ABS varningslampa lyser, hjälp… 156TS-01
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 17 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2 april, 2014 kl. 18:51 av
Övergivna Forumposter.
-
FörfattareInlägg
-
21 februari, 2014 kl. 10:02 #24012
Körde i en lång stund i 90 km/h. Plötsligt lägger sig
hastighetsmätaren på 20 km/h. Den gula ABS lampan tänds + röd handbromslampa.
Jag kör vidare. Efter en stund visar hastighetsmätaren riktigt. Övriga
varningslampor består.
När jag startar bilen senare så är det bara ABS lampan
som lyser. ABS bromsen funkar inte heller visar det sig.
Stoppar till för att
kolla luften i däcken. Back vänster har tydligen pyspunka. Bara 1 kg tryck.
Fyller på. Kör iväg och nu är ABS släckt. Nästa gång jag startar igen är ABS
varningen på igen.
Någon som kan förklara eller tipsa angående detta? Dyrt
eller?Mvh
Ola A.
21 februari, 2014 kl. 12:44 #24013Det är en ABS sensor som är dålig eller så är kransen som givaren läser mot trasig. Åk till en verkstad och läs av felkoderna. Givaren är inte dyr vad jag kan minnas. Däremot om kransen är skadad så måste man byta ljullagret då grans och lager är ett. Så är det i alla fall bak. Att byta sensor är egentligen inte så svårt. Problemen är bara att den gamla sensorn förmodligen suttit rätt länge i godset och sitter ordentligt. Tror man fick borra ut den gamla.
21 februari, 2014 kl. 12:53 #24014OK Då börjar jag med verkstaden för att läsa av felkoderna.
Har ABS givarna något med hastighetsmätaren att göra?
Med vänlig hälsning
Ola A.
21 februari, 2014 kl. 14:12 #24015Jag vet bara att när jag bytte fram så fick jag innan bytet bland spader på hastighetsmätaren så det finns ett samband där.
21 februari, 2014 kl. 16:27 #24016Jag skulle ligga lågt. ABS:en kan ha blivit lurad av det punkterade däcket.
Om felet återkommer med korrekt lufttryck; då skulle jag följa de andras råd.Hastighetsmätaren tar ofta sitt indata från ABS:en, om det är så på just din bil; ‘vet jag inte.
Jag är fullständigt Räserskadad
25 februari, 2014 kl. 08:40 #24017Har nu försökt att läsa av felkoderna. De hittade ingen ABS över huvud taget… Behövde inte pröjsa.
Avvaktar nu till sommar sulorna kommer på.
Tack för all respons 🙂
Med vänlig hälsning
Ola A.
25 februari, 2014 kl. 16:10 #24018Låter som att kransen är skadad eller att det glappar någonstans. Om det går prova att läsa av när du har felmedelandet.
26 februari, 2014 kl. 07:43 #24019Ska kolla lite under helgen om det är milt väder.
Hur var det funkar Audi avläsningsverktyg på Alfan?
/Ola A.
27 februari, 2014 kl. 07:49 #24020Är det någon som kanske har en bild på hur “Krans” och givaren sitter fram och bak.
/Ola A.
1 april, 2014 kl. 08:41 #24021Hej Ola, har du kommit någe vidare på detta?
Om du fortfarande behöver lite sprängskisser så kan jag fixa fram det när jag kommit hem idag om du vill?
Även jag har en ABS lampa som lyser, vid start tänds lampan och sedan slocknar som den ska göra och sedan så börjar lampan lysa igen efter att jag börjat köra. Detta felmeddelande får jag i FiatECU, antar att det bara är sensorn som behöver bytas men vet inte om det är jag som är blond eller inte men jag förstår egentligen inte hur sensorn kan gå sönder, har monterat bort den utan konstigheter och rengjort mm och det ser inte skumt ut på något sett alls
1 april, 2014 kl. 10:29 #24022
Hej! Jag hade den inne för diagnos men där så kunde man inte
få kontakt med ABS elektroniken över huvud taget. De sa att jag skulle gå till
en auktoriserad Alfa verkstad. Planen var att jag skulle gå vidare när det var
dags att byta till sommar hjul. Nu några dagar innan, ska byta till helgen så
plötsligt funkar allt normalt. Heee…
Ska ändå naturligtvis kolla upp det hela…
Har du sprängskisser så är jag jätte tacksam om du kan mejla
mig dessa.
Ola(at)013159560.se
Mvh
Ola A.
1 april, 2014 kl. 12:38 #24023Inlägg av Tina Armfelt på 2014-04-01 08:41
…jag förstår egentligen inte hur sensorn kan gå sönder…
Har du Ohm-mätt den?
Jag är fullständigt Räserskadad
2 april, 2014 kl. 07:37 #24024Sensorn sitter inpetad bromssköld o.d. iaf bak och som all elektronik kan den paja närsomhelst. Har du kollat den stora 50A-säkringen vid batteriet?
Säljer OBD-kablar för släckning av airbaglampa mm. PM:a för info.
2 april, 2014 kl. 11:33 #24025Vad ska jag kolla med 50A säkringen som sitter vid batteriet… Kan du, Henrik vara lite mera detaljerad är du snäll?
Mvh
Ola A.2 april, 2014 kl. 13:00 #24026Inlägg av Tina Armfelt på 2014-04-01 08:41
Även jag har en ABS lampa som lyser…O.C = open connection, alltså avbrott i elkretsen. Trasig sensor, kabelbrott eller dåligt kontaktdon är min gissning.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.