Absurda kamremsintervaller på V6:orna. Lite funderingar kring detta.

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Absurda kamremsintervaller på V6:orna. Lite funderingar kring detta.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare

6000mil eller tre år, det som infaller först fick jag höra ifrån auktoriserad verkstad. Valde o ringa dit efter att läst något liknande som jag hade svårt o tro på. Tydligen vanligt med remras på V6:orna (både 12v o 24v) och därfär hade Alfa-gudarna hos Fiat skrivit ner intervallerna ganska ordentligt. Okej, får väl köpa det då men jag tänker på de andra delarna som ingår i ett kamremsbyte utöver själva remmen såsom löprullar, sträckare och vattenpump. Går det också bara 6000mil/3år? Hur gör ni med med dem? Byter ni allt varje gång? 

Är ingen snålmekare som det kan verka vid frågeställningen här men byta saker för bytandets skull är lite vansinne tycker jag. Köper gärna märkesdelar och kan gott tänka att byta delar i förebyggande syfte, men varför laga nåt som inte är trasigt? Är ganska grön på Alfa och vill ha lite feedback från er bara.

/David

Henrik Lindgren
    Deltagare

Nja, det där är inte anledningen till 6000 mil/ 3 år. Det var inte V6orna som var problemet.  Allt började med 156 TS maskinen, det var den som åt kamremmar som en annan äter lakritsremmar.  De tog beslutet att sänka intervallet för alla modeller, även V6an. Tittar du i övriga Europa så har de längre intervaller.

Jag tror att Danmark hade 8 eller 12000 mil o 5 år. Så om du kör 4 år och 8000 mil så bör det inte vara några problem.

Thomas Sjölin
    Deltagare

När jag bytte i somras hade det gått 7 eller 8 år sedan senaste bytet och ungefär 6000 mil. Remmen såg i princip ny ut utan tendens till sprickor eller brott. Jag tänker lugnt köra 6-7 år innan nästa gång jag byter då jag även bytte vattenpumpen. Nu kör jag väldigt lite, bara ca: 500 mil per år men jag känner mig rätt trygg ändå.

Peter Svensson
    Deltagare

Som sagt, V6-motorerna är definitivt inte problemet. Det var den fyrcylindriga TS- eller JTS-motorn som hade problem. Och jag tror det var mer vanligt att löprullarna eller kamremsspännaren havererade än att själva remmen gick av. Enligt vad jag tidigare läst här på CAR fick den svenska generalagenten ett bättre pris på bilarna från Alfa Romeo mot att generalagenten tog på sig alla kostnader för eventuella kamremshaverier. Generalagenten valde då att göra det enkelt för sig, och införa 3 år eller 6000 mil oavsett motor.

Så min uppfattning är att det rent tekniskt inte finns någon som helst anledning att byta kamrem på V6-motorerna oftare än vart 5:e år eller 8000 mil som jag tror att Alfa Romeo själva ursprungligen angivit.

Mats Widman
    Deltagare

Tyvärr har jag fått bita i det sura äpplet. Jag har länge propagerat för de längre intervallen och kört många år så själv. Därför är det extra surt att berätta lätt jag  mindre än 2månader i höstas råkade ut för två haverier. Den ena en 166 3,0 där remmen slets av på högvarv efter 5 år och 6000 mil och  å andra sidan min GTA där spännaren släppte efter ett år och 200 mil. Trots rätt moment och gänglim. Det verkar mera vara ett kvalitetsfråga på delar än något annat.

Det kan bli dyrt att chansa… ?
    Men gissar att 12ventilaren är hållbarare än 24v Då den har fler komponenter som kan ställa tii det.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Sören Hedin
    Deltagare

Så var det med min GAT när jag bytte efter tre är och drygt 4000  mil. Remmen var bra men ett av spännhjulen hade börjat “kantra” och kunde potentiellt ha tryckt av remmen om det fått fortsätta. Men annars var det TS som rasade runt 7500 mil. 

soren

Thomas Sjölin
    Deltagare

Jag köpte Continentals sats i fjol våras och den spännaren var då inte i plast. Inte löphjulen heller för den delen.

Det verkar var väldigt olika upplevelser folk har med sina bilar. Men ett är ju säkert, att byta såpass ofta inte är en nackdel annat än för plånboken. Tänker efter vad jag läst här att det är klokt att råda min kamrat som har både en 24v och en 12v att hålla dessa täta intervaller med ett vattenpumpsbyte varannan gång. Vad tror ni om det?

Thomas Sjölin
    Deltagare

Min vattenpump höll på skära ihop efter 11000 mil så den kommer jag nog byta nästa gång också. Det är så liten extra kostnad när allt ändå är loss. Samt att jag bytte alla löphjul och spännare till aggregatremmen när jag ändå höll på. Eftersom vattenpumpen drivs av den remmen så vill iaf jag att allt ska vara friskt.

Mao du byter vattenpump varje gång?

Thomas Sjölin
    Deltagare

Första gången jag bytt något sedan jag köpte bilen själv så vi får se, beror lite på när och hur långt jag kört men gissningsvis kommer jag göra det bara för att känna mig lite tryggare. Inte roligt om vattenpumpen havererar efter kamremsbytet, då åker man på att göra om det igen.

För 24v finns det två typer av vattenpump som båda passar – med impeller av plast och en med impeller av metall. Se till att du får tag i en med metall så slipper du byta sedan på ett tag. Plastversionen spricker och bör alltid bytas. Metallversionen håller länge.

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Thomas Sjölin
    Deltagare

Det var lagret, inte impellern, som gett upp på min.

Det verkar som att det är dålig kvalite på vattenpumpar nuförtiden…. tidigare höll de i rätt många år.
    På min 156 v6 -04 byttes den vid 6 000mil då den börjat fukta lite, och den var nog inte bytt tidigare.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.