oxidbildning, särskilt som bilen står långa perioder. Min gissning är det stora kontaktdonet på ABS-enheten. Om du bänglar ur kontakten och sätter tillbaks den några gånger och samtidigt vickar runt lite för att skrapa igenom oxiden på kontaktblecken så kan det räcka och borde hålla sig lugnt en längre period.
Fullösningen är att öppna instrumentpanelen och trycka dit en bit fästmassa över den aktuella lysdioden så man slipper se eländet. Besiktningen bryr sig inte om sådant på så gamla bilar.
Om du vill prata med 164an behöver du en bärbar dator och:
1) programvaran MultiECUScan (betalversionen krävs för ABS och Airbag),
2) en lämplig ODB till USB läsare som stöder KKL/VAG samt
3) en Fiat 3-pin till ODBII-kontakt sladdadapter.
men jag tror inte du kommer få ut något meningsfullt. Kanske någon felkod om intermittent avbrott eller kortslutning av strömmatning eller liknande men det är värdelöst vetande om det är glappkontakten som är orsaken. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.